Tyske installasjoner i Lier

I det indre østland var det flere større garnisonsområder og hovedkvarterer som Kongsberg, Dombås og Lillehammer. Seksjonen dekker fylkene Buskerud, Hedmark og Oppland

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Guttorm
Posts: 10
Joined: 13 Jun 2011 9:19

Faren til en en kamerat av meg kjenner en eldre tysk mann som sier han tjenestegjorde i Norge under krigen. Nærmere bestemt var han tilknyttet en bunker et sted i Lier hvor det var god utsikt over Drammensfjorden. Jeg har brukt flere timer på bilbliotek og arkiver for å finne ut hvor dette kan ha vært, men foreløbig uten hell.

Det eneste jeg kan finne av tyske installasjoner i Lier er Gullaug fabrikker og lageret på Gjelebekk. Slik han beskriver det er det snakk om en mindre installasjon, så jeg ser for meg en peile- eller lyttepost, eventuelt en luftvernsstilling.

Jeg setter stor pris på om noen med lokalkunnskap kan hjelpe meg her.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med noe konkret informasjon om dette anlegget som du beskriver her. Det finnes likevel visse ledetråder som du bør se nøyere på. For det første, hvis denne tidligere soldaten ennå lever, bør du/dere sjekke ut hvilken våpengren han har tilhørt, evnt. om han ennå husker feldpostnummeret sitt eller har annen dokumentasjon som viser avdelingen han var tilknyttet.

Deretter bør du få sjekket ut de lokale etteretningsrapportene som ligger hos Hjemmefrontsmuseet (hvis du ikke allerede har gjort det) Skulle det være snakk om en støpt og relativt "konkret" bunker og ikke bare en feltmessig stilling, er det en god sjanse for at den er nevnt i rapportene.

Det eneste som jeg har sett går igjen i Drammensområdet, er mange lagre av forskjellig art som ble enten ble satt opp i konfiskerte lagerhus eller nybygg.

Lykke til!

(Flytter denne til "Østlandet")
Mvh
Tormod
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Dette kan være svært interessant. Har ikke før hørt om noen bunkere i dette området eller i Drammensområdet, så dersom det stemmer, så må vi finne ut av det!
Mvh.
Jon-Vegard
Guttorm
Posts: 10
Joined: 13 Jun 2011 9:19

Vedkommende som fortalte dette døde noen år tilbake, men familien ville gjerne se stedet hvor han hadde tjenestegjort under krigen. Våpengren er ukjent for meg, men jeg skal høre om det kan ligge igjen bilder eller andre papirer som kan forklare dette og hjelpe oss i etterforskningen. Han var ved denne installasjonen under kapitulasjonen, og snakket om at de stresset med å kvitte seg med papirer og andre ting som de allierte ikke skulle ha tak i. Jeg har vært ved både Hjemmeforntmuseet og Riksarkivet uten å komme så mye nærmere. Takk for all hjelp!
Karsten
Posts: 3
Joined: 27 Feb 2012 15:52

Han mente ikke skar leir, greit nok dette ligger i Asker, men er ikke så langt unna grensa til buskerud..
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Skal vel godt gjøres å se Drammensfjorden fra Skar leir ;-) Eller finnes det flere leire som heter det?
--
Tommy
Guttorm
Posts: 10
Joined: 13 Jun 2011 9:19

Jeg kjenner til Skar leir i Maridalen i Oslo, men der var det så vidt jeg vet bare et verksted under krigen. Det er heller ikke særlig utsikt der. Dersom det ligger en leir i Asker med utsikt over Drammensfjorden tror jeg godt at den kan være aktuell. Hvor i Asker ligger den andre Skar leir, og hva type forlegning var det?
hardlanze
Posts: 4
Joined: 16 Dec 2010 20:31

Kan denne gammle tyskeren vært ved Molybden gruvene i Sørumslia i Lier under krigen? Kan det ha vært en bunker der?

Sakset fra sorumli.net:

Tidlig på 1900-tallet ble det gjort 18 funn av molybdenglansmalm i skogene til Gullaug, Søndre Linnes og
Sørum og gruvedrift startet i 1918. Driften hadde et beskjedent omfang og varte i bare noen få år.
”Wehrmacht” hadde imidlertid bruk for molybden til sitt krigsmaskineri som tilsetning til jern for å lage
panserstål og i 1940 ble driften gjenopptatt av tyskerne. Det ble bygget anlegg av betydelige dimensjoner,
Flotasjonsverket sto ferdig i 1944 og hadde en kapasitet på 80 tonn råmalm pr. døgn. Det ble bygget i
terrasser i åsen ned mot Sørumlia/Linneslia på store fundamenter der vannet falt fra terrasse til terrasse
som et ledd i utvinningsprosessen. Anlegget var dominerende og kunne ses på lang avstand fra den andre
siden av bygda.
Bedriften hadde ca. 100 ansatte på det meste og produserte ca. 17 tonn molybden på det året det var i
drift. Økonomisk var krigstilstanden en betingelse for driften av gruva. Prisen lå på ca. kr. 50,- pr. kg., men
da våpnene ble lagt ned sank den til kr. 5,- pr. kg og gruvedriften ble nedlagt
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Kan selvfølgelig ha vært ifm. dette, men har ikke hørt om noen bunker! Det gikk også kabelbane fra Tranby og til utskipningshavnen på Gullaug.
Det kan også ha vært at han var på Verket tvers overfor Svelvik, på Hurum-siden, på det gamle batteriet som lå der. Der var det bunkere med utsikt utover fjorden.
Har dessverre også lagt merke til at tyskerne til tross for "ordnung muss sein" ofte skrev feil navn på steder, og de skrev navnene ut fra hvordan de trodde det skulle skrives. F.eks. Sysle på Modum har vært skrevet "Syle, Sule etc.", og Lunner på Hadeland har vært skrevet "Lunder, Sunder etc." Ikke lett å bli klok på da!
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Splittet tråden om lytteposten på Skaar til en egen post: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=40&t=5146
Mvh
Tormod
Coop
Posts: 2
Joined: 28 Jan 2017 22:35

Litt utover fjorden er det et gammelt kaianlegg og mann kjører fra kaien og inn i en tunell. Vet ikke hva det har vært brukt til.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Det er bare en vei i tunell gjennom ett mindre fjell. Kaja hadde ikke noe med krigen å gjøre.
Mvh.
Jon-Vegard
Post Reply

Return to “INNLANDET”