Ekkofilm leter etter spennende bunkere

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Ekkofilm
Posts: 1
Joined: 20 Nov 2015 16:49

Vi i Ekkofilm ser nå på mulighetene rundt det å lage en større tvdokumentarserie om bunkersanlegg i Norge, og ønsker dermed tips fra dette forumet om spennende anlegg dere mener er verdt å vise på tv. Ved hjelp av grafikk, visuelle effekter og rekonstruksjoner ønsker vi å gjenskape bunkeren slik den en gang så ut da den var i full bruk, og gjennom historien til de forskjellige bunkerne vil vi også fortelle historien om Norge under det tyske felttoget og okkupasjonstiden.

- Det vi ser etter er bunkere/festningsanlegg som er visuelt spennende, de kan enten ligge i fine naturomgivelser eller være av betydelig størrelse. Helst begge deler.

- Vi ønsker ideelt sett å besøke bunkere som ikke er lett tilgjengelig for offentligheten.

- Vi ønsker å fortelle historien til bunkere/festningsanlegg som har vært igjennom dramatiske krigsepisoder.

Hvis dere her inne på forumet kjenner til steder som fyller ett eller flere av de kriteriene ovenfor er det bare å gi meg tips. Skriv gjerne et svar i denne tråden, eller send tips direkte til jon@ekkofilm.no.
Ekkofilm har tidligere laget to krigsrelaterte prosjekter; dokumentaren Mysteriet Holst ( https://www.facebook.com/mysterietholst ) og dokumentarserien Alliert og alene ( https://www.facebook.com/alliertogalene ) for NRK. Hvis vi finner nok spennende bunkeranlegg kan dette bli vår neste store krigsdokumentarserie.

mvh
Jon / Ekkofilm
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ekkofilm wrote:- Det vi ser etter er bunkere/festningsanlegg som er visuelt spennende, de kan enten ligge i fine naturomgivelser eller være av betydelig størrelse. Helst begge deler.
- Vi ønsker ideelt sett å besøke bunkere som ikke er lett tilgjengelig for offentligheten.
Her er et kjapt/impulsivt innspill (ser bort fra de bevarte museumsanleggene som jeg oppfatter faller utenfor det dere ser etter):

Kunne veldig gjerne tenkt meg å sett torpedobatteriene "gjenskapt" - de fleste er jo unike/interessante i så måte, men jeg ville rangert dem slik:
* Torpedobatterie Nordlandet nord for Kristiansund (veldig spesielt med stort anlegg i fjell, kombinert med helt unik bunker i to etasjer)
* Torpedobatterie Ledangsholm i Namsfjorden (utilgjengelig og avlåst - stadig godt bevart og unik bunker)
* Torpedobatterie Julholmen ved Molde (unik bunker som i utgangspunktet er gjenstøpt, men veldig godt bevart)

Ellers:
* HKB Utvorda Süd (kommandobunker og tilhørende fjellanlegg, 3 bevarte kanoner i stillingene)
* MKB Kiberg og MKB Mestersand i Finnmark (det meste må rekonstrueres med CGI - det gjelder alle anleggene i fylket siden de i stor grad ble sprengt ved evakueringen i 1944)
* MKB Dietel på Engeløya (evt MKB Trondenes hvor alle kanonene er bavert, men det er muligens vanskelig å få tilgang siden det ligger på militært område)
* HKB Laukvik ved Folda (spennende anlegg, og utilgjengelig - mest pga en svært negativ grunneier der)
* HKB Maerranes i Namsfjorden (flott anlegg, som er veldig utilgjengelig - her må det "hugges" mye trær digitalt)
* MFB Ervik (fjellanlegg med ganske spektakulær lokalisering)

Det er mange å velge mellom, sikkert noen gode kandidater på Sørlandet mm. Mange av de mest interessante anleggene (feks HKB Storfosna med sitt spesielle fjellanlegg), er jo også forlengst sanert.

Mer informasjon/bilder finnes ellers i forumtrådene for de enkelte anleggene.
Last edited by Natter on 26 Nov 2015 13:48, edited 1 time in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ekkofilm wrote:Vi ønsker å fortelle historien til bunkere/festningsanlegg som har vært igjennom dramatiske krigsepisoder.
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=35&t=4060
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Jeg synes kanskje også MKB 9./504 Nordfjord er verdt å ta med.
Bunkeren på Lerbern på Ørland er muligens også av interesse. Skal i teorien være avlåst/utilgjengelig. Litt usikker på tilstanden der inne etter at noen gjøker tok seg inn der for en tid tilbake og satte fyr på en haug med bildekk de hadde dratt med seg inn dit.
--
Tommy
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Finnmark er min favoritt mye å se på der.Ville besøkt HKB Losvik,HKB Makkaure,HKB Kongsfjord+ mye mer..
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”