Fjøløy Fort

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Dette er det ex tyske HKB 5/978 FJÖLÖY. Batteriet ble beholdt etter krigen, men omvæpnet en kort periode med 15 cm kanonene fra MKB Haugesund. I 1959 ble fortet omvæpnet igjen - denne gang med fire 12,7 cm SKC/34 fra Stapnes sør for Egersund. To av kanonene ble senere bygget inn i kassamatter. 12,7 cm kanonene på Fjøløy var de siste kystartillerikanonene som ble avfyrt på Vestlandet. Under krigen bestod batteriet av tre 21 cm kanoner, man da 15 cm kanonene fra Hagland ble montert ble det bygget en fjerde kanonstandplass.

I 1962 ble det bygget luftvernstandplasser for 20 mm kanoner. I 1966 ble signalstasjonen ved fortet bygget, og denne er godt synlig fra Boknafjorden i dag. Skyteradar ble montert i 1955 og ildledningssystem (B-system) ble montert i slutten av sekstitallet. Ildledningssystemet ble modernisert flere ganger, blant annet ble Bodil-systemet montert i 1980 og Randi-systemet i 1981. Fortet ble nedlagt på nittitallet, og i forbindelse med nedleggelsen forsøkte RSD å få til en skarpskyting for å markere slutten på kystartillerikanonene i Rogaland, men dette ble det ikke noe av.
Attachments
Fjøløy.jpg
Fjøløy.jpg (83.21 KiB) Viewed 1482 times
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Det ser ut til at området iallefall har blitt brukt for øvelser etter den tid: http://galleri.artanis.org/album44
--
Tommy
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

TommyG wrote:Det ser ut til at området iallefall har blitt brukt for øvelser etter den tid: http://galleri.artanis.org/album44
M75 uniformer og "Korea-GRU" kanskje ikke så veldig nye disse bildene? Fortet ble nedlagt på nittitallet, men jeg vet ikke om Forsvaret har benyttet fortet som øvingsområde senere.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Arquebus wrote:
TommyG wrote:Det ser ut til at området iallefall har blitt brukt for øvelser etter den tid: http://galleri.artanis.org/album44
M75 uniformer og "Korea-GRU" kanskje ikke så veldig nye disse bildene? Fortet ble nedlagt på nittitallet, men jeg vet ikke om Forsvaret har benyttet fortet som øvingsområde senere.
Ser iallefall ut til at det skjer ting der ute nå:
http://www.bygdebladet.no/modules/modul ... =26528&D=2

http://www.bygdebladet.no/modules/modul ... =26529&D=2

Da spørs det vel om Skifte eiendom kommer til å rykke inn og "sikre" området.
--
Tommy
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Det forelå også en stund en plan om å sette kanonene inn i fjellet, fire store kasematter forbundet med en lang hovedtunnel i bakkant med forlegninger, ammolager osv. men prosjektet ble skrinlagt på tegnebrettet..

Fortet ble nedlagt på nittitallet, men jeg vet ikke om Forsvaret har benyttet fortet som øvingsområde senere.
Jo det har vært mange øvelser der i etterkant, men er vel helst HV som har brukt området. Bildene på linken kan ikke være eldre enn 2002...

Mvh
Erik E
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Erik E wrote: Jo det har vært mange øvelser der i etterkant, men er vel helst HV som har brukt området. Bildene på linken kan ikke være eldre enn 2002...
29-31.10.2003 dersom man kan stole på exif-dataene som ligger i bildet men det blir jo litt usikkert.
--
Tommy
User avatar
TrulsM
Posts: 130
Joined: 30 Aug 2008 20:57
Location: Harstad

Det er SHV som er på bildene.
Synes utstyret var litt... Tvilsomt? Som regel har man jo 4 magasin i beltet..Enkelte hadde bare 2 magasin PDT_Armataz_01_15
TM
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:29-31.10.2003 dersom man kan stole på exif-dataene som ligger i bildet men det blir jo litt usikkert.
Det skulle stemme bra det...
TrulsM wrote:Det er SHV som er på bildene.
Synes utstyret var litt... Tvilsomt? Som regel har man jo 4 magasin i beltet..Enkelte hadde bare 2 magasin PDT_Armataz_01_15
Det er ikke SHV nei, men bilder fra en øvelse i regi av Sjøforsvarets rekruttskole (KNM Harald Hårfagre). Felt er ikke Sjøforsvarets (Marinens) "naturlige element" - noe som man f.eks. ser illustrert her (noen avdelinger er dog mer profesjonelle enn andre selvsagt...) :-)
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Erik E wrote:Hallo

Det forelå også en stund en plan om å sette kanonene inn i fjellet, fire store kasematter forbundet med en lang hovedtunnel i bakkant med forlegninger, ammolager osv. men prosjektet ble skrinlagt på tegnebrettet..

Mvh
Erik E
Det var fire 21 cm Skoda M/39-40 man vurderte som hovedskyts i et fjellanlegg tidlig på femtitallet. På grunn av økonomiske overskridelser i Nord-Norge ble prosjektet stoppet på slutten av femtitallet,
TAL
Posts: 74
Joined: 24 Jul 2007 4:28
Location: Kopervik

[quote="Arquebus"] Batteriet 12,7 cm kanonene på Fjøløy var de siste kystartillerikanonene som ble avfyrt på Vestlandet.
Iquote]


Lurer på om det var disse jeg hørte flere ganger i Kopervik på 80 tallet?
Kan du høre de så langt?

Lurte iallefall fælt på på all den drønningen og smellingen husker jeg. PDT_Armataz_01_13
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

TAL wrote:
Arquebus wrote: Batteriet 12,7 cm kanonene på Fjøløy var de siste kystartillerikanonene som ble avfyrt på Vestlandet.
Iquote]


Lurer på om det var disse jeg hørte flere ganger i Kopervik på 80 tallet?
Kan du høre de så langt?

Lurte iallefall fælt på på all den drønningen og smellingen husker jeg. PDT_Armataz_01_13
Jeg var leder for en HV skyting på Blikshavn skytebane et stykke nord for Skudeneshavn, tror i 1989, da dundret det fælt fra skarpskyting med 12,7 cm kanonene fra Fjøløy. Det er ikke utenkelig at du har hørt skytingen fra Kopervik.
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Arquebus wrote:Det var fire 21 cm Skoda M/39-40 man vurderte som hovedskyts i et fjellanlegg tidlig på femtitallet. På grunn av økonomiske overskridelser i Nord-Norge ble prosjektet stoppet på slutten av femtitallet,
Jeg går ut i fra at det var de som sto på HKB 9./978 Malletun? Eller var det flere kystfort med den typen kanon her i landet?
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Asbjørn² wrote:
Arquebus wrote:Det var fire 21 cm Skoda M/39-40 man vurderte som hovedskyts i et fjellanlegg tidlig på femtitallet. På grunn av økonomiske overskridelser i Nord-Norge ble prosjektet stoppet på slutten av femtitallet,
Jeg går ut i fra at det var de som sto på HKB 9./978 Malletun? Eller var det flere kystfort med den typen kanon her i landet?
Jeg kan ikke besvare det spørsmålet, jeg anta det må være disse. Noen som kan gi flere detaljer om hovedskyts på planlagt fjellanlegg på Fjøløy?
spyron
Posts: 2
Joined: 11 Oct 2008 23:00
Location: haugesund

Nice PDT_Armataz_01_06
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Eller var det flere kystfort med den typen kanon her i landet?
Jo det var vel ihvertfall ett til, MKB 7/511 Andsfjord med 4 stk og hvis jeg ikke husker feil var det også et batteri under hæren oppe i nord i 44-45, men ikke kystfort...

Mvh
Erik E
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”