Bunkere militære byggninger Hedemark/Oppland?

I det indre østland var det flere større garnisonsområder og hovedkvarterer som Kongsberg, Dombås og Lillehammer. Seksjonen dekker fylkene Buskerud, Hedmark og Oppland

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Trond86
Posts: 12
Joined: 02 Feb 2008 19:03
Location: Hamar (Hedemark)

Paul S. wrote:
Så vis noen kan hjelpe meg med dette, så skal jeg nok få lagd en report om bunkerne og tyskerhulene i Lillehammer.
Det er nok sikkkert nyttig det, men nå har nå det seg sånn at det er laget en oversikt og rapport over bunkerne og anleggene i Lillehammer men mye av det er fremdeles gradert.
Skal få lagt ut noen stedsnavn til deg så har du noe å gå etter.
Paul S.
Jo takk takk det høres bra ut.

Mvh Trond
Trond86
Posts: 12
Joined: 02 Feb 2008 19:03
Location: Hamar (Hedemark)

Var en tur og så på disse bunkerne.

Jeg fant en stor fjellbunker i Skogen ved Lillehammer som var åpen.
Men kom ikke lenger inn en 80meter fordi jeg hadde glemte støvlene.
Men den virket veldig stor for å si det mildt.

Jeg fant også denne store Bunkeren som er plassert i Lillehammer sentrum det er den som er murt i igjen.

Jeg tror den er en Regelbau?

Tok et par bildet inni fjellbunkeren men de ble dårlige på grunn av mitt fotokamera.

Men bildene jeg tok utenfor den sentrale bunkeren i Lillehammer sentrum ble faktisk helt greie.
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Snublet over denne artikkelen. Et godt stykke nede, nesten mot slutten, er bunkeren ved lillehammer turisthotell omtalt.

http://www.wwiinorge.com/Storrusten_norg.htm
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Kom over en link med et interessant tema:


Fra http://www.wwiinorge.com/Storrusten_norg.htm
Vi gikk videre opp veien fra hotellet, og Erling forklarte at under oss lå en svær bunker, beregnet på forsyninger og utstyr, og skulle i tillegg tjene som tilfluktsrom. Der hvor Erling hadde banet seg frem gjennom ulendt terreng, var det nå blitt et pent villastrøk med velstelte hager og asfalterte veier. Men ikke langt fra det velstelte villastrøket fant vi igjen det gamle skogsterrenget, med en sprudlende bekk og en sti som ledet oss til den halvveis skjulte, halvåpne døren nederst i et lite høydedrag. ”Dette er en av inngangene til bunkeren” sier Erling.
Image

Noen som har vært her?

Erik
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Ahem...
Tarjei wrote:Snublet over denne artikkelen. Et godt stykke nede, nesten mot slutten, er bunkeren ved lillehammer turisthotell omtalt.

http://www.wwiinorge.com/Storrusten_norg.htm
Erik E wrote:Kom over en link med et interessant tema:


Fra http://www.wwiinorge.com/Storrusten_norg.htm

Noen som har vært her?

Erik

Er her jeg også... Bare fordi du har mange hundre poster mer enn meg trenger du vel ikke overse meg.... PDT_Armataz_01_09

PDT_Armataz_01_18
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Er her jeg også... Bare fordi du har mange hundre poster mer enn meg trenger du vel ikke overse meg....
Eh... Der bomma jeg stygt ja.... Aldri gidde og lese før jeg skriver liksom!
Beklager.... PDT_Armataz_01_04

Erik
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Ser at det er 2 minutter forskjell mellom postene.. det er ikke umulig at man startet samtidlig, men at Erik E brukte 2 minutter lengre tid på å fullføre.

uansett flott at dere "krangler" om å skrive først PDT_Armataz_01_14

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ser at det er 2 minutter forskjell mellom postene..
Godt å se at det ikke bare er meg som overser ting :-)
Er faktisk over tre dager mellom postene våre ;-)

Erik
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

o store.. PDT_Armataz_01_14 så bare på de to siste postene jeg. Helt greit dette da.. bedre å skrive for mye enn å ikke skrive noe i det hele tatt. Erik H
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

ikke rart dere har mye postinger, slik som dere holder på. :-)

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Storrusten skriver som tillegg til kartet at "...Ikke særlig streng bevoktning stedets viktighet tatt i betraktning..umiddelbar nedenfor tomten er utravingsarbeider til bunkers begynt...i Nybu vel 200 meter rett opp for hotellet er lagret adskillg materialer for for barakker som skal oppføres i området umidelbart syd og ned for Nybu. OT og russerne er i ferd med å grave ut tomter..endel brakker skal oppføres i området om Holsjordet.
Storrustens rapport og kart er datert i januar 1945, kartet er justert og oppdatert i april 1945.
Beskrivelsen i artikkelen passer godt til bunkeren slik den står der i dag.
Paul S.
Trond86
Posts: 12
Joined: 02 Feb 2008 19:03
Location: Hamar (Hedemark)

I går kveld/natt kom jeg å en bekjent inn i den lille bunkeren som er plassert rett nedenfor hotellet.
Vi fant et lite hull vi kunne klarte gjennom.
Dette hulet var såpass lite å det ikke er å anbefale for den som har litt store former.
Denne bunkeren var faktisk mye mindre enn jeg trodde.
Men det er fortsatt en bunker å den er utforsket av meg.
Med engang vi komm gjennom hulet så kom vi inn i engang som var cirka 4meter lang. Der etter gikk gangen til høyre hvor vi ble møtt av en stor grå farget jern dør. Vi måtte da hoppe over nedre del av den døren, siden den nedre delen av døren satt dønn fast.
Der etter fant vi et rom med en størrelse på cirka 18kvadrat meter cirka.
Plassert inni dette rommet fant vi gamle hyller å slik som sikkert var brukt av tyskerene. Vi fant også en del gammelt byggemateriale fra samme epoke. Dette rommet var også blokkert med en slik grå jern dør. Der etter fant vi en liten gang til som tydeligvis skal ha vært selv utgangen, men som nå er da murt igjen.
Spennende å tenke på hva skjedde å ble sagt under WW2 der.
Trond86
Posts: 12
Joined: 02 Feb 2008 19:03
Location: Hamar (Hedemark)

Erik E wrote:Kom over en link med et interessant tema:




Image

Noen som har vært her?

Erik

Ja jeg har vært kom vel cirka 300 meter inn før vi ble hindret av vannet.
Hadde ikke tenkt å beøske denne bunkeren i går kunne den i sentrum.
Men siden vi hadde litt ekstra tid så tok vi en tur opp ditt igjen.
Jeg fant gamle jern spor, som sikkert ble brukt til å frakte steinene ut fra denne hula.
Faktisk ganske spennende der inne, hadde en litt ekkel opplevelse når våre lomme lykter streiket i et par min.
Da ble det bokstavlig talt PICTH BLACK.

Men veldig spennende faktisk, jeg lurer svært på hvor langt inne denne fjell bunkeren går.
Å eventuelt som det finnes noe der inne som kan knyttes til den tyske okkupasjons makten.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

300 meter?
Flora krigshistorielag
Trond86
Posts: 12
Joined: 02 Feb 2008 19:03
Location: Hamar (Hedemark)

KGJ wrote:300 meter?
300meter var en liten skrive feil.
Det var vel mere rundt 100meter cirka.

Jeg skulle hat en kano så kunne jeg sett hvor langt inn det faktisk går.
Siden det er det ingen som vet etter jeg forstår.
Post Reply

Return to “INNLANDET”