EBAY - problematiken rundt salg av bilder

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

RoarP
Posts: 113
Joined: 17 Apr 2006 16:52
Location: Bergen
Contact:

Erik Hårberg wrote:kjør på.. gi oss en skikkelig nøtt som vil stå i uker!
Hva med denne da ?

Noen som kjenner igjen hvor dette bildet er tatt ?
Attachments
postetforsiscussiononly2.jpg
postetforsiscussiononly2.jpg (29.44 KiB) Viewed 281 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

hmm.. Bildet er ifra Bergen. Hvis man går igjennom alle bildene til denne selgeren så er de fleste fra Bergen, men jeg kunne ta feil. Noen lokale flak-"jegere" kan vel kanskje kjenne igjen terrenget?

Bildet ligger også for salg ...opp i 46 euro allerede
http://cgi.ebay.de/020-Orig-Foto-Geschu ... dZViewItem

Erik H [/url]
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Bildene som selges stammer først og fremst fra Kvarven utenfor Bergen.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Ville i utgangspunktet sagt at bildet var fra Øyjorden. Vanskelig å si eksakt. Regner med at kjøper klarer å ta plassen 100 %
mvh
Paul S.
RoarP
Posts: 113
Joined: 17 Apr 2006 16:52
Location: Bergen
Contact:

Tore E wrote:Bildene som selges stammer først og fremst fra Kvarven utenfor Bergen.
Ja, samme svar er også jeg kommet frem til. :-)

Ikke ofte en finner bilder fra Kvarven på Ebay, men til hvilken pris.
User avatar
nuav.net
Posts: 16
Joined: 27 Apr 2007 20:47
Location: Bergen
Contact:

Det er fortvilende at diverse tyske forhandlere river ut bildene fra fotoalbum og selger dem enkeltvis, slik som er tilfelle med Kvarven bildene. (Mange av fotoalbumene har jo notater om detaljer rundt bildene som går i bosset.) Jeg tror det må være folk fra Königsberg på noen av bildene, da de har laget en slags minnepark for Königsberg rundt den ene brakken. Uansett, jeg håper at det er en samler som klarer å samle alt i en omgang. Det er ikke så lenge siden adjutanten til øverskommanderende i 69 ID's effekter ble lagt ut på samme måte på ebay. Bilder, viktige invasjonskart og annet knask ble jevnt fordelt uteover hele landet og halve Bergen. Selv sitter jeg med dødsbrikken og en god del papirer, men skulle jo også sett at bildene kom min vei. Desverre blir man overbydt de fleste ganger man virkelig prøver å holde lotten samlet, det er rimelig frustrerende...
Hilsen
Kurt Monsen
PDT_Armataz_01_19
RoarP
Posts: 113
Joined: 17 Apr 2006 16:52
Location: Bergen
Contact:

De fleste ønsker vell slike bilder i sin samling, men her er det penger som avgjør. Regner med det er flere enn meg som vet hvem som skjuler seg bak aliasene på ebay, det som jeg håper på er at bildene havner hos en samler som vil vise frem samlingen til offentligheten, ikke ligge godt bevart hjemme slik at bare noen få eksklusive får en titt en skjelden gang.

Håper at bildene blir publisert i en eller annen bok i fremtiden.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Nå er jeg en av de som har kjøpt litt bilder, men Kvarven bildene er det vel tvilsomt at jeg byr på. Har man bilder fra Kvarven så har man bilder fra Kvarven. Spørsmålet er vel hvor mange bilde varianter man trenger av kanoner m.m ?
At album blir splittet opp må vi bare leve med. En annen ting som jeg synes er litt synd er mangel på samarbeid bla. i Bergen. Det har desverre vist seg at slikt er mer eller mindre umulig å få til. Og det presser prisene opp og gjør at Bergensbilder er kunstig høy i pris.
Det er ikke så lenge siden adjutanten til øverskommanderende i 69 ID's effekter ble lagt ut på samme måte på ebay. Bilder, viktige invasjonskart og annet knask ble jevnt fordelt uteover hele landet og halve Bergen. Selv sitter jeg med dødsbrikken og en god del papirer, men skulle jo også sett at bildene kom min vei.
Husker de auksjonene der. Tror jeg har ca 200 bilder tatt av han karen der :-)
mvh
Paul S.
User avatar
nuav.net
Posts: 16
Joined: 27 Apr 2007 20:47
Location: Bergen
Contact:

Det ser ihvertfall ut til at det er en (for meg ukjent) som stakk av med brorparten av bildene slik at de hvertfall er samlet. Selv tillater jeg ikke linking til ebay og andre auksjoner på nuav fordi dette bidrar bare til at skruppelløse selgere i tyskland får mer salg på sine enkeltbilder som jeg tror alle synes er en uting. Det er faktisk ganske mange som har dette som sin hovedinntekt i tyskland, så da kan man jo tenke seg hvor mange album som blir splittet opp. Jeg fikk nylig tilbud fra en østerriker på en lot på over 100 fargedias fra krigens dager. Jeg takket ja, men luringen hadde i ettertid vært i en lokal antikksjappe der selger tilbød ham noen få euro mer enn det selger hadde sagt han ville ha av meg. Dermed ble alt solgt til en kar som umiddelbart solgte bildene en for en på ebay. Det hører med til historien at antikkforhandleren tjente nesten ikke noe på handelen og at selger var historiker, man skulle jo tro at slike hadde bedre vett på å preservere historien, men dengang ei.
Kurt Monsen
User avatar
nuav.net
Posts: 16
Joined: 27 Apr 2007 20:47
Location: Bergen
Contact:

Paul S. wrote:Hei
Nå er jeg en av de som har kjøpt litt bilder, men Kvarven bildene er det vel tvilsomt at jeg byr på. Har man bilder fra Kvarven så har man bilder fra Kvarven. Spørsmålet er vel hvor mange bilde varianter man trenger av kanoner m.m ?
At album blir splittet opp må vi bare leve med. En annen ting som jeg synes er litt synd er mangel på samarbeid bla. i Bergen. Det har desverre vist seg at slikt er mer eller mindre umulig å få til. Og det presser prisene opp og gjør at Bergensbilder er kunstig høy i pris.
Det er ikke så lenge siden adjutanten til øverskommanderende i 69 ID's effekter ble lagt ut på samme måte på ebay. Bilder, viktige invasjonskart og annet knask ble jevnt fordelt uteover hele landet og halve Bergen. Selv sitter jeg med dødsbrikken og en god del papirer, men skulle jo også sett at bildene kom min vei.
Husker de auksjonene der. Tror jeg har ca 200 bilder tatt av han karen der :-)
mvh
Paul S.

Jeg prøvde på en synkronisering av kjøp for endel år tilbake og kontaktet de mest aktive på ebay og fikk langt på vei en ordning som alle var fornøyd med. Prisen var stabile, og alle fikk det de absolutt ville ha. Så dukket det opp en kombinasjon av investorer og andre luringer som fant ut at man faktisk kan søke på kjøpers nickname og finne ut hva vedkommende byr på, så slipper man å jakte selv! Det siste året har jeg vært svært plaget av dette, ingen navn nevnt, men om vedkommende leser dette vet han nok selv hvem jeg mener. Det hele endte med at vi plutselig var 10-20 kjøpere på samme lotten, prisene økte og samarbeidet løste seg sakte opp. Jeg har til nå valgt å la vær å by over "die alte kameraden" fra dengang, det har liten eller ingen hensikt å by inn i himmelen. En vi alle bør ha respekt for i denne sammenheng er Tore Eggan fra Trondhjem, han legger ut alt han får tak i på internett, til glede for alle. Jeg kjenner veldig mange som har fått låne bilder av ham uten vederlag, og han er velvilligheten selv. Jeg oppfordrer faktisk alle til å la være å overby Tore på ebay, fordi vi alle ser ut til å få nyte godt av bildene på et senere stadium. Jeg er litt usikker på kallenavnet hans nå, for han har nettopp skiftet. Tror det blir av typen "ToreEggan" eller noe slikt.

Ellers sikler jeg jo etter billedserien din, Paul, kanskje vi kan bytte? Jeg har et bra Bergensalbum liggende å vente på deg :-)
hilsen
Kurt
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei dere. Måtte bare splitte denne posten fra "kystfort Quiz" da det ble en lengre dialog om hvordan enkelte profiterer på f.eks Ebay når det stykker opp album for å få en bedre pris på sine fotos. Selvsagt en uting! et samlet album har selvsagt større historsik verdi enn enkelt bilder.

Av hva jeg leser her så ser jeg at dere har lang fartstid med slike auksjoner og erfaring med kjøp (og salg?). Selv registrerte jeg meg på Ebay for en uke siden ...så jeg er rimelig fersk. Jeg er ikke engang noen samler,har ingenting, men hvis kystfort sidene mine skal ha noen verdi framover må jeg nesten ha noen fotografer fra den tiden jeg prøver å presentere! Ser at det kan bli en dyr erfaring og som dere har lest så kom jeg med et forslag om hvordan flere kunne spleise, men det var vel kanskje litt naivt? uansett så håper jeg å kunne kjøpe flere bilder av kystfort i Norge.... iallefall noen.

Erik Hårberg
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Dere som har en del fartstid på Ebay og lignende sider. Oppgis det ofte hvor bildene er tatt fra? Vet dere om det fra tid til annen også er bilder fra Helgeland, f.eks. fra Sandnessjøen, Mosjøen eller Hattfjelldal?

Inge S
User avatar
nuav.net
Posts: 16
Joined: 27 Apr 2007 20:47
Location: Bergen
Contact:

Kontakt Tore Eggan, han har sikkert endel bilder han kan låne bort om du spør pent. Mail meg om du ikke har e-postadressen hans (Jeg vil ikke bidra til å spamme mailboksen hans, så jeg legger ikke ut e-mailadressen her)
Kurt monsen
User avatar
nuav.net
Posts: 16
Joined: 27 Apr 2007 20:47
Location: Bergen
Contact:

Gronsvik wrote:Dere som har en del fartstid på Ebay og lignende sider. Oppgis det ofte hvor bildene er tatt fra? Vet dere om det fra tid til annen også er bilder fra Helgeland, f.eks. fra Sandnessjøen, Mosjøen eller Hattfjelldal?

Inge S
Med fare for å skaffe meg selv en ny konkurrent, here goes:
Det hender relativt ofte at jeg finner tak i bilder eller grupper fra området du snakker om. Som regel må man ha øyne åpne på auskjoner og andre steder, skriv gjerne stedsnavn i søkerfeltet, tyske soldater skrev svært ofte hvor bildene var tatt på baksiden av fotos, dette blir ofte oppgitt i auksjonsteksten.
Hilsen
Kurt Monsen
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Ellers sikler jeg jo etter billedserien din, Paul, kanskje vi kan bytte?
Hvis jeg husker det riktig ble fotosamlingen splittet i 5-6 deler. En med pz.vogner, en fra 9 april, bursdagsfeiring X 2, noen løsbilder, samt en lott på litt over 200 bilder som jeg kjøpte. Bortsett fra de bildene med Pz.vogner gikk de andre til Norge.
Legger ved ett bilde av gubben sjøl
mvh
Paul
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”