HKB 18./972 Nordberg

Mange av kystfortene i fylket er gruppert rundt Trømsø by og spesielt Lyngen som ble den nye tyske forsvarslinjen mot de russiske styrker.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Har noen bilder fra en tur i 2006 hvor vi var på HKB Nordberg, eller rettere sagt vi tror vi var der....

Fikk i ettertid mer eller mindre høre at vi hadde hadde vært på feil sted, en påstand som også delvis underbygges av et Tysk kart!
Problemet er at vi fant ihvertfall to store typiske mørserstillinger + noe nærforsvar og en luftvernstilling. Den ene mørserstillingen ligger HER

Problemet er at denne stillingen ligger 2-3 kilometer syd for Nordberg og hvor kartet angir plassering + hvor min kontakt sa at batteriet lå....
Har ikke funnet noen stillinger på Nordberg, så her trenger jeg litt input på hva som foregår!? :-)

Imens legger jeg ved noen bilder fra "mitt" Nordberg fort:
Attachments
Og en luftvernstilling ca 50 meter lenger ut mot sjøen
Og en luftvernstilling ca 50 meter lenger ut mot sjøen
NB4.jpg (86.08 KiB) Viewed 716 times
Flere ammunisjonsnisjer nede i ugresset...
Flere ammunisjonsnisjer nede i ugresset...
NB3.jpg (129.62 KiB) Viewed 716 times
Viser seg at sirkelen er en nedgrodd kanonstilling, sikkert 20 meter i diameter!
Viser seg at sirkelen er en nedgrodd kanonstilling, sikkert 20 meter i diameter!
NB2.jpg (138.92 KiB) Viewed 716 times
Her er "sirkelen" man ser på luftfoto i linken ovenfor:
Her er "sirkelen" man ser på luftfoto i linken ovenfor:
NB1.jpg (80.16 KiB) Viewed 716 times
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Hvis du har vært på feil plass, så har jeg også vært det. PDT_Armataz_01_16
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ja jeg undres, men tror egentlig at dette er rett plass ;-)
Om ikke, så har kanskje batteriet flyttet noen kilometer i løpet av krigen?

Mvh
Erik E
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Vi fant ikke så mye rester etter fortet vi heller p.g.a. tett skog og feil årstid. (midt på sommeren) Men en av di innfødte, ei lærerinne, bekreftet at vi var på rett plass, og at veien ned dit ble kalt for Berlinstrasse.
Har vi ikke noen her på forumet som er aktivt med på Museumsfortet nermere byen som kan tenne en lampe her?
learg
Posts: 39
Joined: 20 May 2008 18:27
Location: Tromsø
Contact:

Batteriet skulle egentlig settes opp på Ansnes i Malangen(HKB 20/972), men ble satt opp på Nordberg i juni 1941. Gården Nordberg ligger der hvor gammel og ny E8 krysser. Av hittil ukjent grunn ble kanonene flyttet til Berg ettersommeren 1944. Idag er det bare KO-bunker igjen på Nordberg(pluss noe småtteri). Resten tok Statens Veivesen seg av på slutten av 70-tallet. Erik E. har fotografert på Berg.
Opplysninger fra Fjørtofts Tyske kystfort, men selv ikke han har fått med seg flyttingen!
Batteriet tilhørte artillerigruppe Balsfjord. Sjef Hauptmann Hebsaker som bodde på gården Nordberg. Tilhørte indre linje(vest og syd for Tromsø), sammen med Tromsø Syd(MKB 1/512), Henrikvik(HKB 16/972)og Ersfjord(HKB 37/971).
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Takk for oppklarende info!
Pr. 1/1-43 var batteriet oppsatt med 105 mann + 11 Pionersoldater.
Ser i samme sammenheng at det er nevnt en KwK(f)...
Hver gang jeg ser den betegnelsen så tenker jeg "Renault tårn" :-)
Vet du om det var noe sånn der? (I den første stillingen)

Mvh
Erik E
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2989
Joined: 16 May 2007 15:31

Her er noen bilder fra Mrs.18 stillingene på HKB 18/972 Nordberg, lenket inn fra "en annen tråd".
(K i l d e : "A l a r m K ü s t e" a v M i c h a e l S c h m e e l k e)

Granatrulling PDT_Armataz_01_07
Image

Trekk i snoren når klar... PDT_Armataz_01_09
Image
(Merk forankringen nede til høyre)
learg
Posts: 39
Joined: 20 May 2008 18:27
Location: Tromsø
Contact:

Fotografiene fra M Schmeelkes bok omkring dette tema er tatt på
HKB 17/972 Tomasjordnes som hadde samme bestykning som HKB 18/972 Nordberg. Vi kan si det med hensyn til bakgrunnen på bildene.
Jeg gjorde forfatteren oppmerksom på det rett etter utgivelsen.
Post Reply