HKB 3/980 Rakke legges flatt (samletråd)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

HKB 3/980 Rakke legges flatt i disse dager. Bunkere pigges ned og stillinger fylles igjen med pukk og skjellsand. Alt skal tilbakeføres som friområdet innen 1 Juni. I den anledning har jeg vært og tatt ca 400 bilder på og inne i det som er på fortet. Noen bunker, men bare tre forskjellige. En gledelig utvikkling er at HKB 2/980 Nevlunghavn (Oddane fort) er anbefalt som museum, og det blir det antagelig i løpet av noen få år sier forsvarsbygg. Dette er jo nesten originalt tysk kystfort med alle våpen preservert.

Mvh
Yngvar
User avatar
ART.GR.LARVIK
┼ Til minne om
Posts: 60
Joined: 03 Dec 2006 3:13

Mandag (23/4) denne uken startet dessværre rivingsarbeidet på HKB Rakke.Planen er sikring og riving av div. bunkere og anlegg så en trygg ferdsel for allmenheten blir tilgjengelig.
Men heldigvis etter en rekke debatter i lokalavisen og et større press fra politikere ble rivingen stanset allerede onsdag.
Se link her : http://www.op.no/nyheter/article2738321.ece
(Se også øvrige relaterte linker som er nevnt på avisens sider)
I all sin sin hast skal det ikke bare rives på innsiden av den siste inngjerede delen som nå skal frigjøres,hvor bla. ildlednigssentralen befinner seg,men også den ikke militære delen som har vært åpen for alle siden krigen.
Her er det bare èn bunker de har rukket å hakke i stykker så langt.På innsiden av den militære delen har de bare tildels revet en nyere norsk standplass som riktig nok er bygget over et tysk bunker anlegg.
Utover dette så er det debatten som rår...
En sikring av området er vel og greit men å fjerne bunkere og installasjoner fra jordens overflate er absurd.Uansett tilstand.
Det er blitt maset om at fortet er i svært dårlig stand og at bunkere må rives i dette tilfellet.Løpegraver kan rase sammen og en og annen stein fra bunker-/tunelltaket kan falle ned i hodet ditt etc.
Vel.....Nå har jeg besøkt dette fortet jevnlig de siste 15 årene og har ikke fått noen dårlige erfaringer så langt.
Javel,men hva med det som er ikke militært og har vært usikret siden krigen???Det har ikke vært en eneste ulykke her ute ennå på alle disse årene,så vidt meg bekjent i hvert fall.
Selv så henger jeg meg på politikernes kamp om å bevare fortet som et kulturminne.Jeg har også et par fotoalbum fra den første batterisjefen på Rakke og håper dette kan være med på å påvirke saken littegranne.....
Generellt er det mange farer i landskapet i det ganske land med tanke på fare og sikring.Hvorfor skal så absolutt kystfortene bli det første og beste offer?Hvorfor ikke sette opp et gjerde på "Prekestolen" så ingen faller utenfor?Bare til sammenligning mener jeg.Og det er det som er synspunktet mitt her.
Ønsker her og høre andre sement-sympatisørers synspunkter rundt dette.
På forhånd takk.
User avatar
ART.GR.LARVIK
┼ Til minne om
Posts: 60
Joined: 03 Dec 2006 3:13

Du burde vel også nevne at du nærmest oppforder til riving av fortet på Rakke.Slik du fremstod i Østlands-Posten siste uken virket det som om du var en form for ekspert,en såkallt krigsminnekjenner, og at fortet var helt råttent og var ikke noe og spare på.I dette forumet ville jeg nesten antyde dette som "svik" hvis du forstår meg rett.
Jeg har tross alt siden barndommen saumfaret dette fortet og aldri opplevd noe faretruende etc. der ute.Har aldri hørt om noe ulykkestilfelle på Rakke de siste årene heller .
Er det noe som kan virke farlig på Rakke må det være edderkoppene i taket. :D
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

utsetting av dette er for meg en gledens dag ...og dette på min bursdag også! PDT_Armataz_01_11 !!!. Jeg kjenner ikke historiene bak rivingen, og jeg har heller aldri vært på stedet, men takket være lokale krefter så er iallefall noe av rivingen utstatt.
Å lese at det nyttet å stoppe en slik rivingsprosess er iallefall oppsiktsvekende! Siste ord i denne saken er selvsagt ikke sagt, men tror alle her på forumet støttet en bevaring av området. Dette er en sak vi må følge med på, fordi dette er et bevis på at selv om gravemaskine står oppå bunkeren, så er det nødvendigvis ikke for sent å si et varsko til de lokale myndigheter om at vi river viktige kulturminner!

Kan dere som er i området poste artikler og evt. leserinnlegg? Denne "rettsaken" om bevaring eller ikke er jo viktig lesestoff for resten av Norge.

Erik Hårberg
92092079
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg prøver å se utover dette ene fortet som er delvis ødelagt pga at det har vært aktivitet der i lang tid etter krigen og mye er sprengt i stykker. Det er meget viktig å se slik riving i en sammenhen, som du sikkert vet så finnes det ikke mye penger til slik bevaring. Forsvaret sier i et høringsutkast at de anbefaler at Oddane Fort vernes og åpnes som museum. Det eneste i art.gr.Larvik som etter min mening er rimelig orginalt, med blant annet alle stridsmidler tilstede. Om man kan se utover sitt eget lokale miljø så tror jeg dette er den enste måten, ikke å verne hver eneste sammenrast bunker.

Man trenger ikke være sarkastisk og uhøflig, med skjult navn, da jeg tror vi alle her mener at det er viktig å verne denne perioden i vår historie
Med hilsen
Yngvar Halvorsen
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hmm.. etter over 1500 innlegg, så er det første gangen det registreres en litt amper tone blandt medlemmer. Det er sikkert mange tilskuere som kanskje heier på videre (amper) dialog, men ikke på min vakt PDT_Armataz_01_36 .

Vi fortsetter med positiv dialog for å bevare restene av Rakke

Erik Hårberg
User avatar
ART.GR.LARVIK
┼ Til minne om
Posts: 60
Joined: 03 Dec 2006 3:13

Takker for støtten så langt. Her er siste artikkel i saken fra lokalavisen,Lørdag 28/4 : http://www.op.no/nyheter/article2740783.ece

Skal forsøke og oppdatere denne skaen så godt det lar seg gjøre utover.
User avatar
ART.GR.LARVIK
┼ Til minne om
Posts: 60
Joined: 03 Dec 2006 3:13

Vil bare få legge til en avisnotis fra en av byens forkjempere når det gjelder HKB Rakke :


Uten historisk betydning?
Jeg må si at jeg hoppa i stolen da jeg leste reportasjen i ØP i dag om frigjøringen av Rakke.

Av Tor Bjørvik Publisert 16.04.2007 - 00:35 Oppdatert 16.04.2007

Her uttaler prosjektlederen i Skifte Eiendom at «Det ikke er noe å ta vare på av historisk betydning. Det meste er utviklet under krigen av tyskerne, og har stått urørt siden den gangen».

At en offentlig tjenestemann kan mene noe slikt, skremmer meg skikkelig. Årene 1940-45 var vel den mest dramatiske periode i Norges historie, og at vi skal fjerne sporene fra denne perioden virker ganske kortsynt. Jeg har forståelse for både sikkerhetsmessige hensyn og hensyn til bevegelseshemmede, som her får tilgang til et fantastisk område. Men å ødelegge uten hensyn til historiske verdier, virker meningsløst.

Jeg tror det er viktig at også framtidige generasjoner har kjennskap til hva som skjedde med Norge i den absolutt svarteste periode i vår historie. På Rakke har vi en mulighet til å formidle denne historien i et område som er spekket med krigsminner, i et fantastisk turområde hvor mange mennesker vil ferdes. Informasjonstavler og en info-folder med bilder kan bidra til å formidle historien. Fotograf Rune Sørlie sitter med en masse interessante bilder og stoff fra okkupasjonstida.

Jeg har gjennom de siste fem åra ledet kulturminneregistreringen i 10 kommuner i Vestfold. Det har aldri, i noen kommune, vært noen tvil om at minner fra krigen også er kulturminner. I flere kommuner, ikke minst Nøtterøy, er det gjort en god jobb med å bevare og formidle disse kulturminnene.

Før raseringen blir satt i gang, bør Larvik kommune ta initiativ til en skikkelig gjennomgang av kulturminnene på Rakke, for å finne ut hva en ikke trenger å ødelegge, og hva som er viktig å bevare i formidlingssammenheng.
geirand
Posts: 10
Joined: 18 Jan 2007 9:05
Location: vestfold

Yngvar wrote:Jeg prøver å se utover dette ene fortet som er delvis ødelagt pga at det har vært aktivitet der i lang tid etter krigen og mye er sprengt i stykker. Det er meget viktig å se slik riving i en sammenhen, som du sikkert vet så finnes det ikke mye penger til slik bevaring. Forsvaret sier i et høringsutkast at de anbefaler at Oddane Fort vernes og åpnes som museum. Det eneste i art.gr.Larvik som etter min mening er rimelig orginalt, med blant annet alle stridsmidler tilstede. Om man kan se utover sitt eget lokale miljø så tror jeg dette er den enste måten, ikke å verne hver eneste sammenrast bunker.

Man trenger ikke være sarkastisk og uhøflig, med skjult navn, da jeg tror vi alle her mener at det er viktig å verne denne perioden i vår historie
Med hilsen
Yngvar Halvorsen
I dette tilfellet mener jeg at sarkasme nok er på sin plass, da din opptreden i ØP av meg tolkes som enten: oppkastelse av deg selv til krigsminnekjenner eller som forhåndsreklame for historien om Rakke fort som jeg mistenker at du skriver på...

I tillegg virker det som om din holdning er at nå har jeg sett alt som er å se, så nå kan en bare fylle igjen og fjerne...

Til slutt vil jeg bare få kommentere påstandene dine om forholdene på Rakke.

Og min kommentar er at skal en videreføre din argumentasjon vil en måtte legge landet flatt, fjerne alle bratte bakker, skrenter og andre muligheter til å skade seg og dekke det hele med EU-godkjent sand så ingen skader seg...
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

en debat er helt grei, men hold den sivil! Husk at jeg også er aktiv dommer og kan gi både gule og røde kort hvis jeg må PDT_Armataz_01_29 .

Tlbake til saken. Det er sålangt gode nyheter.. men saken ligger sikkert og vipper.

Nå er det din tur til å gi din stemme. ring avisa, navn og nummer står på artiklene, og si din mening eller spør om hvem du kan ringe i kommunen etc. du trenger ikke holde noen lang tale, men bare si at du mener det er galt å rive krigsminner.

Erik Hårberg
92092079

Ps. Snakket med KW Hansen på avisa og de skal faktisk på befaring idag. Han skal hilse fra oss :D så vi trenger kanskje ikke å ringe han ned i dag. men kommunen bør kontaktes og forsvarsbygg.

Det er jo ikke slik at man kan ta vare på alt, men Rakke er jo et fint område. Man kan godt fylle igjen det meste, men la det være igjen noe av bunkeren sånn at den neste generasjonen har noe å lure på.

kan noen gå inn på Norgeibilder.no og se om området er i høy oppløsning og poste dette?. er ikke sikker på hvor det ligger.

Erik H
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

er det denne plassen?

EH
Attachments
rakke.jpg
rakke.jpg (101.35 KiB) Viewed 466 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Jeg har gjennom de siste fem åra ledet kulturminneregistreringen i 10 kommuner i Vestfold. Det har aldri, i noen kommune, vært noen tvil om at minner fra krigen også er kulturminner. I flere kommuner, ikke minst Nøtterøy, er det gjort en god jobb med å bevare og formidle disse kulturminnene.
Har bare en kjapp kommentar til dette i forbifarten.....

Av de 150+ batteriene jeg har besøkt i Norge vil jeg våge å påsta at Vestfold leder an når det gjelder å ødelegge nettop tyske festningsverk.....
Av de fortene jeg har besøkt i fylket har jeg notert meg følgende nedslående status:

Nøtterøy - Tunnelanlegg støpt igjen, noe av anlegget er fremdeles militært område og avstengt.

Torås - Alle bunkere støpt igjen. Dørene på kanonene er sveist igjen.

Vesterøya - Alle bunkere støpt igjen.

Rakke - Delvis forlatt militært område, avstengt - Skal rives?

Malmøya - Jevnet med jorda og gravd ned.

Oddane - Militært område, avstengt. Fremtidig museum?

Kongshavn - Alle bunkere støpt igjen

Bolærne - Svært få spor etter tysk aktivitet......

Oppå dette kommer den tidligere diskusjonen vi hadde her ang. riving av bunkeren på Karljohansvern i Horten.

Kort sagt er det i mine øyne ikke et eneste intakt fort igjen Vestfold som fremstår som friluftsmuseum eller "forlatt fort"..... Uten å være sikker tror jeg det er norges eneste kystfylke hvor så er tilfelle...... Unnskyld meg hvis jeg glemmer noe i farten ;-)

Erik
User avatar
ART.GR.LARVIK
┼ Til minne om
Posts: 60
Joined: 03 Dec 2006 3:13

Hei Erik H.

Bildet du har hentet fra Rakke viser den østre delen hvor en så vidt kan skimte et par kanonstillinger.Beveg deg litt lenger vest så vil du finne den delen hvor ildlednings-sentralen befinner seg. :D
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Fikk oversendt disse bildene. Hvor de enkelte er kan man lese av på filteksten. Synd at denne delen av Norge er så klinisk renset av krigsminner, men skal ta meg en tur dit uansett asap. Blir litt stressa når jeg hører om slike rivinger... PDT_Armataz_01_16
Attachments
Østre
Østre
hkb3-980 rakke,østre.jpg (140.65 KiB) Viewed 428 times
Vestre
Vestre
hkb3-980 rakke,vestre.jpg (175.22 KiB) Viewed 428 times
User avatar
ART.GR.LARVIK
┼ Til minne om
Posts: 60
Joined: 03 Dec 2006 3:13

Det sies at rådmannen vil rive Rakke men hva slags rådmann er dette?
Åpenbart en mann uten råd.....et rådløst fjols spør du meg !
http://www.op.no/nyheter/article2750759.ece
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”