identifisering av bl.a 2 MG stillinger på HKB 3./983 Rolla

Mange av kystfortene i fylket er gruppert rundt Trømsø by og spesielt Lyngen som ble den nye tyske forsvarslinjen mot de russiske styrker.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
RasmusTerne

Hei.
På HKB 3/983 Rolla er det en liten fjellknaus på høyre flanke med en LV stilling og to MG stillinger pluss en stilling jeg ikke har klart å identifisere.
Stillingen vender ikke ut mot skipsleia,men mot sundet mellom Andørja og Rolløya (for lokalkjente).
Betongringen inne i stillingen er helt nedgrodd,men litt "pirking " fikk den fram,så jeg tror ikke det har stått noen bygning el. lignende her.
Kan noen komme med forslag på hva som har vært montert her?
Har prøvd å lage en skisse,og legger ved noen bilder.
Sigfred R.
Attachments
Selvlaget skisse over stillingene.
Selvlaget skisse over stillingene.
Skisse .jpg (87.15 KiB) Viewed 480 times
LV stillingen på toppen,den andre  "rundt hjørnet" til høyre.
LV stillingen på toppen,den andre "rundt hjørnet" til høyre.
Kollen .jpg (120.49 KiB) Viewed 480 times
Stillingen m/tunellinngang.
Stillingen m/tunellinngang.
Stilling M.tunell .jpg (133.67 KiB) Viewed 480 times
Stillingen sett fra tunellen.
Stillingen sett fra tunellen.
Stilling sett fra tunell .jpg (217.23 KiB) Viewed 480 times
Hva har vært her?
Hva har vært her?
Ukjent stilling .jpg (207.81 KiB) Viewed 480 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Tillater du meg å tippe ville jeg sagt at dette sansynligvis har vært for en "LAG" eller Landungsabwehrgeschütz som tyskerne ville sagt, altså en lett feltkanon som ble brukt til invasjonsforsvar vha direkterettet ild.
Disse hadde man plenty av på både kystfort og i vanlige støttepunkt.

Som med 5cm KwK så ville ikke lett skyts hatt særlig innvirkning på store fartøyer og disse ble derfor plassert i flankerende stillinger med tanke på overraskelsesmoment ovenfor f.eks landgangsfartøyer, panservogner og beltekjøretøy.

Litt uvanlig lav mur rundt, men dette kommer nok helt anpå typen skyts man hadde.. Dette varierer fra 4,7cm og oppover, men vanligst var nok 7,5cm.

Mvh
Erik E
JEF
Posts: 39
Joined: 17 Jul 2007 20:04
Location: Oslo

På batteriet var det følgende materiell i 1945, så du får se hva som passer:
3 stk 21 cm Mrs.18
1 stk 7,5 cm FK/97(f) fransk feltkanon
1 stk 5 cm KwK 42 (standard i sokkelaffutasje)
2 stk 4,5 cm Pak (russiske) (mitt hovedtips!)
2 stk 81 mm bombekaster M/35 (norske)
2 stk mitraljøser (trolig norsk Colt)
1 stk 60 cm lyskaster
1 stk 150 cm lyskaster
2 stk 20 mm Flak 30 el. 38
3 stk flammekaster (tyske bærbare eller på flaskevogn)

Ut fra skissen og farvannet som dekkes vil jeg foreslå en av de russiske 45 mm Pak. 7,5 cm fransk feltkanon M/97 ble stort sett tildelt i antitankrolle på grunn av tilgangen på panserbrytende ammunisjon til denne kanonen. Slik ammunisjon fantes ikke til tyske og belgiske 7,5 så der vil rollen kunne være mer multi purpose.

JEF
RasmusTerne

Hei.
Takker for intressante opplysninger. En ting som jeg også merket meg var den lave muren, og også mangelen på dekn.rom og rom for beredskapsammo.Her var det kun rommene/tunellen i fjellet.
KwK stillingene på Bjarkøy og Engenes er adskillig mindre, og har dekning/ammo i ,eller like ved stillingen.
En annen ting er selve plasseringen,rent stridsmessig.En granat,eller MG ild mot den nesten utoverhengende fjellveggen bak stillingen ville gjort det svært utrivelig for besetningen.
Men jeg håper å få velforeningen/historielaget med på å "spa" fram stillingen til våren, slik at vi kommer ned til betongen.
Hilsen Sigfred R.
RasmusTerne

Hei.
Må ta opp tråden igjen.Noen som har kjennskap til stillinger for 7,5 cm FK/97(f)? Ble de plassert på dreieskive? Det er nemlig spor etter det i stillingen.Håper som sagt å få spadd den opp når snøen er borte.Ble 4,5 cm PAK 184(r) trillet ut i stillingen fra bunkeren,eller sto den permanent ute?
Har "manipulert" et par bilder for å se hvordan det eventuelt kan ha sett ut.
Hilsen Sigfred R.
Attachments
7,5 cm FK 97 (f).jpg
7,5 cm FK 97 (f).jpg (68.95 KiB) Viewed 334 times
4,5 cm PAK 184 (r) .jpg
4,5 cm PAK 184 (r) .jpg (50.85 KiB) Viewed 334 times
RasmusTerne

Hei.
Har vært en tur og "spadd" litt :)
Betongsirkelen er 2 m. i diameter med en metallbolt i midten,gjenget og med dimensjonene til et mg. feste. Tok et par bilder.
Sigfred R.
Attachments
Kanonstilling .jpg
Kanonstilling .jpg (174.05 KiB) Viewed 268 times
Kanonstilling 2 .jpg
Kanonstilling 2 .jpg (184.27 KiB) Viewed 268 times
Post Reply

Return to “TROMS”