Langelandsfort

Sørøstjylland med Fyn
Post Reply
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Jeg har i sommer hatt gleden av å ta turen til Langelandsfort på Langeland syd for Fyn i Danmark. Langelandsfort er et danskbygd fort som ble bygget mellom 1952 og 1954 under den kalde krigen. Fortets hovedskyts var fire stykk 15 cm SKC/28. De hadde også to faste luftvernbatterier med tre dobbeltløpede 40 mm luftvernkanoner hver. I tillegg kom 20 mobile luftvernkanoner. Fra starten i 1997 var det bare kanon 1 som var åpen og tilgjengelig for publikum, men de siste årene har også kanon 2, kanon 3 og kanon 4 blitt åpnet for publikum med respektive utstillinger.

De har også fly, minesveiper og ikke minst Danmarks siste ubåt "Springeren" utstilt på stedet. Ubåten er tysk og opprinnelig levert til Norge i 1964, men danskene kjøpte tre ubåter i 1991.

Litt fra danske wikipedia;
Langelandsfortet var et bemandet fort under Søværnet indtil 1993, og er nu museum. Det blev anlagt i 1953 med henblik på at overvåge og i krigstid hindre fjendtlige skibes passage gennem Langelandsbæltet. Midlet hertil var 4 kanonstillinger udrustet med 150 mm kanoner. Fortets kanonstillinger havde bl.a. til formål at stoppe russiske minestrygere. En af disse stillinger er i dag åbnet for publikum.

Nede i bunkeren er der lejlighed til at se nærmere på dels kanonen og dels ammunitionen til denne. Endvidere findes soverum med 12 køjer til bemandingen på 15 mand.

Operationsbunkeren var fortets vigtigste nervecenter. Her findes radarskærm, plotterbord og kort, hvor kursen på fjendtlige skibe og fly indtegnedes, og herfra udgik den centrale ildledelse af fortets 150 mm kanoner, samt luftværnsbatterierne i nord og syd.

Bunkeren var bemandet døgnet rundt, og fremtræder stadig som fuldt operativ.
http://blog.kak.net/2016/09/04/langelan ... i-danmark/
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Etter først å ha fått tilbakemelding fra flere hold om at ubåten "Springeren" skal ha blitt forlenget med 2 meter for å lage inngangen, rampe og gjøre den tilgjengelig for rullestolbrukere skulle være en skrøne og rene vissvass, redigerte jeg teksten for å fortelle at dette viste seg å bare være en skrøne.

I dag har jeg derimot vært i kontakt med Kaldkrigsmuseet Langelandsfort og jeg har fått bekreftet at ubåten BLE forlenget med 1,5 meter i forbindelse med museumsutstillingen på Langelandsfort. Teksten har derfor blitt redigert igjen.

I tillegg har jeg vært i kontakt med museumsleder ved Kaldkrigsmuseet Langelandsfort i sammenheng med at det hevdes at historien til Arthur Christensen om at han så rakettmissiler ombord på et sovjetisk frakteskip skulle være en skrøne. Dette resulterte i tre nye avsnitt.

Da tror jeg resten skal være i orden! :)
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Her bildene fra kjøretøyene som var der når jeg var en tur på fortet i sommer.
Attachments
FV432 langelandsfortet.jpg
FV432 langelandsfortet.jpg (339.82 KiB) Viewed 276 times
M6 Langelandsfortet.jpg
M6 Langelandsfortet.jpg (370.18 KiB) Viewed 276 times
M10 Achilles Langelandsfortet.jpg
M10 Achilles Langelandsfortet.jpg (533.78 KiB) Viewed 276 times
MHV 81 minerydder langelandsfortet.jpg
MHV 81 minerydder langelandsfortet.jpg (331.65 KiB) Viewed 276 times
MIG 15 Langelandsfortet.jpg
MIG 15 Langelandsfortet.jpg (257.54 KiB) Viewed 276 times
MIG 23 Langeldsfortet.jpg
MIG 23 Langeldsfortet.jpg (273.71 KiB) Viewed 276 times
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Se der ja, Espen! I tillegg rakk jeg ikke turen innom de fire hangarene mot slutten av runden på Langelandsfort! Kjipt, men sånn er det. Veldig glad for at jeg fikk med meg ubåten helt mot slutten ihvertfall! :)
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Tok ikke så mange bilder da jeg ikke hadde med mitt kamera, men tok beslag i sambo sitt på denne dagen.

Legger ved et bilde av den lastebilen som sto utenfor hangaren, det sto ikke noe informasjon om denne på plassen eller på hjemmesiden til museet desverre.
Attachments
Langelandsfortet Mb lastebil.jpg
Langelandsfortet Mb lastebil.jpg (312.2 KiB) Viewed 237 times
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Her er en bit av Berlinmuren, den sto på Potsdamer platz (Berlin - Mitte) slik den er utstilt på museet, den kan sees både fra innsiden av hangaren og utsiden.
Attachments
Langelandsfortet Berlinmuren.jpg
Langelandsfortet Berlinmuren.jpg (323.28 KiB) Viewed 236 times
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

kak wrote:Se der ja, Espen! I tillegg rakk jeg ikke turen innom de fire hangarene mot slutten av runden på Langelandsfort! Kjipt, men sånn er det. Veldig glad for at jeg fikk med meg ubåten helt mot slutten ihvertfall! :)
Ubåten var grei den ,men det var masse som var blokkert med pleksiglass.
For meg var det litt skuffende da vi ikke har slikt på verken ubåten eller mtb her på marinemuseet.

Var du innom utstillingen "når krigen kommer" og trykte på knappen ved tvskjermen?
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Jeg har ikke sett ubåten på Marinemuseet, dette var min første ubåt, så for meg var dette en stor opptur uansett. Men må jo komme meg en tur innom og se ubåten på Marinemuseet en dag, så får jeg se hvordan de har løst det! :)

Nei, den utstillingen fikk jeg nok ikke med meg. Jeg måtte prioritere nådeløst mot slutten av åpningstiden.
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Espen K wrote:Legger ved et bilde av den lastebilen som sto utenfor hangaren, det sto ikke noe informasjon om denne på plassen eller på hjemmesiden til museet desverre.
Lignet veldig på lastebilen som stod ved NIKE-missilene rett innenfor porten til Stevnsfort. Det stod ingen informasjon ved bilen der heller, men en mobil radar av et eller annet slag.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

kak wrote:Jeg har ikke sett ubåten på Marinemuseet, dette var min første ubåt, så for meg var dette en stor opptur uansett. Men må jo komme meg en tur innom og se ubåten på Marinemuseet en dag, så får jeg se hvordan de har løst det! :)

Nei, den utstillingen fikk jeg nok ikke med meg. Jeg måtte prioritere nådeløst mot slutten av åpningstiden.
Du får svinge innom marinemusset en dag og kikke på både ubåten og mtb´n som ligger der, de har ikke noe pleksiglass.

Vi fikk oss en liten overraskelse når en av ungene trykte på knappen kan du si.

Først viste skjermen en luftvern sirene som begynte å ule, så etter ca fem sekunder kom det opp en video av en atombombe eksplosjon.
Samtidig blinket og slukte lyset, det ble erstattet av rødt nødlys og lyden av romlingen fra atombomben var meget høy.
To av ungene skvatt til og løp ut med en gang.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Espen K wrote: Vi fikk oss en liten overraskelse når en av ungene trykte på knappen kan du si.

Først viste skjermen en luftvern sirene som begynte å ule, så etter ca fem sekunder kom det opp en video av en atombombe eksplosjon.
Samtidig blinket og slukte lyset, det ble erstattet av rødt nødlys og lyden av romlingen fra atombomben var meget høy.
To av ungene skvatt til og løp ut med en gang.
Skjønner at tabben jeg gjorde da jeg var der, var å ikke ha med ungene ;-)
--
Tommy
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Noen bilder fra fortet sommeren 2019. Flott området med mye info fra den kalde krigen
Attachments
Tidligere norsk ubåt
Tidligere norsk ubåt
DSC_0114.JPG (319.93 KiB) Viewed 121 times
Torpedo nr 7112
Torpedo nr 7112
DSC_0115.JPG (414.11 KiB) Viewed 121 times
DSC_0113.JPG
DSC_0113.JPG (420.97 KiB) Viewed 121 times
DSC_0112.JPG
DSC_0112.JPG (312.71 KiB) Viewed 121 times
DSC_0085.JPG
DSC_0085.JPG (343.46 KiB) Viewed 121 times
DSC_0104.JPG
DSC_0104.JPG (467.61 KiB) Viewed 121 times
Mvh
Yngvar
Post Reply

Return to “Sørøstjylland med Fyn”