Bunkere/installasjoner i Sandefjord

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

ja dere har så rett, orka ikke marker ut alle bunker akuratt på den siden, dem ligger liksom tett bortover på den første posten :-)

dem som lurer på skilte så på sør siden har er bare gammel tank som står, det er ca 1x1m hull i fjellet fra der som det er rør mellom. murern rundt er for "lekasje kant så det ikke skal renne ned i vannet" blei revet etter brann på jotun.

på norsiden var det og gammelt tank, fra når jotun brant.
huset på vestsiden av fjeller er revet og du kan se rett inn i fjellet når du kjører forbi der.

begge fabrikke i sandefjord har fjell haller ved seg, den ved skilt er veldig hull, samt den som er på nor siden. ( har inngang fra sørsiden.

http://www.gulesider.no/kart/?ps=6&comp ... Factor=1.1 den er ikke i bruk noe mer men inngangen er rett bak vaktbua, rett over gresset(ser litt sånn grått inn der)


på jotun på andre siden av fjoren er det like ille :-)

den på andre siden av fjoren er akutomatiks,lager
http://www.gulesider.no/kart/?ps=8&comp ... Factor=1.1

jeg har vært inni der og jobba, det er tunnel mellom "hoved bygget" og lager huset(trailer står parkert).



litt off-topic, men er ny militær( rundt 1998) radar stasjon her :

http://www.gulesider.no/kart/?ps=5&comp ... =undefined ,hvis noen skal se på den så er det bare gå til telenor masta, da er du ca 50-60m unna bunkern, den ligger rett sør for masta, det er ca rundt 50-100m2 bunker. står og nye radar der.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Ang. Kjerrinberget så er det nyere bunkere der med antenner for tele og data. Det lille huset frem på skrenten kan ha vært tyskbygd som observasjonshytte. Det har vært aktivitet der under krigen men ingen av nåværende bunkere eller instalasjoner ser ut til å være fra krigen.

Mvh
Yngvar
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 10 Nov 2018 13:40, edited 1 time in total.
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

her er kart over alt som er noe og se på i sandefjord i dag av bunker/stillinger, flest er fra krigen. (sfjk = sandefjord kommune som eier)
1 - helt gjen murt bunker fra krigen, se pdf fila på første side. (sfjk,stengt)
2 - har ikke vært og sett spess nøye på den men veit det er det. (forsvaret?åpen?)
3 - toppen av mokollen, her det mye div. (sfjk,åpen med nøkel)
4 - rett under toppen på mokollen(sfjk,åpent med nøkel)
5 - bunker i parken, rett ved parkeringa.(åpen)
6 - tilflukts rom på mot satt side av åsen til bugårds parken(ukjent?,åpent med nøkel)
7 - div bunker i skogen, (åpent for det meste)
8 - den er tilfluktsrom, (sivilforsvaret/pistolklubben?,stengt, åpent med nøkel)
9 - det er på fjell ved virk, det er bare ruiner av noe på venstre/sør side, men meste er sperngt bort pga veien.
10 - voldgraver og div, skal være bunker ikke funet den konkret(stengt)
11 - trur det er pumpe stajson for kloaken ut til enga (viv.no? åpent med nøkel)
12 - mye små bunker/vold graver (stengt)
13 - bunker ved 303, den er stengt til vis grad(spøre eier av tomta?)
14 - bunker helt ned mot vannet, er nå åpen skal være stengt.
15 - fjell hule1 for lager hoss jotun(privat, stengt med nøkel)
16 - fjell hule2 for lager hoss jotun(privat, stengt med nøkel)
17 - fjell hule ved framnes mekaniske verft, (båtforeningen,åpent)
18 - bunker på rett på ut siden av kontore til pronova (privat,åpent)
19 - bunker på ned siden av kontor til pronova (privat,åpent)
20 - fjell hule til jotun lager for maling(sfj største hule?) (privat, åpent med nøkel, er robotlager)
21 - tilflukts rom i fjell (sfjk, åpent med nøkel)
22 - div bunker på toppen(åpent)
23 - sivilforsvaret sin komando sentral, i fjellet. (sivilforsvaret,åpent med nøkel)
24 - tilflukts rom i fjellet ukjent eier kansje sivilforsvaret(åpent med nøkel)
25 - tilflukts rom i fjellet (sfjk, åpent med nøkel)
26 - varden åsen, gammle radio stajson. (åpent)
-29 ledig for andre og legge til hvis jeg har glemt noe.


hadde satt pris på om noen viste om noe på andre siden av fjorden(øst siden) vil tippe det er noe der jeg ikke har fått med meg.

Hvis noen vil bli med på og organiser en tur er jeg med :-) jeg kjener en i kommunen som kune vist/låst opp på nr: 4,25,21,(kansje 3, veldig mye vann der sa han)
Dem som er helt public er:14,10,9,7,5,22, (3 alt bunker på ut siden)
Det kune vært intresangt og tatt en ringe rundt og fått tilgang til alle steden.

NB: hva med og få lagt alt av info på google maps eller noe sånt ?? sånn generelt for forumet.
Attachments
bunker3.GIF
bunker3.GIF (88.41 KiB) Viewed 580 times
Last edited by ranvik on 07 Oct 2008 15:46, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

ranvik wrote:NB: hva med og få lagt alt av info på google maps eller noe sånt ?? sånn generelt for forumet.
Jeg kommer i alle fall til å gå gjennom all denne informasjonen og inkludere det i min oversikt:
http://www.kystfort.com/forum/topic1636.html#13957
Han som startet den aktuelle tråden har for øvrig sitt eget prosjekt med posisjoner på Google Maps (les hele tråden).
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

ranvik wrote:
NB: hva med og få lagt alt av info på google maps eller noe sånt ?? sånn generelt for forumet.
Du må gjerne bidra med det du kjenner til på http://kystfort.gildseth.com/index.php?fylke=17 :-)
Klikk på "Legg til plass i Vestfold" lenken nederst i listen der. Har foreløpig ikke lagt så mye innsats i grensesnittet der, så det er muligens litt vanskelig for andre enn meg å skjønne hvordan man skal bruke det ;-)
( e | o | h ) etter navnet på en plass betyr:
e = Redigere informasjon for denne plassen
o = Legg til et objekt som naturlig hører inn under denne plassen, F.eks slik som her: http://kystfort.gildseth.com/index.php? ... ocation=16
h = Endringshistorikk
--
Tommy
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

På kartet over Sandefjord kan du ta med Vardåsen, tidligere en stor radiostasjon på toppen, en del rester igjen.

Det er flere steder i Sandefjordsfjorden og Mefjorden som du sikkert vet om, men jeg vet ikke hvor langt ut over bykjernen du vil registrer steder.

Mvh
Yngvar
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

da har jeg oppdater kart bilde, mening med karte var og få med alle tinga som er, siden var veldig lite kontret i sentrum av byen.

håpet var at noen vile bli med på en "tur" rundt og sjekke ut alle stede og ta bilder og sånt, jeg er ikke akuratt persjonen som er så flink og skrive søknader til masse forsjelige folk.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Her er mer litt informasjon fra den tyske "Kampfanweisung" (kampplan) for Sandefjordsområdet rundt 1941-42. Fra KTB 710. ID.

I 1942 sorterte Sandefjord under "Unterabschnitt Tönsberg" som igjen lå under "Abschnitt Oslofjord"
Attachments
tnbergktb.jpg
tnbergktb.jpg (59.84 KiB) Viewed 573 times
oslofjordktb-2.jpg
oslofjordktb-2.jpg (73.63 KiB) Viewed 573 times
oslofjordktb.jpg
oslofjordktb.jpg (26.79 KiB) Viewed 573 times
Mvh
Tormod
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 10 Nov 2018 13:41, edited 1 time in total.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Ca. slik ser bunker nr. 13 på oversiktskartet ut. Den ved Hystadvn. Har noen bilder som kommer snart.

Oppe i Gjekstadvn. ligger det også 2 stk. skytestillinger. Skal få lagt ut bilder av i hvert fall den ene snarest.
Attachments
Hystadveien S.fjord.JPG
Hystadveien S.fjord.JPG (12.75 KiB) Viewed 474 times
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Har sett en lignende i Bamble, bare at inngangene var byttet om, med trappa på høyre side og en den andre inngangen rett ut korridoren der trappa på tegningen er plassert. Det kan være snakk om en Vf52a som ofte ble brukt som lager.
Mvh
Tormod
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

En av stillingene i Gjekstadvn.
Attachments
Gjekstadveien Sandefjord 006.jpg
Gjekstadveien Sandefjord 006.jpg (333.33 KiB) Viewed 431 times
Gjekstadveien Sandefjord 005.jpg
Gjekstadveien Sandefjord 005.jpg (386.21 KiB) Viewed 431 times
Gjekstadveien Sandefjord 003.jpg
Gjekstadveien Sandefjord 003.jpg (360.47 KiB) Viewed 431 times
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Her noen bilder fra Hystadvn. Ha en riktig god helg alle sammen.
Attachments
Hystadveien Sandefjord 027.jpg
Hystadveien Sandefjord 027.jpg (367.54 KiB) Viewed 410 times
Hystadveien Sandefjord 024.jpg
Hystadveien Sandefjord 024.jpg (229.27 KiB) Viewed 410 times
Hystadveien Sandefjord 008.jpg
Hystadveien Sandefjord 008.jpg (180.13 KiB) Viewed 410 times
Hystadveien Sandefjord 002.jpg
Hystadveien Sandefjord 002.jpg (135.81 KiB) Viewed 410 times
Last edited by Jon-Vegard on 31 Dec 2015 23:51, edited 2 times in total.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Stutzpunkt wrote:Har sett en lignende i Bamble, bare at inngangene var byttet om, med trappa på høyre side og en den andre inngangen rett ut korridoren der trappa på tegningen er plassert. Det kan være snakk om en Vf52a som ofte ble brukt som lager.
Om jeg ikke husker helt feil, så er det vel en bunker som er lik denne på Hoøya på Fosen også. Trappen går andre veien da, altså bakover istedenfor fremover, og det er en ekstra vinkel på utgangen i andre enden.
Tror den er en av de få som fremdeles er tilgjengelig der, altså ikke gravd over. Iallefall var den ikke det sist gang jeg var der.
--
Tommy
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”