Bunkers til salgs

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

RoarP
Posts: 113
Joined: 17 Apr 2006 16:52
Location: Bergen
Contact:

Bunkers oppført i solid betong. Fra krigen. Noe egeninnsats må nok påregnes. Bli med på visning i Sædalen.

Pris 1,8 millioner

http://www.bt.no/webtv/index.jsp?file=h ... x?pid=4158
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

sweet. noen som vet hvilken bunker vi snakker om? 200 m2 hørtes jo litt mye ut... men megleren regner neppe med veggene..eller hva?

EH
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Tipper det er en ammunisjonsbunker av "marine type".....
Det finnes et par versjoner av disse, eksempelvis en som er 17,2 x 18,2 meter (Blir da ca 300Kvm grunnflate.)
Trekker man bort vegger tror jeg ikke 200Kvm er langt unna sannheten :-)

De karakteristiske "viftene" på taket er også typiske for disse marinebunkerne og er sånn i farta de eneste bunkerne jeg har sett dem på.

Mvh
Erik E
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Steike! Der vil jeg bo! Må bare få overtalt madammen.... PDT_Armataz_01_09
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
At bunkeren ligger i Sædalen er misvisende. Men man vil jo ha et navn som svinger. Uansett, det er ammobunkeren til flakbatteriet på Fantoft(Natland). Synes å huske at den er mindre enn de andre ammobunkerne ved flakbatteriene i Bergen.
mvh
Paul S.
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Dagens avisartikkel om bunkeren:
http://www.bt.no/lokalt/bergen/article356715.ece
RoarP
Posts: 113
Joined: 17 Apr 2006 16:52
Location: Bergen
Contact:

Og her er link'en til annonsen som ligger ute på finn.no

http://pal.finn.no/pal/forsvarsbygg/rea ... s=1&tot=19
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Legger ved plantegning. Ah, hvilke muligheter. Vurderer faktisk å by på bunkeren, men det er en ganske attraktiv tomt det er snakk om, så det er nok noen bolighaier som kaprer den og bygger høyblokk (med ekstra solid kjeller) i stedet. Tenk å kunne bo i en bunker. Tyskbygd til og med...
Attachments
Plan.jpg
Plan.jpg (37.15 KiB) Viewed 443 times
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

Noen av oss må jo ha det inn med 3D...
Store spørsmålet er jo om tegningen stemmer med terrenget eller bunkeren?

Erling :D
Attachments
saedalen-1.jpg
saedalen-1.jpg (18.1 KiB) Viewed 426 times
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Tør jeg spørre hvilket tegneprogram du har brukt?
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

Autocad og 3DStudio MAX.
Var du på visningen?

Erling
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Nei, dessverre. Prøvde å finne ut når visningen var, men fikk ikke noe svar. Har fått vite av megleren at det fortsatt er mulig å arrangere en visning, lurer på om jeg skal prøve på det.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Har ikke vært inne i den på Fantoft, men trodde den var mindre enn de andre. Ser på tegningen til Tarjei at det er den vel ikke.
Har tatt meg den frihet å "retusjere" den flotte modellen da det ser ut til at den er lik de andre ammobunkerne. Den på Fantoft ble også bygget samtidig som de andre.
De små veggene er ikke orginal(røde). I tillegg til den første bærende vegg er der to til med bueåpninger. Har lagt til en strek der. I tillegg til de bærende vegger er/var der bjelker på ca 5x5" til støtte for tak. Disse var nok ikke oppe hele tiden men der var laget spor i tak/gulv for disse.
Vedlagt noen bilder fra den ammobunkeren i Løvåsen.
mvh
Paul S.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

bilder
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

Hei Paul.
Flotte bilder du la ut. Jeg var bare litt nysjerrig på hvordan det så ut der nå.
Som du sier, så er vel ikke tegningen helt oppdatert. Det er vel tvilsom om forsvaret har fjernet deler av bæreveggen uten å forsterke den med jernebjelker.
Men, det er jo ikke verre enn at vi laget et bildet før og etter forsvaret overtok bunkere. Skal studere bildene litt mer.

Erling
Post Reply

Return to “HORDALAND”