Metallsøking etter ting fra tyskerne.

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
eLang
Posts: 6
Joined: 13 Oct 2012 17:56

Hei!
Begynte for ett år siden med metallsøking. Leter i hovedsak etter gamle mynter og ev veldig gamle ting..
Men er jo også interessert i ww2, så det hadde vært kult og finne noe etter tyskerne. Er bosatt i Trondheim, og har vært i områdene Trolla, Blyberget, Skardalshaugen og bunkerene i Ilsvika. Stort sett funnet store mengder søppel som div. jernskrot, hermetikk, ammo og bly. Dog funnet ei tysk gassmaske og tannkrem tube som de var utstyrt med (chlorodont)

Men det som hadde virkelig vært kult å finne ville vært medaljer, uniformsknapper, våpen etc.. :-D

Noen som har noen tips om plasser å søke på? Eller som driver med metallsøking og har funnet noe kult og som vil dele erfaringer eller bilder?
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Syns slike saker kan få ligge I fred ,dette er tross alt spor etter vår nære historie.Det har utviklet seg et marked der de gamle fortene og krigshistorisk landskap "støvsuges" for alt som matte ligge igjen og sakene legges ut på net for salg.Slike saker har ingen stor verdi I penger,men har historisk interesse med tanke på hvilke våpen som var I bruk feks.I nærheten der jeg bor I Trøndelag er det et slikt "krigshistorisk" landskap,her finner en tomhylser på forskjellige steder som forteller hvilket våpen som ble brukt akkurat her,en finner også andre spor som forteller om annen type aktivitet.Spor på gamle fort forteller gjerne om opp mot 100 år med militær aktivitet,tysk og Norsk.Blir feil å tipse metallsøker foreninger om slikt for å senere se på at saker blir fjernet, kastet eller solgt etter det er gravd opp. Gå for all del på turer,ta bilder og dokumenter det som ligger igjen men la saker få ligge I fred.Det er snart bare her til lands en kan finne "urørte "posisjoner og landskap fra krigen.
eLang
Posts: 6
Joined: 13 Oct 2012 17:56

Hei!
Mulig jeg misforstår noe her. Er det bedre at f.eks en uniformsknapp bare blir liggende nede i jorden og forvitrer? At ingen får sett den? Mye av det er jo ganske forvitret allerede.

Vet ikke helt hva du mener med "urørte" posisjoner. Det er jo ikke sånn at man graver opp store krater. Skjærer ut en plugg på ca 15cm, plukker ut objektet og legger pluggen på plass igjen. En av hoved reglene for metallsøking er at det ikke skal synes at man har vært der :wink: Og jern diskriminerer jeg bort på søkeren. Altså jeg graver skjeldent på jern-signal.

Er det noen andre her som føler det samme som AYF?
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Ting som er begravet og aldri vil se dagens lys, som blir funnet av en metalsøker - Helt greit.
Ting som ligger i åpent lende.. la det ligge :)

Sikkert noen gråsoner her også :)

E
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”