En introduksjon av meg selv - medlem Gaute

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
gaute
Posts: 16
Joined: 13 May 2012 9:09

Først vil jeg bare si at jeg synes Kystfort er en flott webside, med et svært bra forum. Det er tydelig at det er mange kunnskapsrike personer her. Jeg ble medlem 13 mai 2013, men har vært innom i mange år før den tid. Foreløpig har jeg dessverre vært en passiv deltaker, men tenker å bli mer aktiv. Jeg fant ikke et eget område for introduksjoner av nye medlemmer, men legger det her under Kaffekroken - diverse.

Min interesse innenfor krigshistorie har nok mest dreid seg om den store nordiske krigen, den amerikanske borgerkrigen og den andre verdenskrig. Interessen begynte nokså tidlig. Første dag i første klasse på barneskolen rakk jeg opp hånden og spurte om når vi skulle lære om Tordenskjold, og ble svært skuffet over svaret. Interessen dabbet vel litt av når jeg ikke kom inn på krigsskolen grunnet dobbelt statsborgerskap, norsk og amerikansk.

Interessen for tyske bunkere og andre installasjoner har kommet i løpet av de siste 5 årene. Hovedsakelig dreier det seg da om deler av Trondheim. Litt sær skal man være, og det er kanskje de bunkere og installasjoner som jeg mener er under bakkenivå eller minst tilgjengelig som fenger mest. Jeg er hjelpepleier av yrke og har de siste 18 årene jobbet på omsorgsboliger og sykehjem. Mest ved Lade Alle 80 på Lade i Trondheim. Her har jeg gjennom årene diskutert mye om krigen, samt okkupasjonen av Trondheim med beboerne. Noe informasjon som burde komme med i historiebøker og noe informasjon som man skal la ligge.
Dessverre var jeg ikke like interessert i bunkere på den tiden, uansett om også det kunne være et samtaleemne. Nå som jeg er interessert, er det snart ikke flere igjen i den generasjonen man kan spørre.

Når jeg først får interesse av et område jeg har lyst å utforske, så er det et yndet turmål for meg og hunden. Stakkars Tyra, de siste 200 kveldsturene i år har vært frem og tilbake og rundt omkring på Ringve botaniske hage. Heldigvis for henne, har vi nå begynt å gå på knausen bak Lade Alle 80. Da kan det vel også nevnes at det kjøpes tiff bilder over området fra NTNU, og flyfoto fra krigen fra NCAP. Og kartverkets "flyfoto" blir grundig studert. På noen bilder har det faktisk gått med en ca. 20 timer foran dataskjermen. Legger de inn i Photoshop og lysner litt her og mørkner litt der for å se nyanser.

Jeg har begynt å måle opp noen av bunkerne jeg finner. Bruker lasermåler og annet utstyr. Men interessen er ikke bare å dokumentere utseende. Jeg ønsker også å finne ut hvordan de så ut innvendig, når de ble bygd og formålet med dem. Men akkurat hvilken type bunker det er, er det nok adskillig flere her på forumet som har et kunnskapsnivå på et adskillig høyere nivå enn meg selv. Det siste året er det nok Ringve, og da spesielt Ringve botaniske hage og området bak Lade Alle 80 som har fenget mest. Men jeg og hunden ruslet litt på andre områder også. Da har jeg introdusert meg selv her på forumet.

Gaute
Attachments
Oppmåling av bunker. Akkurat denne ligger på området til Ringve botaniske hage.
Oppmåling av bunker. Akkurat denne ligger på området til Ringve botaniske hage.
Oppmåling-av-bunker.jpg (101.72 KiB) Viewed 191 times
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Velkommen som aktiv bruker på forumet, det trenger vi flere av :bra:
Legg gjerne ut bilder og spørsmål fra turene dine, det er interessant for flere av oss :-D

Mvh
Thomas L
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Velkommen til forumet og velkommen hjem :D
Hyggelig å se at det er flere her i Trondheim som ligger langflat og måler opp bunkere. Stillingen på bildet så kjent ut...
Det er ikke så mange her i byen som deler interessen på det nivået vi gjør. Si gjerne ifra hvis du vil ha selskap på tur en gang.

Mvh
C. Hoff
C. Hoff
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

Velkommen!
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Det er alltid hyggelig med flere "bettong" jegere her inne, velkommen skal du være.
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”