Store skip i norske fjorder

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Hei!

Har et par bilder som det hadde vært morro å få stadfestet eller avkreftet om de er fra norsk territorie. Det ene er et par slagskip i en norsk fjord, lurer selv på om det kan være i Bogen (nordland). Det andre er en Ardo 196 i et for meg norsk havnemiljø. Skiltet på veggen oppe til venstre slutter visst på "nnsen" (johannsen/johnnsen/hannsen e.l.). Det var lite info der jeg fant bildene ute på det store nettet.
Attachments
ardo196.jpg
ardo196.jpg (60 KiB) Viewed 813 times
lutzow_and_admiral_scheer_sized.jpg
lutzow_and_admiral_scheer_sized.jpg (58.97 KiB) Viewed 813 times
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:) Hei Bjørn

Bildet som heter Ardo 196 ville jeg tror er fra sjøflyhaven i Sandviken i Bergen. Det andre bilder er skannet fra en av bøkene Norge i Krig.
Erling
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Hei. Legger ved et bilde av marinefartøy på Florø havn. Noen som vet noe om disse skipene?

Mvh
Kim G J
Attachments
florø1.jpg
florø1.jpg (30 KiB) Viewed 651 times
Flora krigshistorielag
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Den forreste kan umiddelbart se ut som en taubåt, den bakerste er nok en fragatt eller "torpedoboot" som tyskerne kalte klassen(e). Det var 5 klasser av disse båtene - Torpedoboot 1923, 1924, 1935, 1937 og 1939.
Det ser ut som om bildet kan være tatt tidlig da man kan ane en hvit bokstavkode fremme på siden av baugen, som disse båtene hadde før de eventuelt fikk kamuflasjemaling.
Har du noe utsnitt i bedre oppløsning for bedre å se detaljene og kanskje kunne si noe om klassen?
Her er et bilde av torpedobåten Greif som var en klasse 1923. Denne var én av de som var i/innom Norge.
Attachments
Topedoboot Greif 2.JPG
Topedoboot Greif 2.JPG (54.39 KiB) Viewed 631 times
JornN
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Hei JornN :)

Zoomet meg inn på originalbildet.

/Kim
Attachments
florø1zoom.JPG
florø1zoom.JPG (46.85 KiB) Viewed 605 times
Flora krigshistorielag
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei igjen
Der kom det frem at det ikke var bokstavkode på siden som jeg trodde, det er vel faktisk en del av kamuflasjemaling. Det betyr at du kan se bort ifra min tidligere antakelse om et tidlig tidspunkt i krigen, selv om det godt kan være det.
Ut i fra størrelse og form på skipet - selv om jeg skulle ha likt å se hele profilen - så er mitt forslag at dette er en Torpedoboot, klasse 1924.
Den ser litt ut som en jager (zerstörer) i formen, mere enn de 4 andre klassene faktisk, men er mindre og mangler det lille oppbygget på akterskipet som jagerene hadde. I tillegg ser jeg på lengden fra spissen av baugen og bakover til styrhuset
Både jagerene og torpedobåtene hadde en større skorstein bak styrhuset og en mindre midtskips, så det er ikke et enkelt kjennemerke.
Min vurdering av størrelsen på skipet er jo ut i fra bygninger, avstand ut til skipene, størrelsen på "taubåten" og slikt. Men kanskje du vet omtrentlig hvor stor (lang) denne kan ha vært?
Lengden på denne klassen lå på ca 92 m, mens jagerene var mellom 119 m og 128 m lang.
Her er en profil av klassen...
Attachments
Torpedoboot Wolf, 1924 cl m txt.gif
Torpedoboot Wolf, 1924 cl m txt.gif (6.64 KiB) Viewed 575 times
JornN
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Hei JornN :)

Takker for info. Vanskelig for meg å bedømme nøyaktig lengde, men at den kan være rundt 90 meter er meget sannsynlig. Vet ikke helt hvordan jeg skal angripe dette med lengdemåling, men en tanke som slo meg var å prøve å fotografere Hurtigruta mens den er omtrent på samme plass :D M/S Nordlys er 121 meter så kan jeg jo sammenligne.

/Kim
Flora krigshistorielag
kaabro
Posts: 2
Joined: 26 Feb 2011 16:50

Bjørnen wrote:Hei!

Har et par bilder som det hadde vært morro å få stadfestet eller avkreftet om de er fra norsk territorie. Det ene er et par slagskip i en norsk fjord, lurer selv på om det kan være i Bogen (nordland). Det andre er en Ardo 196 i et for meg norsk havnemiljø. Skiltet på veggen oppe til venstre slutter visst på "nnsen" (johannsen/johnnsen/hannsen e.l.). Det var lite info der jeg fant bildene ute på det store nettet.
Første bildet er uten tvil Bogen i ofotfjorden!
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Bildet av Aradoen er vel tatt i Ålesund? Har iallefall sett en bildetekst til det bildet tidligere etellerannet sted.
Mvh
Tormod
User avatar
TrulsM
Posts: 130
Joined: 30 Aug 2008 20:57
Location: Harstad

[quote="Bjørnen"]Hei!

Har et par bilder som det hadde vært morro å få stadfestet eller avkreftet om de er fra norsk territorie. Det ene er et par slagskip i en norsk fjord, lurer selv på om det kan være i Bogen (nordland).



Stemmer det, det er fra Bogen :)
TM
F34
Posts: 71
Joined: 19 Sep 2009 17:24

Bjørnen wrote:Hei!

Har et par bilder som det hadde vært morro å få stadfestet eller avkreftet om de er fra norsk territorie. Det ene er et par slagskip i en norsk fjord, lurer selv på om det kan være i Bogen (nordland). Det andre er en Ardo 196 i et for meg norsk havnemiljø. Skiltet på veggen oppe til venstre slutter visst på "nnsen" (johannsen/johnnsen/hannsen e.l.). Det var lite info der jeg fant bildene ute på det store nettet.

ER veldig sikker på at det første bildet er ifra Bogen.
En nabo som er 85 år nå ser til og med huset sitt i bakgrunnen der.
Så det er garantert at det er ifra Bogen.
Han sier også at selv om han var ung så husker han de svære båtene som kom inn, de var så fasinerende..
Det enkle er ofte det beste!!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Et par skisser som viser fortøyningsplasser i Bogen (noen rester i dag?), samt et par dokumenter - det ene med noen bilder - vedr ammunisjonslagring der:

Lagerung der Gefechsmunition für die Flotte in Bogen (1942)
Mun.Lagerung Bogenbucht (1944)
Attachments
00342.jpg
00342.jpg (207.85 KiB) Viewed 171 times
00343.jpg
00343.jpg (171.13 KiB) Viewed 171 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”