Tur til Dovrefjell/Fokstua

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
MartinM
Posts: 2
Joined: 08 Feb 2013 23:27

Hei.

Min første post, selv om jeg har vært medlem av forumet i noen år. Vekslet en melding med Erik Hårberg tidligere i dag som anbefalte meg å skrive et innlegg her.

Når jeg var yngere var jeg ofte på Dovrefjell og Fokstua, jeg husker det var flere stillinger i nærheten av Fokstua samt minst en synlig bunker på vei ned fra fjellet i bil mot Oppdal. Nå er det mange år siden jeg har vært der oppe, og har bestemt meg for å ta en tur opp om en ukes tid.

Jeg husker ikke helt hvor disse stedene var lengre, er det noen her som kan hjelpe meg med å peke ut ca områdene på google maps slik at det blir noe lettere å finne disse stedene igjen?

Eventuelt vet noen om noen andre spennende steder på Dovrefjell og i nærliggende område som det er verd å ta en titt? Jeg kan med glede dele bilder og gps koordinater etter turen hvis folket her ønsker det.

Skriv gjerne svar i denne posten, eller send meg et pm.

På forhånd takk for hjelpen!

Mvh
Martin
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Hei og velkommen til forumet :-)

Når det gjelder Oppdal, har du sett denne tråden?
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=27&t=6308
Mvh
Tormod
MartinM
Posts: 2
Joined: 08 Feb 2013 23:27

Takk for svar, Stutzpunkt.

Ja, jeg har lest den tråden og lastet ned etterretningskissen og kart bildene for bunkeren nærmere Oppdal. Vurderer å ta en tur ned til Oppdal også for å se etter den. Prøver nå å finne koordinater for å plotte den inn på Google maps.

Turen går også til Fokstua, har funnet ut at det er 46 registrerte bunkere og andre bygg fra krigen i det området. De skal være lokalisert fra OP post på toppen av Smørbollen og i parallelle rekker opp mot Smørbollen og to parallelle rekker med gamle riksveien. Rekkene er vel ca 300 meter lange. Kan stemme sånn ca med mine minner fra å være på hytta på Fokstua. Blir spennende å se hva man kan finne. Har lest at Dovre Kommune vurderte å restaurere noen av disse bunkerne, men vet ikke om noe slikt er gjort enda.

Den ene bunkeren som ligger i området ikke langt unna riksveien ned fra fjellet mot Oppdal har jeg ikke klart å finne igjen på Google Earth. Men den skal være synlig fra veien, den ligger inn mot fjellet.

Mer enn dette har jeg ikke kjennskap til.

Er det noen som har noen flere tips?

Mvh
Martin
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”