Saving Private Ryan bunker på Omaha Beach

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

RasmusTerne wrote:Hei.
Mener å ha sett et dokumentarprogram på TV med bl.a et intervju med en av de tyske soldatene som bemannet ett av MG ene på stranden.(i -44)
Kan ikke huske tittel(kanal PDT_Armataz_01_19
Noen andre som har sett dette programmet, og som har bedre hukommelse?
Hilsen Sigfred R.
Jeg mener å ha sett noe slikt på enten Discovery Channel eller noe. Fortalte at han drepte så mange amerikanske soldater at han mistet tellingen. Vanskelig å drepe den første, men for ham var det ikke så vanskelig etter vert eller noe. Sikkert 2 år siden, men mener på at det var noe slikt.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Sannsynligvis Heinz Severloh som bemannet en MG-42 i Wn 62 på Omaha beach... Sikkert D-dagens mest omtalte navn i ettertid.
Amerikanerne gav ham tilnavnet "The beast from Omaha"
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... tid=229522

Erik
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

I samme filmen ble mengder av tyske soldater drept i det de overga seg. Var dette tilfelle på Omaha? isåfall var "the beast from Omaha" ganske heldig at han ikke havnet i samme gjeng.

Erik H
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Erik H wrote:I samme filmen ble mengder av tyske soldater drept i det de overga seg. Var dette tilfelle på Omaha? isåfall var "the beast from Omaha" ganske heldig at han ikke havnet i samme gjeng.
Erik H
Det var nok meir unntaket enn regelen, men det forekom nok ja.
Ein stor del av soldatane som bemanna stillingane i strandlinja og som møtte landgangsstyrkane først var russiske og ukrainske frivillige, samt reservemannskap etc. Det var veldig mange tyske uniformsmerker som vart kasta i sanden før hendene vart strekt i været for å sei det slik.
Men akkurat på Omaha var ein stor del av styrkane tyske, og motstanden var naturleg nok hardare her, i tillegg til alt som gjekk galt på alliert side. Dei fleste faktorane i denne sektoren var i favør til forsvararane.

Anbefalt lesestoff: D-Dagen av Michael Tamelander og Niklas Zetterling, 420 sider.
Det er som kjent utgitt enormt med litteratur rundt dette emnet, men denne boka er ganske ny og den er lettlest.
E.E.Ø.
Posts: 141
Joined: 21 Oct 2007 11:58
Location: Haugesund

Heinz Severloh var vel mg 34 skytter? Jeg har intervjuet hans en plass..
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Er ikke noe ekpsert akkurat på Omaha Beach eller D Dagen, men det interesserer meg, det gjør det. Så kan noen fortelle meg hva WN62 var? Var det en bunker, et område/sektor ovenfor stranden? Er det også noen som har bilde av den faktiske stillingen som han skjøt fra?

På forhånd takk!
RasmusTerne

Erik H wrote:I samme filmen ble mengder av tyske soldater drept i det de overga seg. Var dette tilfelle på Omaha? isåfall var "the beast from Omaha" ganske heldig at han ikke havnet i samme gjeng.

Erik H
Hei.
Mener denne scenen er fra "The longest day"? Pra Point du Hoc, hvor ironisk nok kanonene ikke var installert.
For øvrig kan denne gamle sort/hvitt filmen anbefales, selv om det er en del "heroisering" av de allierte som virker litt mot sin hensikt i hht. dagens filmspråk. Men man får blandt annet et lite innblikk i livet (og døden) på et tysk kystfort.
Hilsen Sigfred R.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

men det interesserer meg, det gjør det
Interessant er det jo og ikke minst en viktig del av historien... Men vi har jo noen tusen kilometer kyst selv her på berget som er mye mindre kjent enn Omaha Beach!
Jeg må ærlig innrømme at jeg personlig har mye mer interesse med å lese stridsberetninger og dagligliv fra Norge under krigen...Så tar jeg meg heller en tur til Normandie etterpå! ;-)

Uansett...
Wn er forkortelse for "Wiederstandsnest".. Noe godt norsk ord kommer jeg ikke på, men rett oversatt blir det noe sånn som "motstandsrede".
Dette er den minste formen for organisert forberedt motstand om en kan si det slik. Typisk bestykning av et Wn er 1-3 panservernkanoner og kanskje en MG eller to. Typisk besetning på 10-30 mann
"Wn 62" er da "motstandsrede" nummer 62 innen et bestemt område. Slike Wn kan inneholde alt fra tømmer/jordbunkere til bunkere i 2 meter stålbetong, alt etter behov.

Mvh
Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

"Mener denne scenen er fra "The longest day"? "
mulig det er "band of brothers" jeg tenker på? var vel noen heftige scener der også.. hmm. høsten kommer og det er vel på tide å stacke opp på krigsfilmer!!

E
Jokeren2
Posts: 137
Joined: 17 Nov 2013 21:00

Kom over et bilde fra D.Dagen som viser en sånn leitstand/observasjonsbunker nær stranden. Usikker på om det er Omaha Beach.
Attachments
bunker.jpg
bunker.jpg (210.49 KiB) Viewed 38 times
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”