Lyttekabel fra Horten mot Jeløya

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg har kommet over en rapport som sier at det har vært en undervanns lyttekabel fra Horten (Alarmbatterie) og over Oslofjorden. Rykte sider at den ble anlagt før krigen men det er jeg usikker på. Den gikk fra "badehytte" og ut mot Jeløya. Var denne opperativ under krigen?
Er det noen som vet noe mer om dette?

Mvh
Yngvar
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Hmm.

Hvor ligger denne badehytten ?
På kaljohansvern eller på vealøs ?

Eller kan denne ha gått fra radiosendestasjon (bunker218) som ble bygd i tidsrommet 1940-45 ?
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg har fått referert at den sto på stranda mot Jeløya, på strekningen fra Fyllinga mot Karjohansvern. Har desverre ikke noe mere en det.
Men her vet sikkert lokale historikere mer da jeg fikk inntrykk av at Badehytta var almen kjent.

Mvh
Yngvar
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Fant noe som plasere det litt bedre:

Høsten 1918 hadde en storm ødelagt sjøbadet, hvis plassering dessuten kolliderte med byens havneplaner. Hortens Vel søker i januar 1919 Hortens formannskap om å la kommunen overta driften av begge bad. Videre ber styret for Hortens Vel om at kommunen går i forhandlinger med staten (forsvarsdepartementet) om avgivelse av grunn til et nytt bad, inne på KJV. Badet, som min generasjon husker som ”det grønne badehuset”, ble oppført ved stranden, omtrent midtveis mellom Fyllinga og Tivoliveien. Det var meget populært, men det er nå mange år siden det ble revet (rundt 1990)

Fant ut hvor det har ligget nå.
Legger ved bilde av område slik det ser ut nå, det går fremdeles en lang utstikker/molo på dette punktet.
Attachments
Her lå det grønne badehuset, også kalt badehytta
Her lå det grønne badehuset, også kalt badehytta
badehuset.JPG (33.74 KiB) Viewed 591 times
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Der er det ja, har gått der flere ganger og sett moloen. Men en lyttekabel må jo ha hatt et standpunkt, hus eller lignende?

Mvh
Yngvar
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Det ligger rester etter en grunnmur till nærmere båthavna, har et dårlig bilde liggende på den andre maskinen.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Her ser du såvidt restene etter en grunnmur.
Den ligger plasert litt sør for moloen.
Attachments
grunnmur rester 200-300m fra molo/pir
grunnmur rester 200-300m fra molo/pir
IMG_9746edited.jpg (249.97 KiB) Viewed 553 times
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Det er grunnmuren tl lyttestasjonen på Hortenstangen som er avbildet. Brygga til badeuset lå bare noen få meter fra den. Det er vel vedlig sansynlig at det er denne lyttestasjonen som var forbinnet med Jeløya. Under grunnmuren så stikker det ut masse kabler som går rett ut i Oslofjorden (rettning Jeløya). Legger ved et bilde av kablene som går ut fra denne grunnmuren som Espen K. har fotografert, samt et bilde av badehuset. Brygga til badehuset var foresten i tre.....men det er jo ikke viktig.
Attachments
Kabler.JPG
Kabler.JPG (173.55 KiB) Viewed 501 times
Badet.jpg
Badet.jpg (34.32 KiB) Viewed 501 times
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det var fint å få lokalisert stedet, takk for det. Nå er det bare å letet opp historien og funksjonene til lytteststasjonen, vet du noe mer om den?

Mvh
Yngvar
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Legger ved noen bilder av snittet på to av kabelene.

Selve grunnmuren er ca 9X9 meter, men det ser ut til at det er en grunnmur til ca 50-70cm på innsiden av den andre.
Attachments
Snitt av en kabel med fire ledere.
Snitt av en kabel med fire ledere.
IMG_0237kabel1.jpg (70.17 KiB) Viewed 463 times
Snitt av den ene kabelen med seks ledere.
Snitt av den ene kabelen med seks ledere.
IMG_0228kabel2.jpg (64.98 KiB) Viewed 463 times
Kablene kommer ut fra kjelleren på huset.
Kablene kommer ut fra kjelleren på huset.
IMG_0218kabel3.jpg (235.89 KiB) Viewed 463 times
Dobbel grunnmur ?
Dobbel grunnmur ?
IMG_0241kabel5.jpg (219.84 KiB) Viewed 463 times
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Nå ble jeg litt i tvil om det er disse kablene som menes som lyttekabel mot jeløya.
Kabelene svinger sydover fra der de kommer ut og ser ut til å gå i rettning utover oslofjorden.

Fant denne tekste som omhandler tyske undervanns kabeler fra horten til tyskland via flødeviken utenfor arendal.
http://www.maritimt.net/jps/salvesstaubo.htm
Se side 13, der står det nevnt om en sabotasjeaksjon mot disse kablene.

Så nå ble jeg i tvil om det er disse undersjøiske kablene til tyskland vi ser her eller om det er denne lyttekabelen som går til jeløya.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Dette var jo interesant, jeg viste ikke at det gikk kabler fra Horten via Flødeviken i Arendal og til Tyskland.

Mine opplysninger om lyttekabelen har jeg fått av en lokalmann i Horten, han var ikke sikker på om det var tyskerne som hadde lagt ut denne, eller om den var operativ før krigen. Det var kun stedet som han var sikker på, ved badehuset.
Om der var kabler for lytting etter båter, eller kabler til Tyskland kan vel være usikkert. Om det var lyttekabler ville vel ikke Tyskerne fortelle om dette.

Mvh
Yngvar
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Jeg ble også i tvil når jeg leste denne saken, men det kan jo hende at de har trodd at det var en lyttekabel som gikk til jeløya.

Kan heller ikke finne noe annen info om denne undervanns kabelen som skulle gå til tyskland via arendal.

Men utifra bildene så er det 5 eller 6 kabeler som kommer ut av grunnmur restene ved "badehuset" og de går som sakt i retning syd før de blir borte i grunn og vannet.
Det er litt merkelig at de gikk i den retningen hvis det var en lyttekabel mot jeløya.

Her må det undersøkes mere.

Er det noen som kjenner til tysk aktivitet på Flødeviken under krigen ?
Last edited by Espen K on 26 May 2008 14:16, edited 1 time in total.
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Regner med den kabelen du snakker om gikk til Stølsvika utenfor Hisøy/Arendal. Se http://www.kystfort.com/forum/topic1059.html

Det gikk faktisk to kabler derfra. En til Danmark og en til England. Mener tyskerne oppgraderte kabelen i løpet av krigen. Samt de kuttet kabelen som gikk til England så og si med engang de hadde okkupert Norge.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Det er godt mulig den gikk ditt, er jo ikke helt sikre kilder den raporten som jeg linket til tidligere.

Da startet den i Horten, gikk innom stølsvika før den fortsatte til Danmark og videre til tyskland.

Er det noe rester etter denne kabelen i dag, har den stått i en form for bunker eller lignende ?
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”