O.T. Drammen

I det indre østland var det flere større garnisonsområder og hovedkvarterer som Kongsberg, Dombås og Lillehammer. Seksjonen dekker fylkene Buskerud, Hedmark og Oppland

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Hei. Er det noen som kan ha opplysninger og evt. bilder fra Drammen fra krigen? Jeg vet O.T. hadde en stor leir på bangeløkka, og her var det bla. 2 tunneler, den ene sprengt tidlig på -70 tallet, den andre stengt, og det var en russerleir på Øren etc. Alt fra Drammen og omegn er av stor interesse!
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Ifølge det ene minekartet på Riksarkivet, se her
http://www.kystfort.com/forum/topic1053 ... ht=drammen
så var Papirfabrikken ved elven gjort om til støttepunkt med minefelt og sperringer, jeg fant iallefall flere minekart som dekket dette området.
Mvh
Tormod
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Takk masse for det, skal sjekke dette nærmere. Det ble også reparert og testet e-båter ved en fabrikk rett på nedsiden av Landfalløya. Noen som kan ha bilder av noe slikt?. Det var også flere kanonstillinger i byen og rundt, men de aller fleste av disse var visstnok i tre.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Fant følgende:

Kilde: http://polarstarlodge.com/polarstarlodg ... rammen.pdf

(11) Annen verdenskrig
Det kom overraskende på de fleste at Norge ble dratt inn i krigen 9.
april 1940. Mange var redde for flyangrep, og flyktet ut i skogen eller
ut på landet, men Drammen ble heldigvis ikke angrepet fra luften.
Flere tjenestepliktige meldte seg for sine avdelinger, men de fleste ble
avvist. Likevel kom flere drammensere med i kamper mot tyskerne på
Ringerike og i Valdres. Ni av dem falt der. 11. april kom 500 tyske
soldater med busser fra Oslo. De ble innkvartert på Latinskolen,
March 2005 Source: www. drammenshistorie.com 5
Norwegian text only
Strømsø skole og Fjellheim skole. Ledelsen overtok Grand hotell. Etter
en tid gikk livet sin vante gang på en måte. Men avisene ble sensurert
og alle radioer ble beslagelagt. Flere illegale aviser kom ut. De som
lagde og distribuerte dem, risikerte livet.
Konflikten tilspisset seg etter hvert og på det meste var det 5.100
tyske soldater i Drammen. Nazistene brukte trusler og vold for å
innføre sin ideologi. Mange lærere ble arrestert fordi de nektet å
samarbeide. Men både politi og kommunal ledelse ble nazifisert.
Gestapo, det tyske politiet, hadde etablert seg i Bergstien og her ble
mange nordmenn torturert og sendt videre til tyske
konsentrasjonsleire. Gestapoleder Klaus Grossmann var byens mest
fryktede mann. Det kom også mange russiske fanger til Drammen
under krigen. De ble behandlet brutalt og satt til hardt arbeid.
83 drammensere falt for Norges sak under krigen. Av disse var 22
sjøfolk. Tyskerne henrettet 14 og 11 døde i konsentrasjonsleire.



Samt dette:
http://www.historieboka.no/Modules/hist ... ry.ID=1161

Drammen under 2.verdenskrig - Okkupasjonen
Den tyske okkupasjonen av Norge endret livet for alle. Drammen ble ikke bombet eller ødelagt av krigshandlinger, likevel førte okkupasjonen og nazistyret til problemer og overgrep også her.


Av Berit Nøkleby

Noen drammensere hørte kanontorden fra Oscarsborg festning natten til 9. april 1940, da den tyske invasjonsflåten kom innover Oslofjorden. De fleste fikk likevel først om morgenen vite at landet var i krig. Av redsel for bombeangrep eller krigshandlinger dro mange tusen ut til distriktene de neste dagene. Men byen ble udramatisk besatt av tyske tropper 11. april, mens det ble kamper ved Vikersund og Hønefoss, og Kongsberg ble bombet. Flere av de evakuerte havnet derfor midt oppe i krigshandlinger, mens de som ble hjemme, hadde det uvanlig fredelig i en nesten mennesketom by.

Drammen hadde omkring 26 000 innbyggere i 1940, først etter krigen kom den første byutvidelsen (Åssiden). Byen var ikke militært viktig for tyskerne, bortsett fra havnen og jernbanen, derfor var det ikke så mange tyske soldater forlagt her. Mot slutten av krigen var det mellom to og tre tusen tyskere innenfor byens grenser. Det var flere tyskere like utenfor bygrensen, på Gulskogen var det en leir med 3000 mann, og i Skoger ble skoler brukt som kaserner. Hjelmkledte soldater var et vanlig syn i byens gater. Tyskerne la beslag på kinoer og svømmehall og spredte seg over hele byen. Våren 1943 ble det opprettet et kontor i Drammen for det tyske politiske politiet – mest kjent som Gestapo. Hovedkvarteret deres i en villa i Bergstien ble snart beryktet som et sted der motstandsfolk ble torturert, og noen ble drept.

Ellers blandet tyskerne seg lite bort i styre og stell i byen. Det var Vidkun Quisling og hans parti Nasjonal Samling (NS) som skulle gjennomføre nazifiseringen. Fra nyttår 1941 overtok nazistene ordførerposten og bystyret, som ikke lenger skulle være folkevalgt, men oppnevnes av NS-myndighetene. Men NS hadde ikke folk nok til å fylle administrasjon og komiteer med lojale folk, så kommuneadministrasjonen i byen fortsatte stort sett som før.

Drammen ble forskånet for bombing eller store krigsulykker, for folk flest var krigshverdagen preget av mangel på brensel, mat og klær. Motstandsvirksomheten i skogene omkring byen måtte holdes strengt hemmelig, derfor kjente ikke så mange til den. Derimot var mange med på å spre usensurerte nyheter gjennom de såkalte ”illegale” avisene, og enda flere leste dem, selv om både produsenter og lesere risikerte streng straff. ”Holdningskampen” mot nazifiseringen foregikk slik at alle måtte merke den. Da Quisling i februar 1942 bestemte at gutter og jenter mellom 10 og 18 år måtte være medlemmer av en NS-organisasjon, og at lærerne skulle hjelpe til, førte det til protest fra lærere og prester. Tyskerne arresterte tusen mannlige lærere og sendte dem på tvangsarbeid – 35 var fra Drammen. Prestene ble avsatt, men fortsatte å preke i byens kirker, som aldri har vært så proppfulle under gudstjenester som i disse årene.

Det siste krigsåret, da det var klart at Tyskland ville tape krigen, økte Gestapos terror også i Drammen. Tre drammensere ble snikmyrdet, og mange ble arrestert. Det ble så utrygt at folk ikke våget seg ut om kvelden. Derfor var lettelsen enorm da meldingen endelig kom om fred. Flaggene gikk til topps i Drammen mandag 7. mai 1945, én dag for tidlig!
hardlanze
Posts: 4
Joined: 16 Dec 2010 20:31

Litt OT men:

Hei

Jeg er ny her på forumet, veldig spennende lesning altså!

Jeg ble litt "overrasket" når jeg leste at Jon-Vegard hadde skrevet at det hadde vært en russer leir på Øren, og ett E-båt verksted på Landfalløya.

Grunnen til dette er at jeg er født og oppvokst på Landfalløya!

Huset som min far bygget 86 står på tomta til en tørrisbrakke som tyskerne hadde under krigen. Min fars tante eide og bodde på denne tomta, helt til tyskerne angivelig skal ha "okkupert" huset og anlagt denne tørrisbrakka, før hun og mannen så returnerte etter krigen.

Etter hva jeg har hørt ble bygget til e-båt verkstedet benyttet som mekanisk verksted frem til begynnelsen på 90tallet, og da gjort om til møbelforretning. Bygget ligger der enda;

Image

Dette er også eneste bygget som har egen brygge i dette området, så jeg tror nok denne informasjonen er riktig i og med stort sett all bebyggelse er bevart, bortsett fra den gamle dampsaga på Landfalløya.

Men til poenget, i Bragernesåsen, i Drammen, inn i fjellet nord for området Øren ligger det en installasjon av ett eller annet slag. Denne ser ut til og være bemannet. Noen som har noe mer informasjon om dette?

Bare 100meter vest for denne installasjonen ligger det en "hule". Denne er tom, og jeg mener og huske fra barndommen at den gikk 10m nord inn i åsen, så 90grader øst før det åpnet seg et rom med plass til 10-15 mann. Åpningen er nok minst i en diameter på 2.5m og ligger nå gjengrodd bak noen gamle garasjer. Hva kan dette ha blitt benyttet til?

Vet ikke om det er kodeks å røpe akkurat hvor det ligger, så derfor velger jeg og ikke gjøre dette i første omgang.

Men ser det er brukere fra Drammen på dette forumet, vet dere noe mer om dette? Har snoket rundt her inne men ikke funnet noe om disse. Noen som kan berike meg med sin kunnskap?
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Hei og velkommen!!
Det du sier om fabrikken og Engelske Møbelhuset stemmer, men der hvor de nye blokkene litt lenger ned er var det bl.a. trevarefabrikk, og også brygger. Det skal også ha vært minefelt i områdene og i elva.
Anlegget ovenfor Øren som du nevner er ikke noe hemmelig. Det var 2 små huler som den du var inne i. Den nederste gikk bare motsatt vei. Disse ble bygget av russiske krigsfanger fra leiren på Øren. Den nederste hulen ble brukt som inngangsparti da det ble bygget ny alarmplass for Sivilforsvaret tidlig på 1950 tallet. Dette anlegget var fullt operativt fram til i høst. Nå er det tømt, nødutgangen på toppen er slått ned og borte, og anlegget skal forsegles i løpet av utgangen av dette året. Kjenner dette anlegget svært godt, da jeg har en del døgn der inne. Rød sirkel markerer russisk byggd hule.
Ellers så bor jeg ved elva på Gulskogen, så du kan evt. sende meg en PM.
Attachments
IMG_0001 - Kopi.jpg
IMG_0001 - Kopi.jpg (54.55 KiB) Viewed 431 times
IMG_0002 - Kopi.jpg
IMG_0002 - Kopi.jpg (132.74 KiB) Viewed 429 times
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Litt OT, men finner ingen annen tråd og oppretter ikke ny bare for denne skissen. Noen som vet hvor dette lageret for torpedonett underlagt Sperrwaffenkommando Horten var lokalisert?
Attachments
IMG_2638aa1.JPG
IMG_2638aa1.JPG (546.54 KiB) Viewed 145 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “INNLANDET”