Etter et halvt år med «tvunget» fravær....

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Etter et halvt år med «tvunget» fravær fra forumet så var det på tide å skrive noe nå som jeg er ferdig med Polarkartet 1944

Som far til en 2 års gutt så er det nå veldig klart for meg at fedre med unger ikke har så mye tid. Fedre med unger som har 100% arbeide og jobber med et prosjekt på si (kystfortkart) så har de eeenda mindre tid. De fedre som har full jobb, prosjekt, kjæring som skal vartes opp og kanskje litt fritid befinner seg kanskje på ytterkanten av hva som er mulig med tanke å være aktiv på sosiale medier.

Kystfortkartet har tatt veldig mye av den lille tiden jeg har. Utfordringen med å jobbe uforstyrret, men et kart med dato oktober 1944 drar inn flere aspekter så langt mot nord. Det ville være rett direkte historieløst hvis man ikke tok med stillingene til gebirgsjegerne.. dette er jo nesten hele grunnen til at det kom så mange kystfort langs norskegrense. Ser man bort fra malmen, så er jo nikkelgruvene av spesiell betydning og en forsyningslinje uten støtte langs Norskekysten ville ikke vært mulig uten kystfort på strategiske plasser. Hitlers ønske om å ta Murmansk tidlig i krigen ble redusert til en stillingskrig med den eneste oppgave å forsvare nikkelgruvene.

Krigen i nord har lenge vært helt uforståelig for meg. Selv etter mange bøker forsto jeg ikke helt hvor kampene skjedde, hvor lenge de varte eller hvordan fronten så ut. Polarkartet blir mer enn bare kystfort. Interesse for å lokalisere de enkelte tyske og russiske løpegraver og støttepunkt ble i perioden sept-feb ble nesten en besettelse for meg. Jeg tilbrakte lange og sene timer med å finne hver eneste løpegrav på google maps og Bing maps. Hver kvadratkilometer ble nøye studert, tolket og overført til kartet. Min vurdering er at alle moderne kart som ble laget etter krigen er svært unøyaktige og at dette bare er blitt videreført til dagtiden kart i forskjellige bøker. Vel, selv om jeg liker å tegne kart, vil jeg aldri matche bøkene som er skrevet om dette området, men heller som hjelp til å forstå området i seg selv.

Det var rett og slett umulig for meg å finne en referanse som jeg kunne bruke for Polarkartet. Selv bøker skrevet i dag baserer seg på gamle kart, og jeg var ikke tilfredsstilt med å ta en cirka-linje fra nesten ti forskjellige kart. Jeg begynte derfor å studere flyfoto/satellitt for å finne løpegraver, kanonstillinger m.m. Etterhvert så dannet det seg en forsvarslinje for 6 gebirgskorps (nord) og en masse støttepunkt for 2 gebirgskorps (sør).

Jeg kan derfor presentere det som jeg mener er den mest nøyaktige oversikten over frontlinjen til de tyske og russiske styrker. En nøyaktighet basert på de faktiske stillingene man finner på satellittfoto i dag.

Jeg håper de fleste har muligheten til å anskaffe seg Polarkartet 1944. Et kart som etter min mening gir en helt unik oversikt over kystfort og tyske styrkeforhold langs Polarkysten. Jeg vil takke alle som har kjøpt mine tidligere verk. En slik motivasjon er ikke ubetydelig for meg.

Jeg har flere prosjekter jeg har lyst til å starte med, men etter ett års arbeid med polarkartet tar jeg litt fri fra kart-arbeide for å fokusere på familie, forum (noen neglisjerte venner) og forhåpentligvis en flott sommer.

kartet er for salg på http://www.krigsbunkeren.no
Attachments
sample_polar1944.jpg
sample_polar1944.jpg (255.56 KiB) Viewed 160 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
chrgod
Posts: 120
Joined: 06 Jun 2011 12:02

Ser ut som et imponerende arbeid. Hatten av for disiplinen som trengs for å kartlegge dette, sammen med de andre kartene som du har laget. :) Det er mye informasjon du får presentert på en ryddig måte.

Krigen i nord har fått relativt lite oppmerksomhet, og lite forskning. Men, det mangler ikke på spenningsmomenter, blant annet med de store slagskipene, angrepene på konvoier og sovjetisk invasjon av Nord-norge. En kan undres om det hadde hatt innvirkning om Murmansk var blitt okkupert i 1941.
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”