Nordseter, Oppland

I det indre østland var det flere større garnisonsområder og hovedkvarterer som Kongsberg, Dombås og Lillehammer. Seksjonen dekker fylkene Buskerud, Hedmark og Oppland

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
cepe
Posts: 147
Joined: 11 May 2006 19:21
Location: Oslo
Contact:

Jeg var med familien på tur til Nordseter overfor Lillehammer i dag.

Vi gikk tur og jeg så en del interessant betong og fundamenter.

Litt kjapp research i en historiebok til det nærliggende hotellet viser at det var en stor tysk øvingslleir i området under krigen.

Skisse over leiren tegnet av en XU-agent under krigen:
Skisse tegnet av XU under krigen av den tyske leiren på Nordseter
Skisse tegnet av XU under krigen av den tyske leiren på Nordseter
nordseter 001.png (52.65 KiB) Viewed 631 times
Er det noen som vet hva dette er? Det var flere slike konstruksjoner i området.
Hva er dette? Det var flere av disse konstruksjonene i området.
Hva er dette? Det var flere av disse konstruksjonene i området.
IMAG0088-2.jpg (135.26 KiB) Viewed 631 times
--cepe
Attachments
Fundamnter til brakker
Fundamnter til brakker
IMAG0091-2.jpg (88.58 KiB) Viewed 631 times
Brakkefundament
Brakkefundament
IMAG0093-2.jpg (138.95 KiB) Viewed 631 times
User avatar
krokansjefen
Posts: 18
Joined: 23 Aug 2011 17:34

Ja, her er det jo, eller har vært, en stor leir som sist ble brukt av HV. Har selv vært der og øvd.
Blir interessant med bilder, har vært der hver vinter i perioden 2000-2006, men kan ikke si jeg har lagt merke til noen betongrester da.. Ble veldig nysgjerrig nå... :)
Trond

"I came, I saw, I kicketh ass" -the Duke-
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Kan ligne veldig på doer!
Mvh.
Jon-Vegard
cepe
Posts: 147
Joined: 11 May 2006 19:21
Location: Oslo
Contact:

Jon-Vegard wrote:Kan ligne veldig på doer!
Eller feltkjøkken/feltovner?


Neppe MG-stillinger tror jeg.

--cepe
cepe
Posts: 147
Joined: 11 May 2006 19:21
Location: Oslo
Contact:

krokansjefen wrote:Ja, her er det jo, eller har vært, en stor leir som sist ble brukt av HV. Har selv vært der og øvd.
Etter det jeg forstod er det denen delen av den tyske leiren som er den nåværende "HV-leiren".
nordseter 002.png
nordseter 002.png (5.58 KiB) Viewed 622 times
Etter hva jeg skjønner så er den under avhending. Har bl.a blirtt vurdert som asylmottak, men det er droppet.

--cepe
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Tydeligvis litt av hvert å finne i Lillehammerområdet også ja. Hadde planlagt noen utflukter oppover dalen iløpet av sommeren, men siden hele Østlandsområdet har vært et kontinuerlig flomområde i sommer så har det blitt begrenset med aktivitet.
--
Tommy
jenspetter 123
Posts: 15
Joined: 24 Mar 2008 10:08

Hei

Lillehammerområdet er spennende,men en del "installasjoner" er vel fremdeles gradert der. Leiren på Nordseter var stor og det er fremdeles mye rester etter gamle brakker etc.
Tyskerne hadde også et lite skytefelt innenfor Nordseter. Her ble det skutt med artilleri. Kan fremskaffe mer info om feltet om det er ønskelig.

mvh

Jens Petter
Last edited by jenspetter 123 on 20 Sep 2011 14:46, edited 1 time in total.
frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

jeg er interressert i dette feltet
jenspetter 123
Posts: 15
Joined: 24 Mar 2008 10:08

Hei

Skal se hva jeg kan grave fram. Kommer til å ta litt tid.

mvh

Jens Petter
Norwayboy
Posts: 25
Joined: 01 Sep 2011 18:50
Location: Trysil

Er en av de som har vært på øvelser og kurs gjennom HV her.. Brakkene vi lå i er orginale brakker etter tyskerene. Også masse rester etter de rundt om i skogen. Leiren skal visstnok ha vært en "vinterkrigsskole" for tyskerne under krigen.
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

IMAG0088-2.jpg
Asche und Mühl Behalter. En affalds container. Findes i model stor med fire åbninger og model lille med to åbninger. Der var 42 af dem på Flg.Hrst. Grove.
mvh
SES
cepe
Posts: 147
Joined: 11 May 2006 19:21
Location: Oslo
Contact:

SES wrote:IMAG0088-2.jpg
Asche und Mühl Behalter.

Takk!

--cepe
emtorkil
Posts: 5
Joined: 08 Nov 2011 20:21

Hørt rykter om at tyskerne mistet en panservogn i myra der oppe under krigen, noen som vet noe om det?
jenspetter 123
Posts: 15
Joined: 24 Mar 2008 10:08

Hei

Nordseter leir bestod av ca 100 brakker og flere staller. Hele brakkeleiren var kamuflert. Det største belegget var 5000 mann og 2000 hester.
Leiren ble kalt "Helvetes forgård". Tysk infanteri og artilleri ble trenet der og sendt til Østfronten.
Høsten 1943 lå en panseravdeling med stridsvogner og panservernkanoner der og brukte fjellet innenfor som øvingsområde. Folk på setrer og budskap ble beordret til bygds.
Nevelåsen ble utbygget med skyttergraver. Det ble skutt med kanoner fra Landehøgda. (jobber fortsatt med detaljer her)

Det ble også bygget en taubane fra Lillehammer til Nordseter. Den startet på Moajordet.
Smestadmoen ble omgjort til tysk forlegning med plass til 2000 mann.
Det vi idag kjenner som Smestadmoen var "Lager Barbara". På vestiden av gamle E6 lå "Lager Speer". "Lager Todt" lå lenger mot syd-ved Rosenlund.
Anlegget på Hovemoen ble kalt "Wald Lager".

Kilde: JVLP

mvh

Jens Petter
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Vedlagt info som hører med til XU kartet.
For en mnd el to siden var der en god del bilder fra Nordseter som ble solgt på ebay. Noen her som shoppet ?
mvh
Paul S.
Attachments
Nordseter.jpg
Nordseter.jpg (158.75 KiB) Viewed 325 times
Post Reply

Return to “INNLANDET”