riksarkivet

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
e21baur
Posts: 18
Joined: 27 Jul 2015 2:11

riksarkivet

Post by e21baur »

jeg skulle søke etter minekart på riksarkivet.
noen som har vært på riksarkivet og søkt? hvordan går jeg frem?
Holder det å møte personlig opp og si området jeg er interessert i?
og koster det penger? i såfall hvor mye per kart???
jeg tenkte på riksarkivet i bergen.
e21baur
Posts: 18
Joined: 27 Jul 2015 2:11

Re: riksarkivet

Post by e21baur »

ringte dem og dem hadde der som jeg skulle ha, 79 mapper med 207 tegninger. 4,- per tegning 828,- studenter får det for 2,-
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Re: riksarkivet

Post by Yngvar »

Om du søker på forumet så finner du oppskrifter på hvordan du gjør det. Se her http://www.kystfort.com/forum/viewforum.php?f=45
Mvh
Yngvar
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: riksarkivet

Post by Natter »

e21baur wrote:jeg skulle søke etter minekart på riksarkivet.
noen som har vært på riksarkivet og søkt? hvordan går jeg frem?
Holder det å møte personlig opp og si området jeg er interessert i?
og koster det penger? i såfall hvor mye per kart???
jeg tenkte på riksarkivet i bergen.
Vi har kun et Riksarkiv (samlokalisert med Statsarkivet i Oslo, på Sognsvann). Statsarkivet i Bergen har minekartene for det meste av Hordaland: Søk på Arkivverket/Digitalarkivet, så finner du en liste (merk dog at det kun er en del som er katalogisert - bla finner du ikke data fra mineryddingene etter krigen, som også har mange minekart - de må du inn å lete etter fysisk ved å bla i eskene).

Sjekk ellers linkene på siden Yngvar viste til (merk: Det er en stund siden jeg lagde den "miniguiden", så den burde nok vært oppdatert... Jeg har tilfeldigvis brukt over 8 timer på lesesalen der i dag, og oppdaget bla at det nå tillatt å fotografere alle steder. Det var det ikke sist jeg var her. De har også fått publikums "scannere" mm).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
kjetilr
Posts: 4
Joined: 26 Oct 2015 22:11

Re: riksarkivet

Post by kjetilr »

En bra håndscanner kan du få for kr 300,- på ebay. Feks: 900 DPI, mikroSD minnekort, JPG-PDF, A4.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: riksarkivet

Post by Natter »

kjetilr wrote:En bra håndscanner kan du få for kr 300,- på ebay. Feks: 900 DPI, mikroSD minnekort, JPG-PDF, A4.
Et meget godt verktøy som anbefales (jeg scannet et par hundre sider på FMU i dag med håndscanner), men det hjelper deg lite på Riks- og Statsarkivene, hvor en ikke kan benytte scannere som har "fysisk kontakt" med dokumentene... Når det er sagt: RA har også fått en normal A3 flatbed scanner ute ved kopistasjonene - foreløpig merket "ikke klargjort til bruk", så mulig de har til hensikt å tillate noe vanlig scanning også (skal spørre i morgen).

Scannerne på lesesalen er vel egentlig mer for spesielle behov (bøker?), da både oppsett, hastighet, brukervennlighet og kvalitet på scan ikke kan konkurrere med vanlig kamera etter mitt syn (ref vedlagte eksempel).
Den var for så vidt anvendelig på foto hvor man slapp mye av gjenskinn fra taklys, men oppløsningen er jo elendig.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”