View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Sep 2019 18:53

Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page Previous  1, 2
 Hvor finner jeg nøyaktige kart over stillinger i Rogaland 
Author Message
For en herlig jul! Var på litt bunkermaraton. Jeg lurer litt på hvorfor kystfortet på reve (Jederens Rev kystfort) står offentlig på google som turistattraksjon og kulturminne når grunneierene ikke ønsker besøk fra Per og Pål og sånn hørt fra folk som kjenner grunneierene)? Har også sett på nettet at bare noen får lov å ta bilder mens andre hobby interesserte blir avist og nesten jaget med hagle. Hvorfor? Jeg driver ikke med hærværk og robber bunkerserene. Hva utlendingene gjør får de ta på sin egen kappe og heller bli anmeldt eller få hendenene sine kappet av for tyveriene. Mangler bare å se der, den som er nær Melsheiå, Håbafjell og på Erna så tenkte jeg å utforske Haugesund og Karmøy osv området siden man må ta ferje ditt. Vært på Syreneset og en annen stilling på Karmøy som jeg ikke husker hva het. (Bunkerser med skjold) og gjøre meg ferdig i Vest Agder. Lyst å se det kjente kystfortet i Mandal som så veldig spennede ut på en YouTube film.

02 Jan 2019 15:55

sjurbex1984 wrote:
Jeg lurer litt på hvorfor kystfortet på reve (Jederens Rev kystfort) står offentlig på google som turistattraksjon og kulturminne når grunneierene ikke ønsker besøk
Som jeg har forsøkt å forklare deg i en annen tråd, så er informasjonen på Google Maps ikke "offentlig", men lagt ut av hvem som helst.
At noe er et kulturminne gjør det ikke nødvendigvis offentlig tilgjengelig. Grunneier har en soleklar rett til å bestemme over egen eiendom, og man kan ikke bruke tilfeldig informasjon funnet på nettet som hjemmel for å ta seg inn på privat område (det respekteres vel av de fleste oppegående, med mindre man driver med UE :-/ ).

03 Jan 2019 22:00
Profile

Natter wrote:
sjurbex1984 wrote:
At noe er et kulturminne gjør det ikke nødvendigvis offentlig tilgjengelig. Grunneier har en soleklar rett til å bestemme over egen eiendom, og man kan ikke bruke tilfeldig informasjon funnet på nettet som hjemmel for å ta seg inn på privat område.

Med mindre allmenheten har en rett til ferdsel i samsvar med reglene i friluftsloven, især §§ 2 og 3.

05 Jan 2019 14:56
Profile

Atab wrote:
Med mindre allmenheten har en rett til ferdsel i samsvar med reglene i friluftsloven, især §§ 2 og 3.
Selvsagt, men §2 er irrelevant i denne sammenheng siden batteriet i sin helhet ligger på oppdyrket innmark og §3 gir jo nettopp grunneier spesifikk anledning til å nekte adgang slik det er gjort på stedet.

05 Jan 2019 18:24
Profile
Reply to topic   [ 19 posts ]  Go to page Previous  1, 2