Bunkere militære byggninger Hedemark/Oppland?

I det indre østland var det flere større garnisonsområder og hovedkvarterer som Kongsberg, Dombås og Lillehammer. Seksjonen dekker fylkene Buskerud, Hedmark og Oppland

Moderators: Stutzpunkt, KOS

kire
Posts: 44
Joined: 14 Aug 2006 23:42
Location: Akershus

Er det noen som har kommet til veis ende i bunkeren som voktes av herren i grønt, jeg har forstått at dette er den store bunkern ?

Er intressert i å få tatt en tur opp å kikket litt på disse installasjonene, gjerne strax på nyåret, i denne forbindelse hadde det vært fint med fersk info om status på om man har kommet til veis ende i bunkers, eller om denne har ligget brakk.

Trenger også en kjørebeskrivelse, fint om noen også kan hjelpe med dette

Til gjengjeld kan jeg legge ut litt bilder etter turen.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Kom over dette: "Ved badedammen (500m sør for Håkons Hall) ligger den en gamel tysk bunker de brukte som hovedkvarter under krigen. Det var ca. 25 000 nazister i Lillehammer under krigen som brukte den bunkeren. Tror bunkeren fortsatt er i bruk av HV eller forsvaret.."

på følgende forum:http://www.freakforum.nu/forum/showpost ... tcount=840

Er det noen som har kjennskap til denne, er denne en av de som er nevnt tidligere i denne tråden ?
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Hvis dere synes det er interessant å bevege dere ut i kantene av Oppland fylke, så er jo Dombås og Fokstua-området på Dovre et interessant område.
Det var Hovedkvarter for 181.ID (infanteridivisjon) med underlagte enheter på Møre, Oppdal og Orkdal. En radiostasjon, min 46 bunkere og stillinger i Fokstua-området og en nødflyplass for Fi 156 er blant det man skulle kunne finne noe etter. Brakker?
Som et naturlig veiskille var dette et sted som det var ønskelig å beherske pga innfallsveiene til/fra Møre og Trøndelag.
JornN
kire
Posts: 44
Joined: 14 Aug 2006 23:42
Location: Akershus

Det er tydeligvis mye av interesse i området, tanken er å få til en tur til tronfjell iløpet av januar/februar og det hadde vært særs morsomt å få kombinert dette med en bunkers tur !!
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

kire wrote:tronfjell iløpet av januar/februar
gidder du å fortelle oss hvor mange meter snø der er der også? PDT_Armataz_01_14
men takk for info Jorn! hadde aldri trudd det skulle være bunkere på fjellet der!

Erik H
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Legger ved noe fra Dombås.
Paul S.
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

litt gøy å se denne. fant for mange år siden flere løp og våpendeler fra mg rett ved den provosoriske brua. så nesten ut som de var samlet opp og gjemt vekk. fant også i samme rennet flere gassmaskebeholdere og uhorvelig mye skarp ammo. :)
mvh Atle M
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Atle M wrote:litt gøy å se denne. fant for mange år siden flere løp og våpendeler fra mg rett ved den provosoriske brua. så nesten ut som de var samlet opp og gjemt vekk. fant også i samme rennet flere gassmaskebeholdere og uhorvelig mye skarp ammo. :)
Grrr.... først forteller du meg om bajonetten og nå dette..
Sindre
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

du var ikke ute av bleiene ennå på den tiden du junior PDT_Armataz_01_11 hehe!
mvh Atle M
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Har bodd i Oppland i 12 år og funnet lite av bunkere og anlegg. Det finnes vel et og annet i div. militærleire som enda er militære eller nylig avhendet, men meg bekjent lite som ligger "rundtomkring". Det var imidlertid en radarstasjon på Tonsåsen og det er jo en viss mulighet for at det kan være noe rundt i det området. Har aldri sjekket selv.

Man må nok nærmere kysten for å finne de "fete" stedene ser det ut som.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Det var imidlertid en radarstasjon på Tonsåsen og det er jo en viss mulighet for at det kan være noe rundt i det området.
Ser i ett notat fra januar 1947 at arbeidet med å fjerne radaren på Tonsåsen er startet sammen med den på Minde/Kongsberg.
mvh
Paul S.
Herstad
Posts: 3
Joined: 16 Jun 2009 19:10

Heisann, Lillehammering med felles interesse her! hørte snakk på bunkeren ved lillehammer hotell, Birkebeiner motell ligger på andre siden av mesna elva, ikke langt unna lillehammer hotell, Bunkeren er der, og det er muliget for å gå inn oxo, men må bare finne inngangen;) For ett par år siden hadde jeg og en kamerat ett skole projekt om den bunkeren. mens vi gikk uttafor og tok bilder av den datt plutselig foten til kameraten kameraten min igjennom muren, det man ser av bunkeren i dag er bare toppen av den, resten er gravd igjen, men etter årene som har gått så har fyllemassen sunket, så om man graver litt langs veggen på bunkeren vil man finne inngangen, var selv inne i den, men grunnet att jeg ikke kan fordra edderkopper så turte jeg ikke gå lengre inn:P før den ble gravd igjen så murte de opp med leka steiner på inngangene, men den muren har forfalt så man kan krabbe inn i bunkeren uten problemer, etter vi var der så dekket vi igjen hullet i veggen med jord, men den er ikke vanskelig å finne=) det er to innganger, når man står på fremsiden av bunkeren så er det en på høyre og en på venstre side, den vi brukte var på venstre=) om man graver ca 10 cm ned i bakken uttafor muren vil du se inngangen da ere bare å grave nok til å kunne krabbe inn.
Herstad
Posts: 3
Joined: 16 Jun 2009 19:10

I området ovenfor lillehammer turist hotell er det oxo en del huler og div for de som er intresert, den største hula er låst igjen. er ikke noe å finne der, bare stein, søppel og vann. veit ikke hvem mannen på bildet er, men åpningen i fjellveggen bak han er inngangen til den Hula :)
Attachments
strorrusten2.jpg
strorrusten2.jpg (19.11 KiB) Viewed 292 times
Herstad
Posts: 3
Joined: 16 Jun 2009 19:10

Trond86 wrote:
KGJ wrote:300 meter?
300meter var en liten skrive feil.
Det var vel mere rundt 100meter cirka.

Jeg skulle hat en kano så kunne jeg sett hvor langt inn det faktisk går.
Siden det er det ingen som vet etter jeg forstår.

HAr padla innover med gummibåt, men taket forsvinner til slutt ned i vannet, så skal du helt inn til slutten av hula tror jeg du må finne fram dykker maske og svømmeføtter:P har selv tenkt mye på dette :D
feridirk
Posts: 12
Joined: 21 Apr 2010 16:56

hei, jeg måtte registrere meg her på forumet kun for å fortelle litt om bunkere\huler i lillehammer
er lillehamring selv og har en liten galskap med huler\bunkere\ rare bygninger osv


det er 6 bunkere jeg vet om her i lillehammer som er fra "andre verdens krig"


under gågata (ingang hotellet) denne er murt igjen og tror ikke man kommer seg inn, vei inn i det gamle kloakk anlegget er det, men tviler på at denne går til den bunkeren

den beryktede bunkeren over badedammen (nybu) der mannen ikledd grønt står. vann dam 80 meter inn, denne går et stykke inn i fjellet. gikk rett igjenom den lille insjøen med vann for å finne ut om det var noe interesant på andre siden, den er stor og en liten lommelykt holder ikke til og utforske stedet, ikke alene i hvertfall

3 bunkere\grotte-bunkere i røyslimoen som ligger i skogkanten med utsikt uttover lillehammer, har selv deltatt i en "rave" fest i en av disse hulene, rommet en god del folk!
de står på privat tomt, siden politiet kom og busta festen, grunneier sa det var en stilig idé og det ble gitt tillatelse :o) snuten måtte forlate festen;)

en annen tunnel\bunker ligger rett bak hotellet ved badedammen, denne er murt igjen og det er bygd en strømmursteins boks over, tror den nevnes i artikkelen til den grønne mannen
http://www.wwiinorge.com/Storrusten_norg.htm

det er helt sikkert flere også, siden det er 3 "millitærbaser\lager" i området -jørstadmoen leir\hovemoen lager plass for millitæret? og en vakt post-sted for den svære tog-grotta som jeg kan tenke meg er rundt 70 år gammel så sikkert noe bunker der inne også :shock: , dette stedet er det pigtrå på osv, vet om en bak vei\tunnel inn men nokk om det! :oops:



hula i balberg ble brukt som skjule sted for lokalbefolkning slik jeg har hørt det, og soldater lå i skråningen og beskyttet veien for tyskere.
er minne merke ved gangfeltet og et minnemerke for en død soldat oppe i fjellet på et gammelt tre

hvis noen har mere info om balberg så si fra, har ingen planer om å krabbe igjennom hele hula for å finne de andre ingangene, tyskerne sprengte frem veier i balberg ved den gamle hoppbakken, så bør være noe her også men har letet nesten hvær eneste meter etter noe spor etter inganger\betong strukturer

rotete innlegg men det var allt. :gutta:
- feridirk
Post Reply

Return to “INNLANDET”