Liten leir(?) noen kilometer sør for Gjøvik

I det indre østland var det flere større garnisonsområder og hovedkvarterer som Kongsberg, Dombås og Lillehammer. Seksjonen dekker fylkene Buskerud, Hedmark og Oppland

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

kf_lager_gjovik.jpg
kf_lager_gjovik.jpg (630.22 KiB) Viewed 423 times
En leir eller gruppe med bygninger? Klarer ikke helt å tyde skriften og se hva dette er. Muligens noe i forbindelse med Raufoss?
--
Tommy
jenspetter 123
Posts: 15
Joined: 24 Mar 2008 10:08

Hei

Det må være tidligere Bondelia Husmorskole. Kan så vidt tolke det ut fra teksten på kartet også. Sør for Gjøvik langs Riksvei 33. Få ex-tyske installasjoner i Gjøvik. Flugwache på Bergstoppen med rester etter dekningsrom (bunker). Fantes også ei tyskerbrakke ved gamle Vikodden travbane. Denne ble satt fyr på (kontrollert) for 4-5 år siden.
Så vidt jeg har forstått var Bondelia hovedkvarter for de tyske styrkene på Gjøvik under krigen. Bondelia ble brukt som interneringsleir for "tyskvennlige" etter krigen, og fortsatte som Husmorskole deretter.

mvh

Jens Petter
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Oops, har helt gått glipp av at fikk svar på dette inlegget. Takk for hjelpen :-)
Jeg får skylde på at fikk unge et par uker etterpå slik at det var litt hektisk rundt den tiden ;-)
--
Tommy
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

jenspetter 123 wrote:Hei

Det må være tidligere Bondelia Husmorskole. Kan så vidt tolke det ut fra teksten på kartet også. Sør for Gjøvik langs Riksvei 33. Få ex-tyske installasjoner i Gjøvik. Flugwache på Bergstoppen med rester etter dekningsrom (bunker). Fantes også ei tyskerbrakke ved gamle Vikodden travbane. Denne ble satt fyr på (kontrollert) for 4-5 år siden.
Så vidt jeg har forstått var Bondelia hovedkvarter for de tyske styrkene på Gjøvik under krigen. Bondelia ble brukt som interneringsleir for "tyskvennlige" etter krigen, og fortsatte som Husmorskole deretter.

mvh

Jens Petter
Var det ikke også en fangeleir/arbeidsleir ved Bondelia?
Mvh.
Jon-Vegard
jenspetter 123
Posts: 15
Joined: 24 Mar 2008 10:08

Hei

Ikke på Bondelia så vidt jeg vet. Bondelia ble rekvirert av Hærens Sanitet i tilfelle det skulle bli nødvendig i forbindelse med utbruddet av 2. verdenskrig. Tyskerne var der i flere omganger under krigen.

mvh

Jens Petter
Post Reply

Return to “INNLANDET”