Bruk av drone til å dokumentere kystfort

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Den nye DJI Mavic Pro er vel det beste jeg har brukt til å dokumentere kystfort og andre militære installasjoner fra krigen.
Man får et overblikk av stillingene som gjør at det er lettere å forstå strategien med plasseringene av kanoner, lyskasterstillinger, luftvern og bygninger. Mavic Pro kan stilles inn slik at den følger en person som går rundt på fortet samtidig som den filmer og unngår trær og andre hindringer ved enten å fly høyere, rundt eller stoppe slik at den ikke flyr på noe og faller ned. Da er det lettere å lage en sammenhengende film over fortet.
En annen funksjon er «filmfunksjonen» der alle bevegelser går mykere og saktere når det filmes slik at man unngår hakk og hopp i filmen. Kamera tar opp bilder på 12 megapiksler eller 4K video (30 frames) og er styrt av tre motorer for å holde seg helt stille under flyging. Flygetid ca. 28 minutter.
Og noe av det beste med denne dronen er at drone med propeller, fjernkontroll og ekstra batteri får plass i en vanntett liten bag som henger i belte.
Attachments
2-DJI_0007.JPG
2-DJI_0007.JPG (500.97 KiB) Viewed 395 times
1-DJI_0003.JPG
1-DJI_0003.JPG (502.13 KiB) Viewed 395 times
Mvh
Yngvar
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Godt å se at det ikke er bare jeg som bruker penger på dyre leketøy :D Har ikke kommet meg på noe kystfort enda, men laget denne filmen for et par helger siden: https://www.youtube.com/watch?v=uP8IaxLEJ6M Var mest for å teste ut litt hvordan det var å filme med den. I alle fall fantastisk moro å leke seg med ;-)
--
Tommy
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Du vet at forskjellen på leketøy til barn og voksne er prisen. Driver å tester ut drona, det er mange fine muligheter som må læres. Hvilken type har du Tommy?
Attachments
1-DSC04279.JPG
1-DSC04279.JPG (262.08 KiB) Viewed 346 times
Last edited by Yngvar on 17 Apr 2017 13:51, edited 1 time in total.
Mvh
Yngvar
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

:m16: :bravo :m16:
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Takk Kvarven, tenk om alle som leser innlegg her kunne skrive et par ord som du gjør.
Mvh
Yngvar
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Yngvar wrote:Du vet at forskjellen på leketøy til barn og voksne er prisen. Driver å tester ut drona, det er mange fine muligheter som må læres. Hvilken type har du Tommy?
Hehe, ja, måtte gjemme kvitteringen for kona ;-) Er en Mavic jeg har kjøpt meg jeg og. Driver mye og tester ut de forskjellige mulighetene med den, så får en håpe en ikke plager naboene så alt for mye ;-)
--
Tommy
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Droneklubben i TKiN. Jeg får melde meg inn jeg også da. Har en DJI F550 med DJI gimble for GoPro og en Mavic Pro. Har dog ikke brukt disse i Kystfort sammenheng. Safe flying :m16:
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Du også Anders, velkommen :D
Mvh
Yngvar
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Jeg har også fått tak i en slik drone.
Fikk byttet til med DJI Phantom 2 med Zenmuse H3-3D gimbal for GoPro3 her sist uke.
Det er et artig leketøy som jeg driver å øver meg på å fly.
Tenger bare utstyr så jeg får sett hva som blir filmet nå.
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

AndersHJ wrote:Droneklubben i TKiN
:bra:
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det var godt de ikke hadde luftvern klart på museet i aalborg
Attachments
4-DJI_0014.JPG
4-DJI_0014.JPG (399.28 KiB) Viewed 264 times
Mvh
Yngvar
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Dere har sikkert erfart det samme som meg at det er viktig å holde jevn fart og ikke "se" til alle sider når man filmer. Det tar litt tid å lære seg dette slik at det blir behagelig å se på. jeg redigerer og klipper litt før jeg setter filmen sammen.
Her har jeg prøvd å filme på Vesterøen fort/Folehavna med varierende hell. Det kreves en god del filming for at man skal få en naturlig fremgang i visningen og så prøver jeg å ikke fly når det er folk rundt meg for da skal de enten komme å se eller kjefte for at jeg tar bilder av de.

https://youtu.be/QadB_YiB1G0
Mvh
Yngvar
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Jeg merker det har lett for å bli litt mye å kontrollere når man skal fly opp og ned og fram og tilbake, samtidig med at man skal prøve å filme osv :-) Virker spesielt som sideveis bevegelser er spesielt vanskelige for kameraet og har lett for å bli hakkete/ekkelt å se på. Synes det er veldig greit å bruke en del av de innebygde flymodusene slik som f.eks å angi waypoints for hvor du ønsker å filme og la dronen styre seg selv mellom disse i jevn fart når man gjør opptak eller slik som i denne videoen fra Høytorp fort som jeg tok opp forrige helg: https://www.youtube.com/watch?v=XK8Z3_p-bb8 Sette et «Point of interest» og så sette dronene til å sirkle rundt det punktet.
--
Tommy
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

ja da får man tid til å se på det som filmes men det kan fort bli litt kjedelig også. Prøvde å filme slik at dronen fulgte meg automatisk mens jeg gikk rundt i løpegravene og det virket jo også men da bør man nok legge på tekst eller lyd slik at man kan forklare hva det er man ser.
Mvh
Yngvar
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Yngvar wrote:da bør man nok legge på tekst eller lyd slik at man kan forklare hva det er man ser.
Et godt poeng. Mange (de fleste) dronefilmer over relativt begrodd område greier ikke å formidle hva som faktisk befinner seg innenfor bilderammen, langt der nede på bakken.
Selv om en kjenner området 'som sin egen bukselomme' - så sliter en med å kjenne igjen, og påvise, de kjente (lite synlige og eventuelt ukjente) objektene ovenfra uten 'tekst og piler'.
Det ender opp med å bli nokså fort uinteresssant både for kjentmann og 'noviser'.

Ultimat, ser jeg for meg at det ville vært mange ganger mer informativt med strekmarkeringer/tekst - og da teknisk sett statisk ift. objekter.
Det er sikkert ikke lett å legge på, men en ser på prof. tv av og til at det er mulig (men sikkert arbeidskrevende/kostbart).
Noen som har prøvd å få til den statiske strek/tekst-effekten på dynamisk film ?
Som f.ex. PROTRK™ LESSON FROM PIXEL FILM STUDIOS™ eller her , på 0:40
(ikke de beste eksempler, i farten, men håper en skjønner...)

mvh/KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”