Bunkere militære byggninger Hedemark/Oppland?

I det indre østland var det flere større garnisonsområder og hovedkvarterer som Kongsberg, Dombås og Lillehammer. Seksjonen dekker fylkene Buskerud, Hedmark og Oppland

Moderators: Stutzpunkt, KOS

c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Ser nesten ut som en "R656 Unterstand für 15 mann" uten inngangsforsvar.
Eller er det det bak hylla?
C. Hoff
feridirk
Posts: 12
Joined: 21 Apr 2010 16:56

er ingen ting bak hylla, kun et helt firkantet betong rom, med noen luftrør som vinkler seg opp og sikkert ut
var elektrisk annlegg der, som var helt herpa som allt annet. en sikrings boks noen knuste lyspærer ingen brytere osv

det var helt sikkert jern dører der det har blitt murt igjen med leka blokker, men de 2 jerndørene i gangen hadde glugger og var "doble" som man kan se på bildet, innerste døren var "tett"

lå en playmo mann der :D for de som har lest pitbull terje^^


tenker kanskje jeg skal "dokumentere \bilder" så smått allt jeg vet om hittil i lillehammer av type bunkere\ruiner huler og lignende =)
Attachments
her var det et hull ned i bakken, halv meter på det dypeste og halvparten siden av
her var det et hull ned i bakken, halv meter på det dypeste og halvparten siden av
123_-4.jpg (79.37 KiB) Viewed 321 times
jeg skulle skrive en signatur....
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Av skissen syns jeg det kan minne om R621, utenom at den ser noe større ut på bildene fra utsiden. Var det skyteskår i veggen mot inngangene? Har den ringstand med oppgang utenfra?
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Tenkte på R621 jeg også, men som du skrev så ser den litt for stor ut utenfor til det.
C. Hoff
bruno
Posts: 4
Joined: 21 Aug 2010 19:47

Hei!

Hedemark/Oppland


Ovenfor Gjøvik By BERGSTOPPEN er det rester etter LUFTWAFFE sitt Bunkeranlegg.Det stod et observasjons TÅRN med Bunkere som er fylt igjen men man kan se rester av dem uten problemer.


I Fluberg i Nordreland Kommune var det også et Luftwaffe Observasjons Tårn med tilhørende Brakke
og Bunkere.Soldatene bodde på Granheim Pensjonat,denne bygningen sår der fortsatt og er i bruk av familien som eier den.

På TREVATEN inne i skogen er det et Luftwaffe tårn som etter masse leting blev funnet.Var der selv for ca 15 år siden.Skulle være en bunker der men den fant vi ikke.Det sies at i klart vær med kikkert kunne man se til FORNEBU.

På DOKKA Like ved Kamping Plassen skal det være rester etter Bunkere.

I Skreiafjellene mot Feiring har Raufoss hatt sitt prøveskyting felt fra en bunker som opprinnelig blev laget av Tyskerne.

Mvh Bruno.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Lillehammer Turisthotell fikk fra desember 1944 nye gjester : Den tyske
millitære overkommando i Norge gjorde det til nytt
hovedkvarter da den flyttet fra Oslo. Grunnen var at Lillehammer
lå tryggere til ved en invasjon,særlig om de allierte fikk Svensk støtte.
Er på jakt etter info og bilder fra denne bunkeren .
Mvh Henning Dalsvåg
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Les hele denne tråden fra begynnelsen, så finner du det! Jeg har hørt rykter om at dette anlegget ved Lillehammer Hotell var et "reserve-sentralanlegg" under den kalde krigen fram til 90-tallet, men ut fra bildene i denne tråden virker ikke det som så sannsynlig.

Men, tidligere i denne tråden spurte jeg om hvilket hus som var "Villa Wang" der den tyske militære kapitulasjonen i Norge fant sted, er det noen som vet det?
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Fant svaret på det du spørr om i bokserien "Norge i krig" bind 8 . Det står på side 179 øverst til venstre :
"En av de britiske offiserene pekte etter krigen ut villaen til grosserer Wang, rett nedenfor
Lillehammer Turisthotell, som stedet der kapitulasjonsdokumentene ble overrakt
general Böhme. Villaen var blitt rekvirert som bolig av general Rendulic da
han flyttet hovedkvarteret til Lillehammer, og den var så gått videre til Böhme."

Tysklands kapitulasjon ble undertegnet på kontinentet i Gen. Dwaight D. Eisenhower's hovedkarter.
Dette gjalt også for de tyske styrker i Norge .
Mvh Henning Dalsvåg
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Jeg vet at det er et av husene nedenfor hotellet (det står forresten tidligere her i tråden tror jeg). Det jeg spurte om var (eksakt) hvilket hus det var. Det skal visstniok være en minneplakett inne i huset. Var det det med det røde taket vest for hotellet her (lenke), eller et av de andre husene på bildet.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Minneplaten ble fjernet etter krigen . Da det som stod på den ikke stemte...
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

I bokserien "Norge i krig" bind 8 . På side 179 øverst til høyre
er det et bilde av hytta nedenfor hotellet .
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Fant hytta (nr.46 nedenfor hotellet) som lilje ville vite hvor var. Ikke mye som er endra på hytta på 65 år.
Lager et "før og nå " bilde .
Mvh Henning Dalsvåg
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

I artikkelen det er lenket til tidligere i tråden, og som er skrevet i 2007 (med besøk av Storrusten på stedet) står følgende:
Før vi gikk tilbake til hotellet tok vi en tur inn til en lav tømmervilla med gress på taket. Villa Wang, som den opprinnnelig het, ble rekvirert for å huse Rendulic og Böhme. På veggen ved siden av inngangsdøren henger et messingskilt med følgende inskripsjon: ”I dette huset overleverte den allierte kommisjon kapitulasjonsdiktatet til den tyske øvertkommanderende i Norge den 8. mai 1945”.

Rett etter krigen ble et lignende skilt ved en feiltagelse hengt opp i hotellets bibliotek, men skiltet er nå fjernet, og det finnes ikke lenger noen indikasjon på at Lillehammer i mai 1945 var sentrum for en av de viktigste hendelsene under 2. verdenskrig.
Så dette skiltet er altså fjernet fra Villa Wang etter 2007? Hva er eventult feil ved det? Ellersw står det at dette bildet

Image

viser inngangsdøren på Villa Wang der dette skiltet sto i 2007. Jeg klarer ikke helt å gjenkjenne det fra flyfotoet, det er i hvert fall ikke det store huset med rødt tak til venstre for hotellet.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Henning Dalsvåg wrote:Fant hytta (nr.46 nedenfor hotellet) som lilje ville vite hvor var. Ikke mye som er endra på hytta på 65 år.
Lager et "før og nå " bilde .

Flott, det stemmer bra med bildet til i artikkelen, ja. Gress på taket.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Bankgata 46, i følge internettsøk er telefon i det huset registrert på enken etter tidligere (bl.a.) industriminister Jens-Halvard Bratz.
Post Reply

Return to “INNLANDET”