Kommandobunker på toppen av Persaunleiren

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3500
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hvilken type er dette?-. ca. 25 meter lang, ukjent bredde. Stillingen på toppen, det grønne tårnet, ville det være observasjonspost for avstandsmåler?
Attachments
kommandobunker_web.jpg
kommandobunker_web.jpg (127.44 KiB) Viewed 741 times
kommandobunker_web2.jpg
kommandobunker_web2.jpg (152.13 KiB) Viewed 741 times
kommandobunker_web3.jpg
kommandobunker_web3.jpg (73.88 KiB) Viewed 741 times
Last edited by Erik H on 17 May 2007 15:10, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Denne var ny for meg ihvertfall!
Ser unektelig ut som en L type, men kan være mye rart hvis du ikke har noe mer å gå etter.....?
Faktisk er det en hel rekke L-konstuksjoner med lengde mellom 24 - 26 meter som alle er like på utsiden

En annen ting er at Persaunet var en 100% Kriegsmarine leir (Trodde jeg?), så hva gjør isåfall en L bunker der?
Kan vel likegodt være en Kriegsmarine Regelbau, eller vet du noe mer du ikke vil ut med? :-)

EE
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3500
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Er det ikke flott å se noe "nytt" av og til da? Bunkeren er på militært området (luftkrigsskolen) og jeg håper å høre om det blir muligheter til å komme inn i bunkeren for å ta noen mål.
Det jeg fikk høre var at Luftwaffe hadde sitt hovedsete (ildleder) på denne haugen som er det høyeste punktet midt i Trondheim. Den er vel ikke direkte tilknyttet persaunleiren, men lokalisert rett over på toppen. Noen ville vel kalle den kuhaugen.
Nå mangler jeg en hel del tegninger av L typen, men med bedre mål vil vel ting falle på plass.

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Er det ikke flott å se noe "nytt" av og til da
Joda, for all del! Bare litt forb..... når man har vært i Persaunet to ganger UTEN å ha sett den PDT_Armataz_01_19
Det jeg fikk høre var at Luftwaffe hadde sitt hovedsete (ildleder) på denne haugen som er det høyeste punktet midt i Trondheim.
Har fremdeles ikke funnet bunkeren til FlakGruKo..... Visstnok en SK med 1500 kubikk betong bygget 43-44, men da snakker vi om en marinebunker. Er det en mulighet?

Når det er sagt så er det en detalj her som er ganske uvanlig....
Legg merke til at det ikke er trapper ned til bunkeren, men at den har "direkte inngang" dette er en detalj jeg kun har sett to ganger tidligere på Regelbau bunkere uten at jeg HELT skjønner vitsen.
(Du husker sikkert det samme fra R 622`en vi var i på Løkhaugen)

Erik
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3500
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Da er det sikkert denne! luftwaffel var vel feil, men i alletilfelle så har vi jo funnet betongklumpen. Da kan vi kanskje begynne å fantasere hvilken type det er? eller skal vi vente til jeg har tatt mål? :D

Du skal vel opp til trøndelag om ikke så lenge hvis jeg kjenner deg rett!

EH

PS. hva mener du har stått på toppen av dette tårnet? Avstands/rettningsmåler?
Attachments
kommandobunker_web4.jpg
kommandobunker_web4.jpg (62.77 KiB) Viewed 714 times
Last edited by Erik H on 08 May 2007 1:07, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Er ikke sikker på om dette er en marinebunker for som sagt så ser den definitivt ut som en L4.. "Ett eller annet" (L 483, L 484, L 489??)
Du skal vel opp til trøndelag om ikke så lenge hvis jeg kjenner deg rett!
Det ryktes i leiren om en 3-4 dagers tur i oktober, men vi får se....
Har jo dukket opp en del der oppe i det siste + dere har en hel sommer å finne mer på :-)

Erik
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Persaunet ? Eller Kuhaugen ? Uten at jeg noen gang har vært der så er det vel ikke noe Luftwaffe saker innen på selve leirområdet.
Det blir bare begrepsforvirring når man har Leiren på Persaunet og man snakker om ting på Kuhaugen.
Er ikke dette bunkeren til Flakgruko da ? KM hadde jo også flakstillinger rundt Kuhaugen. Det var jo også KM som hadde ansvaret for flak i Trondheim, hva skal man da med en LW bunker for flak i Trondheim ?
Mulig jeg er litt på jordet nå, men det er i såfall ikke første gang. :-)
mvh
Paul S.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Du er nok ikke på jordet Paul.....
Tror jeg har "griller i hodet" etter at jeg leste overskriften ;-)

Erik
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Dette er Gruppekommandobunkeren for luftvernet i Trondheim som jeg refererte til i lista over Flak i Trondheimsområdet - som svar i en annen post.
Jeg ønsker at dere foreløpig ligger litt lavt om denne inntil jeg har fått avtale om å låne nøkler. Dette er min gamle arbeidsplass og jeg ønsker å ha et fortsatt godt forhold til dem. Jeg vil ikke at det skal bli for mye styr uten at de vet at det er initiert. Når jeg låner nøkler så kommer jeg sannsynligvis til å ha med meg en representant eller 2 fra Sverresborg som har bygninger som ansvarsområde. Vi får se om det kommer noe ut av dette. Jeg antar det vil være begrenset hvor mange jeg kan ta med inn. I utgangspunktet venter de bare meg eller 2-3 mann. Nå er dette en skoleavdeling i dag og det er for så vidt ikke noe hemmelig over dette området, men inntil jeg har fått avklart at det er greit med en gruppe, så holder jeg det på et forsiktig nivå.
Jeg har forøvrig kopi av enkle snittegninger til denne bunkeren. Innvendig er det et stort rom i midten (plotterom) med galleri rundt 2. etg. Fra utsiden går det også en tunell tvers gjennom berget - med vaktrom - med utgang mot Skyåsveien.
Jeg kommer tilbake om dette.
JornN
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3500
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei Jørn og velkommen på forumet. hadde håp om at du skulle joine oss betongtullinger og med din kunnskap til trondheimsområdet så trur jeg vi alle kan se fram til mye "nytt" fra Trondheim og vi er takksamme for den lista du la ut tidligere.

Når det gjelder FlakGruKo så er det vel mange som ønsker å vite mer om denne, men vi regner alle med at bilder kommer når den kommer, blir vel neppe annosert når dere går inn der, men bunkeren har stått der i over 60 år og vi kan sikkert vente litt til :D
PS Vi er alle snille gutter her på forumet og vi bryter neppe ned portene på luftkrigsskolen og sprenger døra til bunkeren med det første PDT_Armataz_01_18

Erik H
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

For de som måtte lete etter svaret på hvilken type bunker dette er: Svaret er FL331
Se artikkel her: http://www.kystfort.com/forum/topic1209.html
JornN
Post Reply

Return to “Trondheim”