Vormedal-Mykjo, Sperrelinje (Karmøy Kommune/fastland)

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

EDIT 22.03.09 Slik dette utviklet seg, så henger dette tydeligvis sammen med tråden:
Hitlertenner, ctrl.post og div. på Vormedal, Karmøy fastland, som låses nå for ikke å få sakene for mye spredt.


Etter en lang ettermiddag på Mykjo, endelig, for å se på de stillingene vi har hørt om der,
- er jeg nokså sikker på at dette var "Sperren II Ordnung" i sør.
Altså motstykket til Vikse i nord på tidligere viste kart fra tråden
"Forberedt sprengning av broene i Haugesund" og på Vikse: Sperrelinje, Art.OP(m/90p9).
Image

At denne linjen fortsetter gjennom Vormedalsvatnet til Vormedal kan nå forklare plasseringen av Hitlertenner og tidligere litt uforståelige stillinger og bunkere på Vormedal. Og kan gi oss mer å lete etter der vannet ikke utjør del av sperringen. Snittlinjen på dette stedet er under 3km (se Oversiktskart) , og avstanden fra batteriene i Skåredalen er snaue 7km. M.a.o. omtrent like mye som fra Skåredalen til bygrensen (Vikse/Ekrene) i nord.

Jeg har laget et oversiktskart fra Mykjo der bunkere, kanonstillinger m/garasjer, minefelt og grunnmurene etter noen for dette stedet karakteristiske småbrakker er tegnet inn. Det skal også ha vært mange småhytter for krigsfanger nord for bekken, på østsiden av veien.
Det er ganske mange fint steinsatte løpegraver i bak-kant av alle disse stillingene, så her må en vårtur til å "trace" disse når vinteren har "fremkalt" de litt mer. For øvrig var flere hus beslaglagt i området.

Minefeltet er bare noenlunde korrekt, da det ennå ikke har lyktes meg å oppspore minekart for området. Plasseringene på kartet er grovt forklart av en lokal behjelpelig(74). Det ble vistnok tatt opp 3000 miner i dette området etter krigen - derav kun to(2) som ikke ble funnet ! I tillegg var veibanen fra bekken og opp i bakken på sørsiden klargjort for underminering med store hull for sprengstoff. Sprengstoff var ikke lagt på plass normalt, og hullene i veibanen var dekket med stålplater som vistnok ligger under veidekket den dag i dag.

En etteretningsrapport skal vistnok si om Mykjo: "A minefield running west from Mykjo towards Vormedal" - men den har jeg ikke funnet noe papirer på ennå. For øvrig skal det i minefeltet ha gått med en(1) ku og tre(3) tyskere iflg. samme lokale kilde. Det er ikke bekreftet.

Legger inn noen bilder fra bunkere etc. i fortsettelsen.

ps. Er det noen som har lokalkjennskap til Skjoldastraumen ? - send en PM ;-)
Attachments
Mykjo Sperren.jpg
Mykjo Sperren.jpg (113.49 KiB) Viewed 604 times
Last edited by KOS on 22 Mar 2009 15:55, edited 9 times in total.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Begynner fra sjøsiden (Førresfjorden) med en fin kanonoppstillingsplass for en liten kanon, "Landungsabwehrgeschütz" (LAG), med fint (og overraskende) sikt mot fjordens innløp.

I bak-kant av denne finnes en bunker i noe som må være en Vf -utførelse (kanon-garasje med mannskapsrom). Har ikke funnet type ennå.

Telefon var lagt inn til mannskapsrommet, og i gangen ut var merker etter uttak for linje ut.

Så ikke noen L-merking i denne som jeg kommer på...

KOS
Attachments
"Utekontakten" var her - men mangler nå...
"Utekontakten" var her - men mangler nå...
20081102_055_1.jpg (113.31 KiB) Viewed 586 times
Telefonplassering ved dør ut fra mannskapsrom.
Telefonplassering ved dør ut fra mannskapsrom.
20081102_051_1.jpg (101.01 KiB) Viewed 586 times
Sett fra inngang til mannskapsrom, mot utgangen.  Dør mot garasje til venstre.
Sett fra inngang til mannskapsrom, mot utgangen. Dør mot garasje til venstre.
20081102_053_1.jpg (134.74 KiB) Viewed 586 times
Garasje med inngang til mannskapsrom til venstre. Der var også dør fra gangen til garasjen. I dag er dette stedet en godt fundamentert solplass ;-)
Garasje med inngang til mannskapsrom til venstre. Der var også dør fra gangen til garasjen. I dag er dette stedet en godt fundamentert solplass ;-)
20081102_049_1.jpg (228.02 KiB) Viewed 586 times
Kanonoppstilling.
Kanonoppstilling.
20081102_048_1.jpg (173.2 KiB) Viewed 586 times
Last edited by KOS on 16 Nov 2008 22:12, edited 1 time in total.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Den neste, merket Bu01 på kartet, hadde jeg nok ikke funnet uten hjelp av lokale kjentfolk. Denne bunkeren skal ha vært sentral for bemanningen på Mykjo.
(nb. Den var egentlig vel "i eksponert front" - syntes jeg)
For øvrig, tilsynelatende i samme styrkeutførelse som den første.

KOS
Attachments
Feltkoblingsboks (les:utekontakt)
Feltkoblingsboks (les:utekontakt)
20081102_045_1.jpg (100.94 KiB) Viewed 580 times
På vei ut i gangen. Merk nisjen til høyre. (Se neste bilde)
På vei ut i gangen. Merk nisjen til høyre. (Se neste bilde)
20081102_044_1.jpg (96.33 KiB) Viewed 580 times
Kraftig telefonkoblingsboks, på innsiden av veggen mot gangen.
Kraftig telefonkoblingsboks, på innsiden av veggen mot gangen.
20081102_041_1.jpg (107.21 KiB) Viewed 580 times
Ett oppholdsrom i denne.
Ett oppholdsrom i denne.
20081102_043_1.jpg (122.37 KiB) Viewed 580 times
My.36 (Mykjo nr.36) - hvor er de andre ;-)
My.36 (Mykjo nr.36) - hvor er de andre ;-)
20081102_039c_1.jpg (137.93 KiB) Viewed 580 times
Dagens kamuflasje.
Dagens kamuflasje.
20081102_039a_1.jpg (256.68 KiB) Viewed 580 times
Last edited by KOS on 16 Nov 2008 22:13, edited 1 time in total.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Så denne panservern (PAK)-garasjen da, i fint gjenbruk. Garasjedørene er nylig skiftet ut - fikk tatt en titt inn i denne også med hjelp av en av beboerene.

Huset her var vistnok under bygging ved krigsutbrudd, og et kammo-nett var strukket mellom garasjen og bygget. Kanonstillingen har nok vært i mellom der, eller ivertfall ikke langt borte.

KOS

Nok for i dag, får gyve løs på stillingene en annen gang ;-)
Attachments
Ut igjen.  Denne døren er original, men så er den jammen godt skjermet for vær og vind.
Ut igjen. Denne døren er original, men så er den jammen godt skjermet for vær og vind.
20081102_066_1.jpg (101.74 KiB) Viewed 568 times
Her gjenstår litt koblingsarbeid.
Her gjenstår litt koblingsarbeid.
20081102_063_1.jpg (135.62 KiB) Viewed 568 times
Gang inn mannskapsrom, skjult bak bilen i forrige bilde. Selve rommet ligger til høyre her, parallelt med garasjen. Det var også dør(blendet) mot garasjen.
Gang inn mannskapsrom, skjult bak bilen i forrige bilde. Selve rommet ligger til høyre her, parallelt med garasjen. Det var også dør(blendet) mot garasjen.
20081102_062_1.jpg (108.12 KiB) Viewed 568 times
Godt synlig fra veien.
Godt synlig fra veien.
20081102_060_1.jpg (191.98 KiB) Viewed 568 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote: En etterretningsrapport skal visstnok si om Mykjo: "A minefield running west from Mykjo towards Vormedal" - men den har jeg ikke funnet noe papirer på ennå.
Jeg har skrevet dette på forumet en gang husker bare ikke hvor - jeg tror det er der du kan ha det fra KOS. Har du en klarere utgave av det første kartet du viser, er dette et tysk kart?

Men så til etterretningsrapporten:

At Vormedal many pillboxes covering thae road and the shore. At Snik some pillboxes, one signal station, probably one searchlight and one light A.A. South of Snik and EAST to Røksund many pillboxes and MG nests along the shore. At Mykjo a minefield is reported as running VEST from Mykjo towards Vormedal. Along the shore at Førdesfjorden there are many small concrete pillboxes and MG nests.

July 1944

Med andre orde en masse uspesifiserte greier som de egentlig ikke har noen helhetlig oversikt over.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Med andre orde en masse uspesifiserte greier som de egentlig ikke har noen helhetlig oversikt over.
Egentlig rart, for det bodde en del folk i strøket har jeg inntrykk av. Det var også vistnok en fangeleir på Thuastad også...

Har ikke klarere bilde av kartet, som nok er tysk ja. Vi har enda ikke tatt den båt-turen langs kystlinjen her, må sjekke med skipperen...for dette er tiden for slikt, eller om våren.

KOS
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote: Egentlig rart, for det bodde en del folk i strøket har jeg inntrykk av. Det var også vistnok en fangeleir på Thuastad også...
Jeg har ikke inntrykk av at Arquebus organisasjonen benyttet sivile utenfor egen org. til etterretning.

Når det gjelder plasseringen av minefeltet - hvor nøyaktig er det i forhold til kartet? Hvis vi tar rapporten "At Mykjo a minefield is reported as running VEST from Mykjo towards Vormedal." så er omr. Rabbavatnet et stykke fra Mykjo. Skulle tro at minefeltet konsentrerte seg om veiaksene (nå RV831 og 835). På en annen side er omr. Førdesfjord til Rabbavatn bare litt over 300m. Kanskje det dukker opp minekarter i dette området en dag.
jaba
Posts: 53
Joined: 16 Jun 2008 17:37

KOS wrote: Minefeltet er bare noenlunde korrekt, da det ennå ikke har lyktes meg å oppspore minekart for området.
Jeg har da minekartet. Et eller annet sted har jeg helt detaljerte minekart, men finner dem ikke i farten.
Attachments
Minekart Vormedal - Mykje. Jeg har markert minefeltene med røde streker oppå de opprinnelige.
Minekart Vormedal - Mykje. Jeg har markert minefeltene med røde streker oppå de opprinnelige.
vorm26.JPG (19.57 KiB) Viewed 479 times
Last edited by jaba on 18 Nov 2008 23:18, edited 1 time in total.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

jaba wrote:Jeg har da minekartet. Et eller annet sted har jeg helt detaljerte minekart, men finner dem ikke i farten.
Se det, der er fastlandet skjært over ;-) Hadde vært interessant å se detaljene om du finner de.

Har du også en utkikk/bunker "i høyden" på Vormedal PDT_Armataz_01_18

mvh
KOS
jaba
Posts: 53
Joined: 16 Jun 2008 17:37

KOS wrote: Har du også en utkikk/bunker "i høyden" på Vormedal
Kjenner til den, ja
Regner med det er denne du mener?
Attachments
DSC00646.JPG
DSC00646.JPG (37.29 KiB) Viewed 437 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

jaba wrote:
KOS wrote: Har du også en utkikk/bunker "i høyden" på Vormedal
Kjenner til den, ja
Regner med det er denne du mener?
Vel, jeg har igrunnen bare "regnet meg fram til" at det må være noe til "OP/stridsledelse og samband" for området (på samme måte som astronomer regner at "sorte hull finnes" ;-) ) - men har en "vag antydelse" som understøtter at det kan stemme. Der er flere bunkere jeg ikke har vært inni i området men de ligger for lavt. PÅ Mykjo fant jeg bare sMG, BK?, MG og inf.stillinger med noe sterk utførelse.

Den du har bilde av har jeg ikke vært på - har du noe inntrykk av formål basert på dekn/utsikt og ev. bakenforliggende ting&tang ?

Hadde vært OK med koordinater på denne så en kan begynne å lete på rett sted - om du ikke har flere registreringer i området å spe på med...

mvh
KOS
jaba
Posts: 53
Joined: 16 Jun 2008 17:37

KOS wrote: Hadde vært OK med koordinater på denne så en kan begynne å lete på rett sted - om du ikke har flere registreringer i området å spe på med...
6585635 290908
Jeg kan ikke skjønne annet enn at primæroppgaven her har vært OP, beliggende høyest på fjellet og helt på kanten ned mot tennene. Fra denne gropa går det en lang løpegrav bakover (nordover) til en innretning på 6585693 290912, som jeg ikke har bilde av fordi den i veldig stor grad var dekket av skogsavfall da jeg var der. Av det jeg så, og beliggenheten på flaten, vurderte jeg det som en mulig bk-stilling; sirkelrund, enkelt oppbygde lave kanter uten tak.
Ellers kjenner jeg ikke til noe på dette fjellet, men det er jo bebygd langs kantene, så hva som ligger i hager eller har vært her før, vet jeg ingen ting om. Jeg har vel vurdert det som en mulighet at oppbygningen i dette området var uferdig, og at det er kommandobunkere som har vært planlagt i de store utsprengte gropene øst for skolen.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Takk for info jaba,

ja bebyggelsen har vel kanskje tatt noe her også. Hvorvidt det er halvgjort arbeid, eller ikke, er nok ikke lett å si - men de lavereliggende bunkerene kan en vel regne med hører til linjen og de er nå der ferdige. Det store masseuttaket øst for skolen forblir vel et mysterium enn så lenge - ihvertfall til eventuelle byggelister skulle komme for en dag.
Blir i alle fall en fin søndagstur i området her utpå vinteren.

mvh
KOS
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

jaba wrote:Jeg kan ikke skjønne annet enn at primæroppgaven her har vært OP, beliggende høyest på fjellet og helt på kanten ned mot tennene. Fra denne gropa går det en lang løpegrav bakover (nordover)
Hei jaba,
jeg fikk omsider tatt en titt på stillingen, løpegraven bakover mot steinuren - pluss en mindre stilling ca. 20m nedover i sørhellingen. Tydelig ikke helt ferdig dette her, og vanskelig å fastslå. Det kan og være at den +60m lange løpegraven bakover rett og slett var til en overbygd hvilestilling (steinuren).

KOS
Attachments
'Steinuren' (Nei, her er det ikke KOS som har vært 'sagfører' ;-)
'Steinuren' (Nei, her er det ikke KOS som har vært 'sagfører' ;-)
20090321_005_1.jpg (242.36 KiB) Viewed 300 times
Stillingen 20m sør (og ca 8m lavere) for stillingen ovenfor (etter 'bare litt' saging ;-)
Stillingen 20m sør (og ca 8m lavere) for stillingen ovenfor (etter 'bare litt' saging ;-)
20090321_001_1.jpg (262.96 KiB) Viewed 300 times
Stillingen sør på høyden.
Stillingen sør på høyden.
20090321_004_1.jpg (197.85 KiB) Viewed 300 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

He-he... Du kunne nå tatt på det æren for å ha saget frem den siste der også da :D

Godt jobbet på en lørdags formiddag det...hehe
Post Reply

Return to “Haugalandet”