Stillinger for lett FlaK, Langgrunn (Horten)

Allerede 9. april 1940 var de første tyske luftvernbatteriene på plass i Norge. utover i krigen vokste antallet dramatisk, men med størst fokus rundt de største flyplassanleggene.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

2 stk stillinger for 2cm (?) flak rett ved Borre Havarivernskole (tidligere Marine Artillerie Zeug Amt Horten) Stillingene ligger langs kyststien som går mellom Horten - Åsgårdstrand.
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Disse to stillingene ligger som nevt ved Marine Artillerie Zeug Amt (MAZA). Dette var en meget strengt bevoktet plass under krigen. Eneste stedet i Horten du ble skutt uten varsel. I hele område var det lagt ut miner, og det var et høyt grønt gjerde som dekket området. Piggtrå ,utkikkstårn og skytegraver i fleng. Langs denne kyststien kan svært mange hull etter miner ses den dag i dag. Skytegraver ligger litt lenger nord.

Engelske fly pleide og droppe miner i Oslofjorden under krigen. Så sett i lys av det ligger disse stillingen bra til. Men jeg har ikke lest noe sted at det var satt opp luftvern på MAZA. Jeg registrerer at offiserboligene til den Tyske staben ligger få meter fra stillingene. Tenkte det muligens var noe uheldig og sette opp luftvern så nærme offisersboligene. Luftvern blir jo fort mål for angrep. Jeg trodde disse var satt opp som nærforsvar for MAZA. Luftvernet i Horten var satt opp på Brårudåsen fort, og ved Borre kirke. Samt at Falkensten fort (Utkikken) ble brukt noe.

Dette område er meget spesielt. Ingen nordmenn jobbet her under krigen. Så det er veldig mye mystikk i krokene her. Fyringsanlegget ligner et krematorium, og masse historier har vandret på folkemunne om MAZA. Personlig synes jeg dette er den mest spennede plassen i Horten. Det tar bare lit tid å sette seg inn i hva som har skjedd her.

Legger ved et par linker med mer info og bilder:

http://www.festningsverk.no/Maza.htm
http://borreminne.hive.no/aargangene/2005/07-maza.htm
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det ene store hullet ved luftvernstillingen skal stamme fra mineopprydningen etter krigen da minene ble sprengt ifølge lokale folk. Har også sett minekart for Langgrunnområdet på Riksarkivet.
Mvh
Tormod
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Den delen av MAZA som er syd for Langgrunnveien (som i følge kartet i Borreminne var bl.a. Forvaltningsbygg (1), Fyrrom og garasje (3), Hylseverksted (10), Hylselager (11)) var etter krigen og inntil midten av 1990-tallet i bruk som mobiliseringslager for Telemark Infanteriregiment nr. 3, i hvert fall det meste av denne tiden for 3. feltbataljon/IR 3 (Vestfoldbataljonen). Jeg antar denne bruken må ha bidratt til at disse bygningene er blitt vedlikeholdt, og sannsynligvis ikke endret alt for mye? Hva er planene for disse bygningene nå, er det noen fredningsplaner i likhet med Vallermyrene leir (som også ble bevart ved at den ble brukt som mobiliseringslager for bl.a. 2. feltbataljon/IR 3)?
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Etter krigen så ble Tyske krigsfanger holdt på MAZA. De bidro med å rydde området. Desuten bygget de steinbrygga ved Borrestranda. Brygga ble bygget av stein som Tyskerne hadde brukt Russiske krigsfanger til å lage et forsvarsverk som gikk mellom Borre kirke og Oslofjorden.

Etter at Tyskerne forsvant ble hele område brukt av forsvaret. Senere så ble forsvarets bruk avgrenset til de oråder som "lilje" nevner i sitt inlegg. I dag er derimot dette området som forsvaret disponerte frem til midten av 90 tallet leid ut til private bedrifter. Fyrhuset er bilverkstedet, hylseverksted er båtverksted osv. Med andre ord så brukes denne delen av MAZA som næringsområde. Jeg har ikke sett noen planer for vern av disse byggningene. Og hvis de blir like godt ivaretatt som resten av MAZA så ser det mørkt ut. Men mulig næringsvirksomheten kan redde disse. Det som er brukt av Havarivernskolen har fåt litt ymse behandling. Kan for eksempel nevne husene til våpeninspektørene. Legger ved et bilde som er tatt av hus 53 på kartet til Borreminne. Det er et såkalt "før/etter" bilde. Bildene taler i grunn for seg selv. På grunn av denne formen for å ta vare på krigshistoriske byggningsmasser, har jeg de siste årene tatt flere tusen bilder av militære installasjoner i Horten. Bare for å holde interesserte oppdatert så legger jeg vet et bilde av forvaltningsbygget også. Ti år som øvelse objekt tar på en gammel byggning.

Med andr ord tror jeg det ser mørkt ut for enkelte av byggningene. De husene som blir brukt som klasserom eller næring har en mulighet. Men det "spøker" for øvelse objektene.

Når det gjelder den stillingen som er nevt i denne tråden så har jeg en litet "regress". Snakket med en eldre herre som for mange år siden hadde funnet mange 20mm Tyske hylser ved disse stillingene. Så 20mm luftvern (FLAK) er vel en mulighet da.
Attachments
Før.jpg
Før.jpg (38.51 KiB) Viewed 315 times
Etter.JPG
Etter.JPG (37.35 KiB) Viewed 315 times
Forvaltningsbygget.JPG
Forvaltningsbygget.JPG (23.54 KiB) Viewed 315 times
Post Reply

Return to “Tyske luftvernbatterier”