HKB 16./974 Grönsviken

Nordland ble dekket av kystfort rundt Brønnøysund, Sandnessjøen og områdene rundt Bodø like sør for Lofoten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Ved Grønsvik Kystfort skal vi i vår/sommer instalere belysning i en del bunkere og fjellanlegg som har vært uten dette, samt skifte ut eksisterende belysning i andre anlegg.

I den anledning lurer vi på om det fantes standarder for armaturer i bunker- og fjellanlegg og om noen har bilder av armaturer i slike anlegg.

Inge
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Jeg holder på å skrive en søknad om midler til å pusse opp to tyskerbrakker vi har ved Grønsvik Kystfort. De tyskerbrakkene som ble bygget under krigen ble revet i 1945, men to andre brakker ble flyttet til fortet fra Mosjøen på 1990-tallet. Disse er nå noe forfallene og trenger nye vinduer og til dels ny paneling.

Brakkene står i et miljø hvor riksveien øst for fortet er eneste menneskeskapte struktur av noen størrelse som er oppført i området etter krigen. Slik jeg har forstått det er dette ganske unikt i Nordland, og kanskje i Nord-Norge. De fleste andre steder er enten slike brakker så ombygget at de har en annen fremtoning enn under krigen, eller så er omgivelsene endret betraktelig.

Hvis det er noen som vet om lignende miljøer, altså hvor man har brakker i tilnærmet original utførelse og hvor de nærme omgivelsene ikke er tilført nye strukturer etter krigen, i Trøndelag eller i Nord-Norge, hadde jeg vært veldig takknemlig om jeg kunne fått et vink. Eneste som jeg kommer på i forbifarten er Persaunet leir i Trondheim og Skattøra sjøflystasjon i Tromsø, men begge områdene har gjennomgått en god del endringer.

Inge S
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Hei!
I hvilken stand de er vites ikke, men har hørt at i Salangen kommune på Elvenes leir skal det være noen "orginale" brakker. Mener kommuen har overtatt leiren for en tid tilbake. Om du ikke får kontakt med noen i kommunen som vet noe så skriv det inn her. Da får vi sende RasmusTerne ut på oppdrag.

PS Var på Grønsvika i forbindelse med en fellesøvelse land-HV og SHV i 2006, og fikk en omvisning av en kar. Var det deg? Flott tur var det uansett og laget mitt kommer gjerne igjen.
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Hallo

Nei det var nok ikke meg men antakeligvis Ragnar Selnes. Han er HV-sjef her ute og har vært primus motor for restaurering av kystfortet alt fra 1980-tallet. Han vet utrolig mye og vi har hatt mange fine turer rundt på og omkring fortet. Dere er forøvrig hjertelig velkomne tilbake.

Sendte en e-mail til "Arena Elvenes". Tror de er et slags utviklingsselskap i kommunal regi. De vet nok sikkert noe mer om bygningsmassen der.
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Søknaden gikk gjennom gitt.

http://www.ranablad.no/kultur/article2989359.ece

En liten inspirasjon for andre håper jeg. Det nytter å søke om midler til restaurering av kystfort.

Inge S
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det nytter å søke om midler til restaurering av kystfort.
Dette er jo gode nyheter! Vet jo om flere lag som pusser opp en kanon eller to.. uten noe støtte. Man får jo ikke annet en ett nei uansett.

Erik H
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Kan være lurt å skygge unna enkelte av de offentlige etatene som kanskje kommunene og fylkeskommunene. De fleste offentlige etatene som fylkeskommunene og ABMU prioriterer gjerne andre hel- eller halvoffentlige etater slik som f.eks. de konsoliderte museene i det nasjonale museumsnettverket, eller søknader om støtte til restaurering av bygninger o.l. som er fredet eller vernet på annet vis.

Prøv heller private stiftelser som f.eks. UNI og Sparenbankstiftelsen, eller hør med den lokale banken. Vet f.eks. at Helgeland Sparebank har et eget fond. Sjekk også ut Kulturfondet (og kanskje også Kulturminnefondet).

En god søknad har alltids en sjans. Kvalvik fort er vel i ferd med å bli vedtaksfredet etter Kulturminneloven, og dette er et tegn på at også (hær)kystfortene er i ferd med å få status som verdifulle kulturminner av det offentlige.

Inge S



PS. Stortingsmelding nr. 16 (2004-2005) slår fast at det langs kysten er et stort antall kystfort og festninger med til dels store kulturhistoriske verdier. Bruk gjerne slike fraser fra offentlige dokumenter som en brekkstang i søknader, spesielt ovenfor offentlige og halvoffentlige aktører som Kulturfondet og Kulturminnefondet.
laser677
Posts: 94
Joined: 11 Aug 2007 21:03
Location: mo i rana

Hei, finnes det bilder av fortet under krigen?
har bare sett 1-2 bilder,
lurte på om det fantes flere ?
Lasse E
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Jeg vet bare om tre-fire bilder fra fortet fra krigen, men det ble tatt noen i 1945 like etter frigjøringen, og så ble det tatt flere bilder av tyske soldater på Selnes like sør for fortet under krigen.

http://www.helgelandmuseum.no/ip/pages/ ... bilder.php

Inge S
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Jeg fant noen bilder
men disse bildene har du sikkert
allerede tilgang til

http://www.helgelandmuseum.no/ip/pages/ ... bilder.php
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
laser677
Posts: 94
Joined: 11 Aug 2007 21:03
Location: mo i rana

ja, de bildene hareg sett fra før..
det er litt synd det ikke er tatt så mange bilder fra krigen
eller iallefall som folk vet om, håper jo på at noen har bilder av fortet under krigen.
Lasse E
RasmusTerne

Hei.
Så var man på Grønsvik igjen. Flott kystfort i flotte omgivelser (i godvær) :)
Er hytta ibruk? Kanskje til salgs? Hadde vert flott å ha hytte der ute. :D
Så en tilsvarende BK stilling (nevnt tidligere i tråden) i Fagerviken.Der var åpningen dekket av en diger, kulerund stein.
Det man ellers legger merke til er alt det fine murarbeidet. Mener "Grønsvik" har nevnt at det er utført av polske fanger.Må absolutt tas vare på.
Noen bilder.
Sigfred R.
Attachments
Stilling .jpg
Stilling .jpg (130.79 KiB) Viewed 725 times
Ringstand .jpg
Ringstand .jpg (223.42 KiB) Viewed 725 times
Murarbeid 3 .jpg
Murarbeid 3 .jpg (258.73 KiB) Viewed 725 times
Murarbeid 2 .jpg
Murarbeid 2 .jpg (238.43 KiB) Viewed 725 times
Murarbeid .jpg
Murarbeid .jpg (223.75 KiB) Viewed 725 times
Mye fint murarbeid .jpg
Mye fint murarbeid .jpg (235.24 KiB) Viewed 725 times
God dekning .jpg
God dekning .jpg (216.29 KiB) Viewed 725 times
Hytte i sikre omgivelser .jpg
Hytte i sikre omgivelser .jpg (156.84 KiB) Viewed 725 times
Kanonstilling.jpg
Kanonstilling.jpg (209.35 KiB) Viewed 725 times
Burde stå en kanon her .jpg
Burde stå en kanon her .jpg (229.66 KiB) Viewed 725 times
Flott på Grønsvik .jpg
Flott på Grønsvik .jpg (182.58 KiB) Viewed 725 times
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Er hytta ibruk? Kanskje til salgs? Hadde vert flott å ha hytte der ute
Den hytta har en spesiell historie. Opprinnelig har den vel fungert som ammunisjonsbunker vil jeg anta. På 60-tallet, om jeg ikke husker feil, var det en ranværing som spurte grunneieren om han kunne benytte denne gamle bunkeren som hytte, og fikk lov til det.

Da fortet ble "musealisert" på slutten av 80-tallet, fant man dette så interessant at man lot vedkommende få beholde hytta. Vi har nå en muntlig avtale med hytteinnhaveren om at han får beholde hytta til han en dag går bort (han er vel snart 90 år).

Hva som skjer med hytta etter det er usikkert, men vi har lekt med tanken om å la den stå slik den er i dag (etter at arvinger har tatt ut det av innboet som de ønsker å ta vare på selv). Ammunisjonsbunkere har vi jo nok av og det er artig å kunne vise hvordan deler av fortet er brukt i etterkrigstiden, nærmest som en kuriositet.

Inge S
laser677
Posts: 94
Joined: 11 Aug 2007 21:03
Location: mo i rana

hei. jeg var på fortet igår. å da la jeg merke til at kanonen som sto på oppe ved stillingene er fjernet. hvor er den blitt av? det er da og noen år siden jeg har vært der, så er kanskje ikke stort nytt..?

nede ved info.bygningen står det åpningstid, gjelder dette 'HVER dag, eller spesielle dager?
Lasse E
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Kanonen er tatt ned og plassert på lager for at den ikke skal ruste vekk. Vi håper på å få utstilt den (og mere til) i et nytt museumsbygg som er under prosjektering.
Ellers er det nye utstillinger i kommandobunkeren og messebrakka dersom det er to år siden du var her sist.
Åpningstidene gjelder hver dag til 20.august (med forbehold om at ikke alle blir syke, fortet blir rammet av meteorneslag e.l.). Etter 20.august er vi åpne etter avtale.

Inge S
Post Reply

Return to “NORDLAND”