Moss / Jeløy

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Andre Aga
Posts: 43
Joined: 14 Jun 2007 22:00

Heisann, Jeg bor i Moss og er vel ganske så forundret om at det finnes minimalt med rester etter Tyskerne her i Moss... Er det noen der ute som vet om Bunkers annlegg rundt Mosse-distriktet eller på Jeløy? Jeg synes det er meget forundrings verdig at det ikke finnes mer enn det lille antiluftskydsene som man finner vest på Jeløy med tanke på All den aktivitet som var på Lille-Rygge under krigen... All svar mottas med stor takk.

Mvh Andrè Aga
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Hei, ang anlegg på Jeløya og Moss så skal det finnes en bok skrevet lokalt om Moss under krigen, prøver selv å finne ut om noe om denne boka. Lille Rygge var vel ikke aktiv før i 1942 (?)
Jeg er selv født og oppvokst i Moss og kan ikke husk å ha sett noen konsentrasjoner av bunkere etc foruten på Teibern (Larkollen Camping)

Det finnes en vei som går forbi Rød gård og utover mot sydspissen av Jeløya. Der ute har jeg sett noe som kan minne om en ryddet standplass for en eller to kanoner.
Ellers så var de mye Luftvern i Moss, blant annet på Blåbæråsen.
Finner du ut noe mer vil jeg gjerne vite det. Sier fra til deg også om det dukker opp noe.

Mvh
Yngvar Halvorsen
Andre Aga
Posts: 43
Joined: 14 Jun 2007 22:00

Yngvar wrote:Hei, ang anlegg på Jeløya og Moss så skal det finnes en bok skrevet lokalt om Moss under krigen, prøver selv å finne ut om noe om denne boka. Lille Rygge var vel ikke aktiv før i 1942 (?)
Jeg er selv født og oppvokst i Moss og kan ikke husk å ha sett noen konsentrasjoner av bunkere etc foruten på Teibern (Larkollen Camping)

Det finnes en vei som går forbi Rød gård og utover mot sydspissen av Jeløya. Der ute har jeg sett noe som kan minne om en ryddet standplass for en eller to kanoner.
Ellers så var de mye Luftvern i Moss, blant annet på Blåbæråsen.
Finner du ut noe mer vil jeg gjerne vite det. Sier fra til deg også om det dukker opp noe.

Mvh
Yngvar Halvorsen
Heisann og takker for svar.

Hvor ligger "Blåbæråsen ? "
Bor du selv i Moss nå?

Mvh Andre Aga
Andrè Aga
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Her er et utsnitt av en dårlig kopi, men kanskje en pekepinne på hvilken retning man bør gå i :-)

Erik
Attachments
Moss.jpg
Moss.jpg (117.29 KiB) Viewed 974 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Her er også et utdrag av kampanvisningen for Oslofjorden, underavsnitt Moss. Kanskje noen flere tips å gå etter her........?

Erik
Attachments
Moss 030342.JPG
Moss 030342.JPG (67.13 KiB) Viewed 971 times
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Takk for dokumenter, bestandig bra og få noen detaljer, Erik.
Til deg Andre, så bor jeg ikke i Moss nå, har flytt mye rundt men er nå i Sandefjord

Et spørsmål til dette distriktet (Moss) så er det informasjon om Tronvik torpedostasjon. Ble denne etabelert før eller etter krigen. Hadde en onkel som jobbet der og jeg husker en kjempestor torpedo som de vedlikeholdt. De skjøt to torpedoer hver uke på en merket bane ut i sjøen.

Mvh
Yngvar
Andre Aga
Posts: 43
Joined: 14 Jun 2007 22:00

Yngvar wrote:Takk for dokumenter, bestandig bra og få noen detaljer, Erik.
Til deg Andre, så bor jeg ikke i Moss nå, har flytt mye rundt men er nå i Sandefjord

Et spørsmål til dette distriktet (Moss) så er det informasjon om Tronvik torpedostasjon. Ble denne etabelert før eller etter krigen. Hadde en onkel som jobbet der og jeg husker en kjempestor torpedo som de vedlikeholdt. De skjøt to torpedoer hver uke på en merket bane ut i sjøen.

Mvh
Yngvar
Min Samboer lekte inni Torpedo Stasjonen på 70 tallet... Da stod det vist pip-åpent der... I følge hennes mor som husker Tysk Aktivithet i Moss så skal Torpedo Stasjonen være laget før krigen...
Andrè Aga
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Andre Aga wrote:Min Samboer lekte inni Torpedo Stasjonen på 70 tallet... Da stod det vist pip-åpent der... I følge hennes mor som husker Tysk Aktivithet i Moss så skal Torpedo Stasjonen være laget før krigen...
Stasjonen var i bruk en god stund etter krigen også. Alle G7 torpedoene som vi arvet fra tyskerne/fikk fra danskene ble prøveskutt der, for å registrere aktuelle parametere til skytebøkene (de fleste torpedoene ble vel senere modifisert til T1 og etter hvert T1 mod 1, hvor sistnevnte var i bruk helt frem til 2000, og rakk så vidt å bli erstattet med Tp613 i KA før de nye torpedobatteriene ble lagt i "møllpose").
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

En onkel av meg jobbet på torpedostasjonen, husker at vi måtte kjøre utenfor torpedobanen som var merket når vi var ute med båt. De sendte ut en torpedo som fløt opp, for og så hente den med en båt.

Brukte tyskerne denne stasjonen til noe under krigen?

Mvh
Yngvar
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Yngvar wrote:De sendte ut en torpedo som fløt opp, for og så hente den med en båt.
Ved øvelsesskyting er torpedoen utstyrt med et vannfylt øvelseshode. Ved utløpt distanse blåses vannet ut med trykkluft, slik at torpedoen får positiv oppdrift, og flyter vertikalt i vannet. For at målfartøy/fiskefartøy skulle kunne lokalisere torpedoen etter at den hadde blåst, var en beholder med karbid plassert i nesen (utviklet kraftig gul røyk når den ble eksponert for luft). Pga. helsefaren forbundet med kjemikaliene, ble denne erstattet med radiosender på slutten av 80-tallet (torpedobatteriene benyttet som regel alltid følgehelikopter ved sine skytinger, og dette ble gjerne værende over torpedoen inntil fartøyet hadde visuell kontakt).
Et viktig poeng med testskytingen av torpedoene på skytestasjonen, var å bestemme maks. fylletrykk på luftbeholderen for forskjellige løpsdistanser mht. å oppnå positiv oppdrift etter at øvelseshodet er tømt (dvs. sikre at mest mulig trykkluft blir forbrukt og at torpedoen flyter etter endt løp).
MTB'er, UVB'er og torpedobatterier hadde forskjellig taktikk og skytemønster (et fartøy ville f.eks. benytte maks distanse for å kunne styre torpedoen på flere oppløp mot målet, mens et batteri var stasjonært og prisgitt det skytefelt man var gitt av (fjordens) geografi og skjøt med adskillig kortere innstilt distanse). T1 / T1 mod 1 hadde et "overløp" på ca 1500m (dvs. "tolereanse" på innstilt distanse), og det var hovedgrunnen til at en brukte britiske Mk8 torpedoer på Oscarsborg helt frem til batteriet ble nedlagt. Her var en avhengig av at torpedoen ikke gikk lengre enn det som var innstilt pga. den korte avstanden over sundet og småbåthavnen der...
Yngvar wrote:Brukte tyskerne denne stasjonen til noe under krigen?
Jeg vet ingenting sikkert om utforming av stasjon og torpedobane på Jeløya, men går ut fra at den var anlagt slik at torpedoene kunne berges i tilfelle de sank (dvs. at det ikke var så dypt at gyrorommet imploderte pga. vanntrykket). Jeg vil vel også tro at tyskerne benyttet den til de samme formål som den var anlagt for, uten at jeg heller vet noe om dette.

For øvrig kan man ikke unnlate å la seg imponere av det faktum at en innretning som primært ble konstruert for "forbruk" og skulle skytes en gang under 2.vk., var "i tjeneste" ca. 60 år. Torpedoene ble i flere tilfeller skutt langt over 100 ganger. Det ble ila disse årene også produsert en del nytt verktøy for å erstatte/komplettere beholdningen, men dette kunne aldri måle seg med det originale i kvalitet. De "nyproduserte" norske øvelseshodene (laget av gamle krigshoder tømt for sprengstoff) var også i hovedsak belemret med flere feil og problemer enn selve torpedoen ila disse årene. Det var ellers ikke maskineriet og teknikken for øvrig som førte til at torpedoen ble "pensjonert", men tæringer i luftbeholderen. Det var i alle år en utbredt oppfatning at beholderen ikke ville fragmentere ved sprekk ol., men en test utført av Veritas på 90-tallet ble en (ubehagelig) vekker i så måte... De siste årene ble torpedoene derfor regelmessig undersøkt med røntgen/ultralyd, og man kunne bare bruke et antall "godkjente" torpedoer til øvelsesskyting med begrensinger i maks fylletrykk.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Dette var nyttig informasjon, takk for det.
Torpedobanen på Tronvik holdt seg på grunt vann. På skrå mot Horten men langs grunnryggen. De hadde en egen vaktbåt med flagg som passet på og som hentet torpedoen.

Mvh
Yngvar
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Legger ved litt info fra marinemusset i Horten.
Der står det utstilt en dampfløyte som var i bruk på denne stasjonen.
Attachments
Litt info fra marinemuseet
Litt info fra marinemuseet
IMG_0746edited.jpg (115.57 KiB) Viewed 817 times
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Takk for info, da vet jeg ihvertfall noe mer om tidsperioden.

Mvh
Yngvar
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

NRK sin radiostasjon på Jeløya var også tatt i bruk av tyskerne og avsperret med miner.
Mvh
Tormod
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Var sjåfør for samboeren i dag, som skulle på noe heldags-arrangement på Jeløy. Benyttet anledningen til å kjøre litt på kryss og tvers, og se om det var noe å finne.

Jeg klarte ikke å finne ut hvor dette torpedobatteriet skulle være, så ga opp det.
Eneste jeg egentlig klare å finne som muligens kan ha opprinnelse fra andre verdenskrig var i området rundt Jeløy radio. Den er fremdeles i drift, og drevet av Telenor, men området var åpent, så det var ingen problemer å gå tur der.
Attachments
Var en del store antennefundamenter rundt på området der. Om dette er fra før, etter eller under krigen har jeg ingen formening om.
Var en del store antennefundamenter rundt på området der. Om dette er fra før, etter eller under krigen har jeg ingen formening om.
antenne_fundament.jpg (112.43 KiB) Viewed 661 times
Merket NEBB, så denne er iallefall godt norsk
Merket NEBB, så denne er iallefall godt norsk
elektrisk_nebb.jpg (141.46 KiB) Viewed 660 times
Kanskje lovende?
Kanskje lovende?
ukjent_stilling.jpg (166.1 KiB) Viewed 659 times
Bolteringen i forrige stillingen
Bolteringen i forrige stillingen
bolter_i_stilling.jpg (178.47 KiB) Viewed 658 times
--
Tommy
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”