Spinne-Sperrbatterien (torpedobatterier)

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

- Splittet fra http://www.kystfort.com/forum/topic309.html#15358 -

Det nermeste torpedoutskytningsanlegg jeg kommer her i Ålesund, er ute på kystbatteriet på Tueneset, der var den en trerenne nedover berget, hvor de kunne sende ut torpedoer.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jokeren wrote:Flott bilder! Det nermeste torpedoutskytningsanlegg jeg kommer her i Ålesund, er ute på kystbatteriet på Tueneset, der var den en trerenne nedover berget, hvor de kunne sende ut torpedoer.
?? Det har jeg aldri hørt om. Har vanskelig for å se for meg at man kan avfyre torpedoer på det viset, men det spørs jo hva man mener med torpedo (og ikke minst "trerenne"...).
Har du noe mer informasjon om dette?
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Har desverre ikke noe nermere informasjon, bortsett fra det som står i boka til Jan Olav Flatmark, 'Sunnmøre I Festung Norwegen'.

Tueneset - Registreringer:

Objekt #63

"Utskytningsrampe for torpedoer. Det skal ha vert en enkel form for utskytning. Ei trerenne på skrå fra berget og ned i sjøen. Det eneste synlige spor er bolter i berget."

Det finnes ingen registreringer om at den i det hele tatt ble tatt i bruk under krigen. Eneste formen for kamp som var på Tueneset, var i form av 88mm luftvernsskyts, 2cm lufvernsskytts, og maskingevær i luftvernoppsett som ble brukt. Ikke en gang de tre 15cm Armstrong kanonene ved anlegget ble brukt i kamp.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jokeren wrote:Har desverre ikke noe nermere informasjon, bortsett fra det som står i boka til Jan Olav Flatmark, 'Sunnmøre I Festung Norwegen'
Takk, den har jeg oversett! Inntil jeg evt. finner mer informasjon om hva dette gikk ut på, stiller jeg meg veldig tvilende til et slikt arrangement (det kan i alle fall ikke være snakk om G7a torpedoer).
Kanskje snakk om en misforstått (evt. oversettelsesfeil)?
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Natter wrote:
Jokeren wrote:Har desverre ikke noe nermere informasjon, bortsett fra det som står i boka til Jan Olav Flatmark, 'Sunnmøre I Festung Norwegen'
Takk, den har jeg oversett! Inntil jeg evt. finner mer informasjon om hva dette gikk ut på, stiller jeg meg veldig tvilende til et slikt arrangement (det kan i alle fall ikke være snakk om G7a torpedoer).
Kanskje snakk om en misforstått (evt. oversettelsesfeil)?
Har hørt flere folk fra byen prate om det, og tviler op at det er oversettelsesfeil. Boltene etter renna er fremdeles synlig i berget. Jeg er ingen torpedoekspert, men det var sikkert snakke om mindre torpedoer kanskje. Renna ble visstnok fjernet når de murte igjen bunkerne på 60 og 70 tallet. Har desverre ingen bilder av rennen, men kan sikkert gå ut å ta noen bilder av boltene i berget en dag. Vet sånn ca. hvor rennen gikk, ut ifra kart over tysk bebyggelse på Tueneset.

Personlig tror jeg at denne rennen var noe midlertidig. Det ble stadig reist nye brakker, bygd flere dekningsbunkere, brakker ble flyttet osv. på anlegget under krigen. Omdet var planer om å gjøre noe mer ut av dette enn en enkel trerenne nedover berget, vet jeg ikke.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jokeren wrote:Har hørt flere folk fra byen prate om det, og tviler op at det er oversettelsesfeil. Boltene etter renna er fremdeles synlig i berget. Jeg er ingen torpedoekspert, men det var sikkert snakke om mindre torpedoer kanskje. Renna ble visstnok fjernet når de murte igjen bunkerne på 60 og 70 tallet. Har desverre ingen bilder av rennen, men kan sikkert gå ut å ta noen bilder av boltene i berget en dag. Vet sånn ca. hvor rennen gikk, ut ifra kart over tysk bebyggelse på Tueneset.

Personlig tror jeg at denne rennen var noe midlertidig. Det ble stadig reist nye brakker, bygd flere dekningsbunkere, brakker ble flyttet osv. på anlegget under krigen. Omdet var planer om å gjøre noe mer ut av dette enn en enkel trerenne nedover berget, vet jeg ikke.
Jeg tviler ikke på at det var noe der, men det er jo vanskelig å vurdere eksakt hva og evt. hvilket formål dette arrangementet hadde, uten mer info.
Hvis vi snakker om en "konvensjonell" trykkluftdrevet torpedo som f.eks. G7a, ville det kreve noe logistikk for både håndtering og klargjøring til skudd + et arrangement for korrekt start ved utløsning. Rampen måtte også tåle vekten av torpedoen (>1500kg) som igjen måtte kunne oppnå en viss hastighet i renna. Videre måtte den ikke kunne vri seg/rotere - bla. av hensyn til styre- og dybdeapparat (sannsynligvis det største problemet siden maskinens 350Hk "røsker" kraftig når den starter opp..!). Avh. av hellingsvinkel på rampen og hastigheten på torpedoen ut i vannet, måtte det også være tilstrekkelig dypt (sanns. 10-12m).
Selvsagt ikke umulig å konstruere en trerampe for dette, men den måtte være rimelig solid, og ikke bare en "V-form" som fisken kan skli ned på...

Det ville selvfølgelig være veldig interessant med mer informasjon og bilder! (som f.eks. ca. hellningsvinkel ned mot sjøen, og omtrentlig lengde på rampen) :-)
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Har også hørt historier om et "mobilt" torpedobatteri her i Stavanger under krigen :-) Var skeptisk til hele greia, inntil det dukket opp bilder fra Danmark hvor man tydeligvis kom på mye rart mot slutten av krigen...
I ett tilfelle en "tralle" med en simpel ramme på som kunne trilles ut av en bunker og ned på stranden... Et annet sted hadde man en ombygget pir og et annet sted en modifiserte fisketrålere. Har ikke peiling på torpedoer, men har sett dem omtalt som både "Spinnetorpedo" og G7E.


Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik E wrote:Har også hørt historier om et "mobilt" torpedobatteri her i Stavanger under krigen :-) Var skeptisk til hele greia, inntil det dukket opp bilder fra Danmark hvor man tydeligvis kom på mye rart mot slutten av krigen...
Det får man si... Kjempeinteressant! Dette var nytt for meg :-) Utrolig primitivt (ser ut som man starter maskinen manuelt, og slipper fisken i vanne). Nå er jo G7e en elektrisk torpedo, og slik sett antagelig "enklere" å avfyre ift. G7a, men det er jo utfordringer med begge typene ift. vedlikehold og lagring... Ut fra bildene er det tydelig at de er tenkt benyttet på rimelig kort distanse. Hadde vært veldig interessant å få tak i informasjon om slike løsninger i Norge også.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hadde vært veldig interessant å få tak i informasjon om slike løsninger i Norge også.
For Stavanger sin del så var jeg borti en britisk etterningsrapport (1944)hvor det var nevnt et "provisorisk torpedobatteri" på Vardeneset... Tok med meg kamera, reiste ut der (Mange år siden) og tok et bilde av en utsprengt grop...Litt skuffet kanskje ;-)
Har ikke tenkt mer på det siden, men har heller ikke hørt noe om det i ettertid...
Retningen på gropa er rimelig rett ut i Byfjorden og er nok kanskje ikke det dummeste stedet man kunne skutt en torpedo fra?
Gropa kan man se på Norge i bilder:
6544739
309205

Her er også et bilde fra 2003:
(MKB Stavanger ligger på pynten til venstre)
Attachments
Vardeneset.jpg
Vardeneset.jpg (82.88 KiB) Viewed 570 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik E wrote:or Stavanger sin del så var jeg borti en britisk etterningsrapport (1944)hvor det var nevnt et "provisorisk torpedobatteri" på Vardeneset... Tok med meg kamera, reiste ut der (Mange år siden) og tok et bilde av en utsprengt grop...Litt skuffet kanskje ;-)
Har ikke tenkt mer på det siden, men har heller ikke hørt noe om det i ettertid...
Retningen på gropa er rimelig rett ut i Byfjorden og er nok kanskje ikke det dummeste stedet man kunne skutt en torpedo fra?
Takk! Her har det åpenbart vært noe ja. Det eneste jeg stusser på, er høyden over vannet (virker å være noen meter?), men mtp. bildene fra Danmark, og kunnskapen om tysk grundighet, hadde de nok et arrangement som virket.
Vil tro at dette har vært et "supplement" for å dekke en åpning i sperringene som øvrige batterier utgjorde, og primært da forsvar av havneområdet (mtp. retningen).
Slik "feltmessig" anvendelse av torpedoene (i alle fall de elektriske) ville jo gi en veldig redusert rekkevidde - både rent teknisk, men ikke minst fordi man neppe hadde gode systemer for måldata og beregning av optimal skuddretning/ fyrtidspunkt.

Et torpedobatteri vil normalt dekke det midlere partiet av et dybdeforsvar bestående av artilleri og torpedo/minesperringer (G7a hadde en maks rekkevidde på 12000m v/30kn). Når man ser på de danske bildene, virker dette å være en slags "siste skanse forsvar" hvor man ville avfyre mer eller mindre på "gefühlen" (?) mot en styrke som evt. hadde forsert øvrige forsvarsverker og kommet helt inn i havnen.

Mtp. vår bruk av de tyske våpnene etter krigen, og all logistikk/ infrastruktur som måtte være på plass, er det veldig interessant å se hvor "enkelt" de faktisk kunne anvende disse i noen tilfeller (dog neppe med optimal ytelse). :-)
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Her er noen uttdrag fra "Seacoast defences" rapportene fra 1945-46:
Ser ut som torpedoene ble styrt mot målet uten annen hjelp enn observatørens egne øyne?
The torpedo was loaded on the cart from the steel frame. A steel cable from the front of the cart was led to a large concrete anchor planted off shore in about 10 feet of water. To the top of the anchor was fastened a pulley through which the cable to the cart was passed to a crude wooden winch on shore at the side of the bunker. To launch the torpedo the winch was slowly turned bu hand until the cart had been pulled down the runway, into the water to a depth sufficient to submerge the torpedo. A submarine cable was attached to the release pistol on the rear of the torpedo before launching. Electric current from the control battery, when applied by the operator in the control station, fired the release pistol and started the torpedo on the course and ast the submergence which had been set on the gyroscope control. The torpedo continued on this course until manual control was assumed by the operator.
The German Spinne and Lerche torpedoes are two types designed for control from a shore station. The wake or a red signal lamp in the torpedo, which can be turned on and off from the control station, were observed by the operator to determine the Spinne torpedo`s position in the water. The Lerche was fitted with a hydrophone through which the sound from a ship was used by the operator of the controls, to direct the torpedo towards the target. Controlled torpedoes are fired with the gyroscope in control of course and depth setting on rudder and elevators. After the torpedo has cleared the launching cart, the operator in the control station takes over control of the direction of the course and depth of submergence. The manual control system consists of a single wire ground return, electrical resistance and condenser network, in which automatic telephone type relays are used to transmit four combinations of positive and negative direct current impulses from the control switch key on shore to relays installed in the torpedo reciever. Half second duration of impulses of ++, --, +- and -+ are used to accomplish four control operations:
1- Light on. The light in the tail burns and remains lighted as long as the combination of -- impulses is transmitted
2- Elevate. A ++ pole disconnects the gyroscope control and raises the elevator. The torpedo will raise to the surface where it will travel until the operator stops sending impulses. The gyroscope will then take over and depresses the elevators and returns the torpedo to the pre-set depth.
3 - Turn right. A -+ impulse moves the rudder to cause a four degree change in direction to the right. Successive -+ impulses at half second intervals can be applied to secure a 180 degree turn and bring the torpedo back to its starting position.
4 - Turn left. A +- impulse moves the rudder to cause a four degree change in direction to the left, until a turn right impulse is recieved.

Detonation of the 660 pound warhead charge of Hexanite was by impact only. The Spinne torpedo (T-10) has a range of 5000 yards with one spool of control cable. A speed of 30 Mph and a maximun submergence of 36 feet was claimed by the German engineers at Eckernförde, who demonstrated the controls and supplied the datas above.
Kan også legge til at en Dansk offiser meldte at man mistet 6 av 20 torpedoer under øvelsesskyting....

Erik
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

I boka "Tysk invasjonsforsvar i Danmark 1940-45" av Jens Andersen (2007) skrives det at de første konstruksjonsarbeidene kom i gang rundt oktober '44 og de første "Spinne"-landbatteriene var kampklare i januar 1945.

De tilsvarende torpedobatteriene kom vel rundt det samme tidspunktet i Norge?
Mvh
Tormod
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Vedlagt et dokument Jos var så snill å sende over etter å ha sett tråden :-)

Her står det at "Spinne torpedoen" er klar for innsats i april 1944, og at den vil bli utlevert i større antall fra mai 1944. Dette er riktignok fra OB West, men det er jo ganske sannsynlig at noen av disse batteriene også ble sendt til Norge.

Det som fremkommer her er at torpedoene var (ihvertfall tiltenkt) satt opp i batterier à 3 torpedoer på vogn. En annen interessant detalj er at "de skal lagres på splintsikkert sted i nærheten av støttepunktene, innen rekkevidde av lastebil".
Attachments
x95tmp kf.jpg
x95tmp kf.jpg (263.99 KiB) Viewed 488 times
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Er dere like skeptisk til at de kan ha brukt en trerenne til å skyte ut torpedoer, ved kystbatteriet på Tueneset? PDT_Armataz_01_18 :D Tyske papirer og flere folk som var der like etter krigen sier jo at det var det. En merkelig måte å avfyre torpedoer på riktignok, men ikke umulig.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Takker igjen for mye flott og interessant informasjon!
Erik E wrote:Ser ut som torpedoene ble styrt mot målet uten annen hjelp enn observatørens egne øyne?
Ja, som sagt noe "primitivt" både ift. avfyring og kontroll, og således neppe særlig effektiv på langt hold.
Kan jo nevne at de G7a vi "arvet" etter krigen fikk en lignenende løsning for nødstyring ifbm. at torpedoene ble modifisert fra T1 til T1 mod 1.
Hvis TOKE (eller radar/EO/periskop) ble slått ut, kunne man løpe opp til et egnet sted med god utsikt over skytefeltet (= original leitstand fra det tyske batteriet), og styre torpedeoen visuelt (G7a/T1 hadde en tydelig boblebane, i motsetning til G7e som var elektrisk og følgelig måtte ha denne lampen). Se ellers merknadene i bilde nr. 2 i denne posten: http://www.kystfort.com/forum/topic70-45.html#12320
Erik E wrote:Kan også legge til at en Dansk offiser meldte at man mistet 6 av 20 torpedoer under øvelsesskyting
Ikke overraskende... Dette var jo tross alt helt ny og banebrytende teknologi, utviklet under høyt press i krigstid, og ikke prioritert mht. ressurser (det gjaldt jo generelt for mange av de fantastiske prosjektene de hadde på trappene, og som kanskje kunne endret krigens gang...).
Problemene som tyskerne opplevde med trådstyring (trådbrudd) er for øvrig like relevant i dag, dog et større problem for fartøy (UVB/MTB enn landbasert batteri, da plattformen også flytter på seg. Man skjøt normalt salver på 2 - 4 torpedoer, individuelt forsinket, for å oppnå større sannsynlighet for treff. Ikke uvanlig at etterfølgende torpedo fikk trådene fra de(n) foran seg i propellene. Trådspolene måtte også behandles forsiktig, da et støt kunne føre til floke på den svært tett oppspolede tråden.
Last edited by Natter on 20 Oct 2008 22:53, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”