hyggelig epost ang. polarkartet.. etc.

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Først fikk jeg denne fine eposten

"Vi kommer til å bruke Polar kartet for å argumentere for en viss systematikk og sammenheng i fredninger, f.eks. at man så langt som mulig forsøker å frede mer enn ett fort på steder hvor fortene hadde en sammenheng (f.eks. innseilinga til Varangerfjorden). Kartet er uovertruffent på den måten, dere har fått fram nettopp den type informasjon på en flott måte!

Kartene er oversiktlige, systematiske og gir et flott overblikk – liker også godt at det er med såpass mye om den tyske tilbaketrekkinga."

Så etter hvert fikk jeg dette da jeg bemerket: "Hyggelig at kartet blir brukt som en oversikt. Riksantikvaren skulle ha sett litt mer på hvordan forsvaret/forsvarsbygg valser over tidligere tysk infrastruktur. Håper det kommer noe bra ut av alt dette. Kampen for å bevare disse historiske plasser bør ha høy prioritet.."


svaret kom noen dager etter:

"Når det gjelder forsvarets/forsvarsbyggs aktivitet etc, så fikk jeg snakket med en del folk på Riksantikvaren om hvordan heve oppmerksomheten rundt anlegg ifht planprosesser og lignende, og ett tiltak som er relativt raskt og enkelt er å få lagt inn kystfortene og evt andre stillinger (radar etc) som punkt/flater i kulturminnebasen Askeladden/Kulturminnesøk. Det kan vi gjøre enten ved å bruke deres kart som utgangspunkt og digitalisere ett og ett fort (først og fremst avgrensinga, så får detaljene komme etter hvert), alternativt om det er mulig å få ei liste med navn på anlegg samt koordinater så kan vi forholdsvis enkelt konvertere det til et format som er spiselig for kulturminnebasen. Vi ser for oss at Askeladden er primærmålet – det er grunnlaget alle konsulenter etc (inklusive Forsvarsbygg) bruker, og at krigsminnene er synlige der garanterer som et minimum for at de ikke er usynlige i større og mindre planprosesser.

Vi jobber dessuten også med en regional kulturminneplan hvor vi ser for oss å kunne heve vernet til regional listeføring, det vil si at det ikke er en fullverdig fredning men allikevel en status som gir sterkere vern ifht planprosesser enn dagens situasjon – og mer formalisert vern enn kun synlighet i kulturminnebasen."


Ser ut som Natter sitt arbeide kan overføres direkte :)

E
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Så fint, Erik. Det er bra at noen bruker det man har brukt mye tid som deg med disse kartene.
Last edited by Yngvar on 08 May 2015 19:32, edited 2 times in total.
Mvh
Yngvar
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jan Ingolf Kleppe Til informasjon: tilbakemeldingen er fra oss på Plan-, kulturminne- og miljø seksjonen i Finnmark fylkeskommune v/undertegnede.

Kan vel bare gjenta det vi sa til Erik her: vi er imponert over resultatet, og ikke minst innsatsen som er lagt ned!
2 t · Liker


Erik Hårberg Hyggelig å bli nevnt, men alt dette hadde ikke vært mulig uten alle de medlemmer som har tråkket seg gjennom skog og kratt for å finne restene av tysk infrastruktur.


Kystfort forumet har gjort det mulig å dele denne informasjonen. Uten forum så hadde jeg ikke klart å lage et slikt nøyaktig kart, men det skal være sagt at kartene selv bidrar til interessen.

Særlig gledelig er også at mange kvinner har kjøpt polarkartet. Har faktisk fått en hyggelig epost fra en kvinnelig profilert politiker som var entusiastisk om kartene. Mange meldinger fra lærere som finner kartene nyttig når de går igjennom andre verdenskrig med klassen.

Jeg trur og håper at kartene bidrar til økt interesse for vår nære krigshistorie og all det arbeide som er lagt ned for å registrere kystfort og bunkere bør selvsagt finne sin vei til en database for mer almen bruk.

Nå må vi bare ta jobben med å nøste opp de løse trådene
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Finnmark_FK
Posts: 2
Joined: 13 May 2015 10:42

En liten tilbakemelding til forumet ang framdrift, innlegging av kystfort i Finnmark i kulturminnebaser:

Vi har etter å ha fått tilgang til datasettet arbeidet intenst med å få klargjort for import i kulturminnebasen Askeladden og videre ut i Kulturminnesøk.
Veldig god kvalitet på datasettet i utgangspunktet, og dermed enklere konvertering for oss, gjør at vi regner med å kunne bli ferdig ganske snart.
Kommer tilbake med fyldigere rapport når alt er klart.

Finnmark FK
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”