Spinne-Sperrbatterien (torpedobatterier)

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

således neppe særlig effektiv på langt hold
Nei hvis man kun har det røde lyset å styre etter så skal det ikke mye naturkrefter til før rekkevidden begrenses betraktelig...
Med speilblankt hav og månelyst derimot tror jeg ikke man skulle undervurdet disse anleggene.

Mvh
Erik E
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik E wrote:Her står det at "Spinne torpedoen" er klar for innsats i april 1944, og at den vil bli utlevert i større antall fra mai 1944. Dette er riktignok fra OB West, men det er jo ganske sannsynlig at noen av disse batteriene også ble sendt til Norge.
Jo, det er jeg enig. Dog er jo dette såpass sent i krigen at det neppe ble etablert mange batterier. Nå skal jeg ikke påberope meg veldig mye historisk kunnskap, men har da jobbet noen år med dette, og snakket med folk med mye mer erfaring (lengre bak i tiden) som også har vært opptatt av historie, og dette er altså nytt for meg. Ville nok tro at det ville fått litt oppmerksomhet - i alle fall som en bisetning ifbm. historikken til de ekstyske batteriene om slike "feltmessige" batterier var veldig utbredt?
Erik E wrote:En annen interessant detalj er at "de skal lagres på splintsikkert sted i nærheten av støttepunktene, innen rekkevidde av lastebil".
Det er nok ikke så merkelig. Hele konseptet her må nødvendigvis bygge på at torpedoene lagres tilnærmet klar til skudd, med tennapparater i umiddelbar nærhet. Selv om det skal godt gjøres, vil man jo helst unngå at stridshodet (ca 300kg) blir avsatt på land (tennapparatene var ellers ganske så ømfintlige).
Litt spesielt å se bildene av det danske "batteriet" i så måte (riktignok er ikke tennapparatene montert, men dog...). Kan ikke skjønne annet en at de torpedoene der måtte bli tatt inn regelmessig for vedlikehold.
Jokeren wrote:Er dere like skeptisk til at de kan ha brukt en trerenne til å skyte ut torpedoer, ved kystbatteriet på Tueneset? PDT_Armataz_01_18 :D Tyske papirer og flere folk som var der like etter krigen sier jo at det var det. En merkelig måte å avfyre torpedoer på riktignok, men ikke umulig.
Nja... jeg er jo skeptisk av natur da... ;-)
Neida, at det kan ha vært et slikt "feltmessig" batteri på Tueneset er nok ikke usannsynlig, men jeg tviler på at de har avfyrt torpedoene ved å slippe de ned i en trerenne (ref. tidligere post, selv om noen av innsigelsene ikke er like relevant nå som det foreligger mer informasjon om hvilken type torpedo som ble brukt). Jeg kan tenke meg at rennen evt. ble benyttet for å føre torpedoen ned til vannet, og at man der startet den slik det blir beskrevet i den engelske rapporten som Erik E postet ovenfor.
Last edited by Natter on 20 Oct 2008 23:22, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik E wrote:
således neppe særlig effektiv på langt hold
Nei hvis man kun har det røde lyset å styre etter så skal det ikke mye naturkrefter til før rekkevidden begrenses betraktelig...
Med speilblankt hav og månelyst derimot tror jeg ikke man skulle undervurdet disse anleggene.
Neida, men presisjonen vil nødvendigvis avta veldig med økende avstand. Markeringslys har for øvrig alltid vært en komponent i øvelseshodene (også på nyere torpedoer som TP 613). T1 mod 1 fikk faktisk en helt nyutviklet lampe så sent som i 1988 - samtidig som radiosender erstattet karbidgass som markering for posisjon på blåst torpedo.
Tyskerne hadde en rød lampe på halepartiet, og den kan neppe ha vært stor (slik jeg tolker den engelske beskrivelsen ovenfor, måtte torpedoen tas opp i overflaten for å få en posisjonsbestemmelse med denne?). Lampen som var montert i øvelseshodet var svært kraftig, men ikke alltid så enkel å se likevel i praksis (var mest effektiv som hjelp til flyet/helikopteret som fulgte torpedoens løp).
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ville nok tro at det ville fått litt oppmerksomhet - i alle fall som en bisetning ifbm. historikken til de ekstyske batteriene om slike "feltmessige" batterier var veldig utbredt?
Helt klart... Derfor jeg heller ikke "slipper jubelen løs" over å ha gjenoppdaget et glemt torpedobatteri i Stavanger havn. :-)
Må jo nesten tro at man var klar over bruksområde, selv om torpedoene kanskje sto på et lager 500 meter fra sjøen...
Har så langt kun denne Britiske etteretingsrapporten som kilde på det hele (for mitt vedkommende) og de er jo som kjent ikke alltid fasitsvaret!
(slik jeg tolker den engelske beskrivelsen ovenfor, måtte torpedoen tas opp i overflaten for å få en posisjonsbestemmelse med denne?)
Ser unektelig slik ut ja.....

Mvh
Erik E
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Natter wrote:
Erik E wrote:Her står det at "Spinne torpedoen" er klar for innsats i april 1944, og at den vil bli utlevert i større antall fra mai 1944. Dette er riktignok fra OB West, men det er jo ganske sannsynlig at noen av disse batteriene også ble sendt til Norge.
Jo, det er jeg enig. Dog er jo dette såpass sent i krigen at det neppe ble etablert mange batterier. Nå skal jeg ikke påberope meg veldig mye historisk kunnskap, men har da jobbet noen år med dette, og snakket med folk med mye mer erfaring (lengre bak i tiden) som også har vært opptatt av historie, og dette er altså nytt for meg. Ville nok tro at det ville fått litt oppmerksomhet - i alle fall som en bisetning ifbm. historikken til de ekstyske batteriene om slike "feltmessige" batterier var veldig utbredt?
Erik E wrote:En annen interessant detalj er at "de skal lagres på splintsikkert sted i nærheten av støttepunktene, innen rekkevidde av lastebil".
Det er nok ikke så merkelig. Hele konseptet her må nødvendigvis bygge på at torpedoene lagres tilnærmet klar til skudd, med tennapparater i umiddelbar nærhet. Selv om det skal godt gjøres, vil man jo helst unngå at stridshodet (ca 300kg) blir avsatt på land (tennapparatene var ellers ganske så ømfintlige).
Litt spesielt å se bildene av det danske "batteriet" i så måte (riktignok er ikke tennapparatene montert, men dog...). Kan ikke skjønne annet en at de torpedoene der måtte bli tatt inn regelmessig for vedlikehold.
Jokeren wrote:Er dere like skeptisk til at de kan ha brukt en trerenne til å skyte ut torpedoer, ved kystbatteriet på Tueneset? PDT_Armataz_01_18 :D Tyske papirer og flere folk som var der like etter krigen sier jo at det var det. En merkelig måte å avfyre torpedoer på riktignok, men ikke umulig.
Nja... jeg er jo skeptisk av natur da... ;-)
Neida, at det kan ha vært et slikt "feltmessig" batteri på Tueneset er nok ikke usannsynlig, men jeg tviler på at de har avfyrt torpedoene ved å slippe de ned i en trerenne (ref. tidligere post, selv om noen av innsigelsene ikke er like relevant nå som det foreligger mer informasjon om hvilken type torpedo som ble brukt). Jeg kan tenke meg at rennen evt. ble benyttet for å føre torpedoen ned til vannet, og at man der startet den slik det blir beskrevet i den engelske rapporten som Erik E postet ovenfor.
I oversikt over kamp, så er det ikke oppført noe sted at torpedoer ble bruk, kun 88mm, 2cm og mg i luftvernsoppsett.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik E wrote:Helt klart... Derfor jeg heller ikke "slipper jubelen løs" over å ha gjenoppdaget et glemt torpedobatteri i Stavanger havn. :-)
Må jo nesten tro at man var klar over bruksområde, selv om torpedoene kanskje sto på et lager 500 meter fra sjøen...
Har så langt kun denne Britiske etteretingsrapporten som kilde på det hele (for mitt vedkommende) og de er jo som kjent ikke alltid fasitsvaret!
Sant nok. Uansett hva som evt. fantes her i Norge av slike anlegg, er det svært interessant å få tilgang til denne informasjonen :-)
Har for så vidt lest noe om de aktuelle torpedoene før, men informasjonen som f.eks. er tilgjengelig på nettet er jo knyttet til ubåter, og ikke anvendelse fra landbaserte batterier.
I Norge var jo KA's undervannsforsvar (torpedobatterier og kontrollerbare minefelt) av en eller annen grunn omgitt av mye hemmelighold og høy sikkerhetsgradering (derav mangelfull tilgang til både bilder og annen historisk informasjon). Vet ikke om tyskerne hadde samme "policy", men det er i alle fall ikke overveldende mye informasjon og bilder tilgjengelig fra åpne kilder ift dette temaet i alle fall. De bildene jeg har sett har vel f.eks. i hovedsak vært tatt like etter krigen, men det kan jo likevel finnes ting som støver ned i en bortgjemt krok på ymse arkiver...?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jokeren wrote:I oversikt over kamp, så er det ikke oppført noe sted at torpedoer ble bruk, kun 88mm, 2cm og mg i luftvernsoppsett.
Har ikke kjennskap til at skarpe torpedoer er skutt fra noen batterier i Norge, men det hadde definitivt vært interessant å fått informasjon om dette hvis så har skjedd.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:
Erik E wrote:
således neppe særlig effektiv på langt hold
Nei hvis man kun har det røde lyset å styre etter så skal det ikke mye naturkrefter til før rekkevidden begrenses betraktelig...
Med speilblankt hav og månelyst derimot tror jeg ikke man skulle undervurdet disse anleggene.
Neida, men presisjonen vil nødvendigvis avta veldig med økende avstand. Markeringslys har for øvrig alltid vært en komponent i øvelseshodene (også på nyere torpedoer som TP 613). T1 mod 1 fikk faktisk en helt nyutviklet lampe så sent som i 1988 - samtidig som radiosender erstattet karbidgass som markering for posisjon på blåst torpedo.
Tyskerne hadde en rød lampe på halepartiet, og den kan neppe ha vært stor (slik jeg tolker den engelske beskrivelsen ovenfor, måtte torpedoen tas opp i overflaten for å få en posisjonsbestemmelse med denne?). Lampen som var montert i øvelseshodet var svært kraftig, men ikke alltid så enkel å se likevel i praksis (var mest effektiv som hjelp til flyet/helikopteret som fulgte torpedoens løp).
Har fått tak i litt mer materiale om "spinne-batteriene" (postet noe i denne tråden på Axis forum). Tyskerne eksperimenterte også med T10 torpedo fra miniubåtene (har rapporter fra tester med Seehund og Molch). Disse tilsier at under skyting i mørke var det relativt effektivt og greit å kontrollere torpedoene fra ubåter med observasjonskuppel som f.eks. Molch og Marder (bruk av periskop var ikke egnet). Banelyslampen (formodentlig kun benyttet ved øvelsesskudd) var effektiv i begynnelsen av løpet, mens det røde lyset i halen måtte benyttes ellers (merk at "piloten" satt med hodet 25cm over vannflaten - fra en bunker plassert oppe i en skråning på land ville det nok vært enda enklere). Det var en viss engstelse for at lampen kunne avsløre torpedoens posisjon, men dette ville kun være mulig like før anslag (lampen var skjermet), så risikoen ble vurdert som lav. Gevinsten for miniubåtene var uansett stor, da man kunne åpne ild på langt større avstand enn med en "konvensjonell" G7e, og ikke var avhengig av optimal avfyringskurs. Miniubåtene var dog avhengig av hyppigere oppdukkinger for kontroll av posisjon med lampen enn ved kontroll fra land (igjen grunnet den ugunstige observatørposisjonen). Dette var ikke ideelt, siden torpedoene hadde en tendens til å få ukontrollerte/ variable kursendringer når de ble tatt opp til overflaten.
mikedenmark
Posts: 17
Joined: 20 Aug 2014 13:04

Jeg vil gerne prøve et par billeder fra danmark. Ikke helt fair, måske. Men jeg har grund til at tro nogen her måske ved det.
Det er tysk, og billederne er fra lige efter krigen.
bunker1.JPG
bunker1.JPG (18.59 KiB) Viewed 153 times
bunker2.JPG
bunker2.JPG (21.38 KiB) Viewed 153 times
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Det ser mistenkelig ut som Strib i Danmark, og da må bildet være tatt ca juni-August 1945 av Amerikanere som Besøkte Danmark og Norge, ut i fra dette besøket kom rapporten German sea cost defence skrevet.
Bildet er fra en av torpedo bunkerne.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

mikedenmark wrote:Jeg vil gerne prøve et par billeder fra danmark. Ikke helt fair, måske. Men jeg har grund til at tro nogen her måske ved det.
Det er tysk, og billederne er fra lige efter krigen.
bunker1.JPG:
Som Werner sier er dette bunkere til G7f(TX) "Spinne" torpedoer ved Strib ("Wagen-batterie"). Hver bunker inneholder en torpedovogn, og utenfor sto det en manuell winch for å trekke vognen ut i sjøen, til torpedoen var på ca 1m dybde.

bunker2.JPG:
Sannsynligvis det samme, men usikker på om dette også er Strib. Har du bildet i større format?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
mikedenmark
Posts: 17
Joined: 20 Aug 2014 13:04

Det er strib. Jeg tenkte nok nogen kunne svare. Og nej, desværre findes de ikke i bedre opløsning.

Men jeg kan give linket til, hvor jeg gaflede dem:
http://www.striib.dk/om%20strib%20under ... telsen.htm
scroll ned, så kommer der en del billeder.

Og her er Strib fyr, set fra Fredericia i 1941, taget fra et tysk MSS.
DSC00611.jpg
DSC00611.jpg (68.91 KiB) Viewed 120 times
Der findes en del billeder rundt omkring, af anlæggene på Strib, og dem i Helsingør.

Og så er der en del sære ting i det, der her kendes som stockholmarkivet. Det indeholder indberetninger fra den danske modstandsbevægelse til England, via Stockholm. Det skulle være muligt at google. Meget ligger online.

Tak for tippet omkring den amerikanske rapport. Den kendte jeg ikke til. Måske den var grunden til at Eisenhower besøgte Danmark den sommer.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

mikedenmark wrote:Det er strib.
Vet du ekaskt hvor bunkerne var lokalisert (jeg har ikke klart å finne ut av det)? Tar gjerne mot markering (evt GPS-posisjoner) på feks http://map.krak.dk/m/4lRe2
mikedenmark wrote:Og nej, desværre findes de ikke i bedre opløsning.
Jo, det gjør det nok (bildene tatt av amerikanerne i sep-okt 1945 feks), men å finne dem kan være en utfordring...
mikedenmark wrote:Men jeg kan give linket til, hvor jeg gaflede dem:
http://www.striib.dk/om%20strib%20under ... telsen.htm
scroll ned, så kommer der en del billeder.
Takk, den siden var ny. Innholdet i teksten er åpenbart preget av masse feil (beskrivelsen av torpedoene er feks helt på jordet), men det er vel ikke så rart da man neppe hadde mye informasjon tilgjengelig den gang.
Et par av bildene var nye for meg - veldig interessant.
Det var også ny info at man hadde batteri på hver side av Lillebælt - det forklarer jo hvorfor det er så åpenbare avvik i bildene fra Strib... (evt kan bildene vare tatt med varierende mellomrom frem til demoleringen i 1949).

En ting jeg sliter litt med, er antall bunkere som angis. Mener å se ti bunkere på et tilgjengelig bilde fra Strib?
mikedenmark wrote:Og så er der en del sære ting i det, der her kendes som stockholmarkivet. Det indeholder indberetninger fra den danske modstandsbevægelse til England, via Stockholm. Det skulle være muligt at google. Meget ligger online.
Takk for tips - det må sjekkes!
mikedenmark wrote:Tak for tippet omkring den amerikanske rapport. Den kendte jeg ikke til. Måske den var grunden til at Eisenhower besøgte Danmark den sommer.
Eller motsatt... (vedlagt beskrivelse fra rapportens Volume 1).
Attachments
Clip.jpg
Clip.jpg (247.48 KiB) Viewed 106 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
mikedenmark
Posts: 17
Joined: 20 Aug 2014 13:04

Position af torpedobanerne. De vender mod nord. Det, der kan ses på google earth, er de baner tyskerne anlagde, med retning mod nord.
Mindst en af bunkerne blev sprængt efter krigen, en anden var vistnok is-hus. I dag opbevares materiel til en lokal bygarde i en af bunkerne.

Strandstien 5
5500 Middelfart
55.543870, 9.764918

Gå ned til vandet, og se mod øst langs stranden.

Jeg skal se at finde flere billeder på nettet. Der er også en tv udsendelse:
http://www.tv2fyn.dk/article/217277:Paa ... istorien-5

Her er aviser fra strib:
http://www.striib.dk/strib%20fra%201945-46.htm
Scroll ned til de er fra efter 9. april. Så kommer der noget om ubåde.
F.eks 31 maj 1945.

God fornøjelse.

PS Måske skulle dette indlæg ud i en selvstændig tråd. ??

Lige hurtigt... her er mere, men denne side er måske kendt ?
http://www.avlg.dk/Index.htm
Last edited by mikedenmark on 15 Jan 2015 18:58, edited 1 time in total.
mikedenmark
Posts: 17
Joined: 20 Aug 2014 13:04

Så vidt jeg forstår blev bunkerne sprængt i september 45. Se avisudklippet fra september om tyveri af sprængkapsler.
Det eneste originale, der er tilbage, er angiveligt nogle af betonbanerne på selve stranden.

Den "bunker" der er med i TV indslaget, er en nybygget ting.
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”