12,2 cm L/46 K390/2(r)

En oversikt over de mange forskjellige hoved-kanonene på kystfortene. Overskrift skal inneholde type kanon, kaliber og max skuddvidde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Det var bare fem 12,2 cm sovjet-russiske feltkanoner i det tyske kystartilleriet i Norge. Disse var alle ved HKB 3/978 Syre på vestsiden av Karmøy.

TEKNISKE DATA:
- 12,2 cm L/46 K390/2(r) (tysk betegnelse)
- Kaliber: 12,2 cm
- Vekt: 7.117 kg. (oppsatt i stilling)
- Skuddvidde: 20.400 m.
- Prosjektilvekt: 25 kg.
- Skuddtakt: 5 – 6 skudd/min.
- Utgangshastighet: 800 m/sek
- Sideretting: 58° i lavetten, 360° (på kanonplattformen)
- Elevasjon -2° – +65°
- Fabrikat: Flere russiske produsenter.
- Modell: 122 mm Pushka obr. 1931/37g

De fem russiske kanonene ble ansett som interessante og fraktet til Stavanger for å lagres. Dette var en av de beste feltkanonene som fantes i Norge etter krigen. Siden disse fem kanonene var de eneste i landet, og ammunisjonen var ukurant for de allierte, ble de ikke benyttet i det norske etterkrigsforsvaret. Vi vet ikke hva som skjedde med de russiske kanonene fra Syre etter at de ble satt på lager i Stavanger. Sannsynligvis endte de som skrapjern uten at de noen gang ble brukt i norsk etterkrigsoppsetning.
Attachments
To 12,2 cm L/46 K390/2(r) ved HKB Syre
To 12,2 cm L/46 K390/2(r) ved HKB Syre
12,2 cm K390 R.JPG (44.85 KiB) Viewed 563 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Vi vet ikke hva som skjedde med de russiske kanonene fra Syre etter at de ble satt på lager i Stavanger. Sannsynligvis endte de som skrapjern uten at de noen gang ble brukt i norsk etterkrigsoppsetning.
Så denne lokale versjonen der batteriveien starter( i dag) er .... lokal PDT_Armataz_01_03 ?

Image

Image
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote:
Arquebus wrote:Vi vet ikke hva som skjedde med de russiske kanonene fra Syre etter at de ble satt på lager i Stavanger. Sannsynligvis endte de som skrapjern uten at de noen gang ble brukt i norsk etterkrigsoppsetning.
Så denne lokale versjonen der batteriveien starter( i dag) er .... lokal PDT_Armataz_01_03 ?
Jeg snakket med dem der ute for et par måneder siden og jeg fikk inntrykk av at opplysningen om at kanonene var dumpet i Nedstrandsfjorden kunne være noe vanskelig å dokumentere. Jeg merker meg også at de har 20 kg for høy prosjektilvekt på plakaten, så jeg er litt i tvil om nøyaktigheten på det som står skrevet der.

Når det er sagt så har jeg ingen dokumentasjon på hvor de ble av og jeg gir inntrykk at at de er skrapet på en eller annen måte. Så der er vi vel samstemte - men spørsmålet er om de endte som skrap eller om de ligger på havsens bunn. Jeg kan dokumentere at kanonene ble vurdert gode av Forsvaret etter krigen, og beordret på lager i Stavanger. Hvis disse virkelig ble fraktet til Stavanger - og at de f. eks. ble liggende på Soma Tekniske (der kanonene fra Eigerøy bl.a. ble overhalt før de ble montert på Fjøløy), så finner jeg det merkelig at de er fraktet ned til havnen for å bli tatt på lekter og dumpet i Nedstrandsfjorden. Jeg kan imidlertid ikke dokumentere at de ble tatt til Stavanger, selv om Forsvaret anbefalte dette i en rapport.

Er det noen som vet noe mer skjebnen til disse fem kanonene?
Attachments
122 mm Pushka obr. 1931 37g eller A19.jpg
122 mm Pushka obr. 1931 37g eller A19.jpg (71.3 KiB) Viewed 531 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Er det noen som vet noe mer skjebnen til disse fem kanonene?
IC - takk for info :)

Flotte bilder Arquebus PDT_Armataz_01_08

mvh
KOS
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Er det noen som vet noe mer skjebnen til disse fem kanonene?
Har et skriv hvor det står "Kanonene er demontert og står på lager i Stavanger" Et annet sted i samme skriv står det at 12,2cm (m/flere) er "helt ukurrante", hvilket nok betyr at de aldri kom lenger enn dette lageret, men den videre skjebne vet jeg ingeting om.
Ville jo antatt at minst en av dem ville blitt beholdt for videre studier / testing da dette var de eneste av sitt slag i Norge?

Legger ved oversikt over granattyper m/vekt:
Attachments
355-390.JPG
355-390.JPG (79.23 KiB) Viewed 492 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Erik E wrote: Har et skriv hvor det står "Kanonene er demontert og står på lager i Stavanger" Et annet sted i samme skriv står det at 12,2cm (m/flere) er "helt ukurrante",
Da er det bekreftet at planene jeg refererte til tidligere, om å ta dem på lager i Stavanger, ble gjennomført. Jeg vil da påstå at det har formodningen mot seg at de er tatt fra et så sentralt område som Stavanger for å bli dumpet i Nedstrandsfjorden. Kanonene bestod av 35 tonn stål, så det mest sannsynlige er vel da at de ble til skrapjern.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Det ser ut som om denne er produsert i Russland. Vet ikke om tyskerne laget ammo. til disse eller om de hadde tatt med seg nok fra øst.
Attachments
12,2 cm K390R hylsemerking Syre.JPG
12,2 cm K390R hylsemerking Syre.JPG (202.13 KiB) Viewed 444 times
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Etter hva jeg har forstått ble kanonene tatt inn på artillerilageret på Forus. Stavanger festning ble bedt om å vurdere bruk av kanonene som mobilt kystartilleri, men den tanken var for avansert for kystartilleriet og alskens unnskyldninger ble ført i marken for å slippe unna pålegget. Enden på visa var at disse - i norsk sammenheng noe ukurante kanoner - ble besluttet avhendet. Mitt råtips om endeligt er Brødrene Anda.
Tyskerne tok over 424 eksemplarer av denne kanonen, og satte i gang egen produksjon av ammunisjon i 1943. I perioden 1943 til 1945 ble det produsert 1.253.700 runder til russiske 122 mm skyts. I perioden frem til mars 1944 tapte tyskerne 224 av kanonene.
Av de 200 kanonene som var igjen var ca 65% satt inn på vestfronten. I Danmark var det nesten 40 stykker av disse kanonene.
Her i Norge var det 4 på Syre og en i materiellreserve ved AOK Norwegen. I 1944 ble reservemateriellet omdisponert til operative enheter, og Syre fikk sin 5. kanon.
JEF
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Takk for fyldig svar om ammo. og 12,2 cm kanonene J E F.

Du skriver at Danmark hadde 40 stk. Vet du om de ble brukt i Danmark etter krigen?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ifølge boka "Kystartilleri i Danmark 1940-45" så gjenbrukte danskene kun tyske kanoner etter annen verdenskrig.

En 12,2cm står på museet i Hanstholm, her står også litt om tiden etter krigen, ihvertfall for denne kanonen.....:
http://www.museumscenterhanstholm.dk/op ... ?PAGE=3136

Erik
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Fint å se at det er en slik i Danmark, takk for fint bilde Erik. Jeg må ta meg en tur tur dit engang. Kanskje vi skulle prøve å spore opp om en av disse er på markedet?

Er de noen som selger den boka du nevner?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Vet ikke om boka er for salg i Norge, men de har den i Hanstholm ihvertfall:
http://www.museumscenterhanstholm.dk/in ... ?PAGE=2725

Erik
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Selv om jeg muligens sporer av tråden litt nå, så vil jeg bare anbefale en tur til Hanstholm museum, det er absolutt verdt pengene, ganske mye interessant hardware som Vierling og Pak40. Men skal du se en "aktiv" 38 cm, så dra heller til Kristiansand kanonmuseum :)



Arquebus wrote:Fint å se at det er en slik i Danmark, takk for fint bilde Erik. Jeg må ta meg en tur tur dit engang. Kanskje vi skulle prøve å spore opp om en av disse er på markedet?

Er de noen som selger den boka du nevner?
Attachments
Hanstholm.jpg
Hanstholm.jpg (41.45 KiB) Viewed 331 times
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik E wrote:Vet ikke om boka er for salg i Norge, men de har den i Hanstholm ihvertfall:
http://www.museumscenterhanstholm.dk/in ... ?PAGE=2725
Den har også vært tilgjengelig fra Nyboder Boghandel (som også sender utenlands, jeg tror museumssenteret bare sender til Danske adresser...), men jeg ser den ikke i listene deres nå (de har dog andre interessante titler):
http://nyboderboghandel.dk/militaerhistorie-35/
Post Reply

Return to “Kanoner: KYSTFORT”