"Tirpitzmuseet"

Mange av kystfortene i fylket er gruppert rundt Trømsø by og spesielt Lyngen som ble den nye tyske forsvarslinjen mot de russiske styrker.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
kstdk
Posts: 100
Joined: 14 Sep 2006 23:49
Location: Ikast, Danmark

Hej alle

Fandt dette link på nettet idag:

http://s114.photobucket.com/albums/n275 ... itzmuseet/?

En del gode billeder :shock:
Med venlig hilsen,
Kurt
kstdk
Stian H
Posts: 48
Joined: 16 Aug 2006 2:49
Location: Tromsø

du fant dem ja :) det er bra.
Har lagt dem inn her allerede, visst noen vil se de med litt forklaring og sånt.
http://www.kommunikasjon.net/kystfort/v ... .php?t=104
User avatar
kstdk
Posts: 100
Joined: 14 Sep 2006 23:49
Location: Ikast, Danmark

Hallo Stian

Ups - men jeg fandt dem tilfældigt ved en søgning på Google, hvor jeg søgte efter billedhjemmesider !!!

Havde ikke set at de var HER allerede, sorry :)

Men - det er super gode billeder, og dit link er meget interessant.

Tak for at du deler dine billeder med os.

"Remember, information not shared, are information lost" 8)
Med venlig hilsen,
Kurt
kstdk
Stian H
Posts: 48
Joined: 16 Aug 2006 2:49
Location: Tromsø

Syntes det er fint at andre får nytten av bildene, ikke noe å beklage for, det er bare å bruke disse bildene visst du har lyst.

Syntes det er arti at du likte bildene... skal prøve å ta flere fra det samme området senere.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Vil også si at det er meget bra Bilder, snapper opp litt info her og der til prosjektet mitt, har du noen skriftlig info fra området?

Werner
Stian H
Posts: 48
Joined: 16 Aug 2006 2:49
Location: Tromsø

Hei har et dokument jeg tror du og alle andre vil like :D

Dette er et dokument skrevet av tyskerne selv etter krigens slutt som ble overlevert til de allierte. Litt morsomt at det står midt på siden at dette er
det eneste eksisterende dokument over festningen: (setningen: Im moment sind... osv) Som alle er bekjent med så hadde tyskerne enorme
mengder dokumenter og tegninger på absolutt alt. Dette vil si at noen har hadd det travelt med å brenne dokumenter før de allierte kom, deretter måtte tyskerne skrive hva de husket til de allierte, som dette dokumentet.

Image

Stian
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Nå skal jeg ikke trampe for mange på tærne, men "Tirpitz museumet" er i Kåfjorden i Alta. Det som ligger her i Tromsø heter Forsvarsmuseumet Tromsø.
Litt flise spikkeri, men jeg ville bare gjøre folk klar over at det er åpnet er eget "Tirpitz" museum i Kåfjorden i Alta i 2005.
-Thomas-
Attachments
DSC01718.JPG
DSC01718.JPG (64.75 KiB) Viewed 632 times
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Den offisielle åpningen av Tirpitz museumet i Kåfjorden i Alta!
Attachments
DSC01753.JPG
DSC01753.JPG (59.79 KiB) Viewed 630 times
DSC01693.JPG
DSC01693.JPG (76.95 KiB) Viewed 630 times
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
Stian H
Posts: 48
Joined: 16 Aug 2006 2:49
Location: Tromsø

Såvidt jeg vet er ikke tirpitzmuseet i alta ikke åpnet for mer en 1 års tid siden. Hvor lenge er det siden museet i tromsø åpnet? vertfall 9-10 år siden. Men det er sant at troms forsvarsmuseet ligger der borte men det er brakka
på øversiden av veien, mens bunkeren på nedsiden er tirpitzmuseet.

Stian
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

INNBYDELSE


De er herved invitert til offisiell åpning av ”Tirpitz Museum Alta” den 5 Juni 2005.



Progam for dagen:


Kl. 11.00

Offisiell åpning av ”Tirpitz-Museum Alta”.
Tilstede vil bla. være Engelske og Tyske krigsveteraner
Servering av kaffe og kaker.

Kl. 12.45

Seremoni ved x-craft bautaen.

Kl. 13.00

Minnegudstjeneste i Kåfjord kirke.


Etter gudstjenesten blir det servering av varm mat på museet.



Spørsmål vedrørende arrangementet rettes til Even Blomkvist på telefon --------- el. ---------.


VELKOMMEN

Hadde innbydelsen enda på mailen!
Joda, Forsvars museumet har holdt på en god stund. Du har rett i det.
Men fant ingenting da om Tromsø og "Tirpitz" museum her i byen da jeg søkte på nettet, kun referert om at det fantes en Tirpitz utstilling på Forsvars museumet i hotell guiden.
-Thomas-
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Legger ut flere bilder fra Tirpitz museumet i Kåfjorden, anbefaler alle som er i området til å ta en tur innom museumet. Det er helt klart verd et besøk! Museumet er spekket med bilder, gjenstander fra skipet, pluss at museumet ligger rett ved der Tirpitz hadde sin base i flere år.
-Thomas-
Attachments
DSC03390.JPG
DSC03390.JPG (68.42 KiB) Viewed 622 times
DSC01716.JPG
DSC01716.JPG (78.56 KiB) Viewed 622 times
DSC01700.JPG
DSC01700.JPG (74.22 KiB) Viewed 622 times
DSC03893.JPG
DSC03893.JPG (99.53 KiB) Viewed 622 times
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
a[c]e
Posts: 20
Joined: 08 Jan 2008 14:27

Baserer museet seg kun på originale gjenstander eller bruker de såkalte museumskopier av uniformer/medaljer etc? Noen som vet? :?
ace@samlerforumet.net
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Det meste er nok orginalt vil jeg tro, men når jeg selv studerer bildene ser jeg jo at uniformene har en del sjeldne og dyre medaljer. Hvis de er orginale da...! Ser at på offisers uniformen er det hengt på det store tyske korset i gull og Torpedobåtmedaljen. Begge er relativt dyre medaljer i orginal form. I tillegg er det store tyske korset hengt på feil side, den skal henge et stykke under ørnen på høyre siden.
Er nok noen som har stresset litt med å bli klar til åpningen.
-Thomas-
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
a[c]e
Posts: 20
Joined: 08 Jan 2008 14:27

Jah, har god innsikt i hva medaljer og hva de ligger på i pris, og kan jo således nevne at f.eks Ridderkorset med eikeløv som er på Forsvarsmuseet i Oslo er en halvbra kopi.. Lurte derfor på hvor mye som var originalt på dette museet PDT_Armataz_01_05
ace@samlerforumet.net
Tirpitz-Museum
Posts: 6
Joined: 06 Mar 2008 19:25
Location: Halden
Contact:

Hei,
Det er riktig at det store tyske korset i gull og ridderkorset er kopier. Grunnen er at disse medaljene er for dyre i innkjøp. Men det er også de eneste kopiene vi har på museet. Ellers er alle medaljer og uniformer originale. At det tyske korset ble hengt på feil side var en glipp. Dette ble også bemerket av et par av Tirpitz-veteranene som deltok under åpningen. Har selvfølgelig rettet opp dette da rett skal være rett. Kan nevne at vi får besøk av 10-15 Tirpitz-veteraner til sommeren. Er det noen som ønsker å treffe noen av disse er det bare si i fra.

Mvh
Even
Post Reply

Return to “TROMS”