Facebook

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Ja, da har jeg også blitt en sånn Facebook bruker. Det satt rimelig langt inne for meg å bli bruker, men dette er tydeligvis noe folk bruker.. og da må man nesten melde seg på.

Grunnen til at jeg kviet meg for det lengste er at jeg har egentlig nok med Kystfort.com.. jeg endel hendvendelser via denne og slikt tar tid. Jeg håper at Facebook blir et verktøy som kan brukes på siden av kystfort miljøet.. og ikke at man må jobbe parallelt i to forskjellige miljøet ( og skape mer arbeide enn hva det er nytte).

Det har iallefall ikke krav fra kystfort miljøet at man har Facebook medlemskap.. jeg har søkt i arkivet og funnet ut at ordet "facebook" er blitt nevnt 2 ganger.. over 18 500 innlegg.

Det som jeg trur kan være positivt er at man kan knytte forskjellige miljøer sammens. Jeg har også flere interesser, f.eks dagen forsvar av norge.. og slik er det jo flott at man kommer på en plattform hvor man deler forskjellige synspunkt. en mer personlig plattform hvor det er enklere å knytte kontakter. vel, jeg er helt fersk på Facebook. har vel egentlig bare oppdatert grupper jeg digger.. etc.

Nå som jeg også er der så håper jeg å se flere av dere som ønsker et større nettverk!. Det skal også bli interesant å se om vi får flere medlemmer til forumet på bakgrunn av medlemskap i Facebook.

Hvem har brukt facebook før? hvilke erfaringer? hva mener dere andre?

Mvh
Erik Hårberg
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Jeg har brukt Facebook tidligere, men har slettet all info og deaktivert kontoen min.

Facebook var for meg en glimrende måte å komme i kontakt med gamle klassekamerater, håndballvenner etc, men samtidig så ble det et veldig "jag" fra min side om å hele tiden prøve å finne flere gamle kjente. Jeg ble kort sagt avhengig av Facebook.

En annen ulempe er alle de forskjellige applikasjonene som man kan knytte seg opp mot. Jeg fikk vel i gjennomsnitt ca 10 forespørsler/invitasjoner pr dag om å legge til forskjellige applikasjoner etc til min profil. For meg så ble det uholdbart med så mye "tull".

En viktig ting å huske på med Facebook er å lese alle betingelsene før man registrerer seg. Disse betingelsene er ganske "grove" i den forstand at alt du legger ut på Facebook av bilder, personlig informasjon etc, det kan Facebook bruke som de vil. Det vil si at de kan selge informasjonen videre til andre, de kan bruke/misbruke bilder du legger ut av familie etc etter eget forgodtbefinnende. Ja, jeg vet at man kan sette masse sikkerhetsinnstillinger rundt profilen, men dette hjelper kun mot andre brukere, ikke systemet selv.

Jeg vil ikke anbefale folk å ikke bruke Facebook, men jeg oppfordrer alle til å tenke nøye over hva man faktisk legger ut av informasjon.

Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik H wrote:Hvem har brukt facebook før? hvilke erfaringer? hva mener dere andre?
Har vært på FB siden 2007, da eldste jenta studerte i Austra-lia, og bilder fra oppholdet kom der og ingen andre steder ;-)
- Det har kommet mange kjentfolk innpå siden den gang...
Greit å publisere "events" osv. , men enkelte poster jo status for hver minste hvedagsting. Det blir litt for mye synes jeg.
Det du kan gjøre nå Erik - er å lage interessegruppe for "Kystfort.com" og/eller "Kystfort.com/Forum". Så vil alle som melder seg inn i denne spre "det glade budskap" via medlemskap-notis til sine venner igjen. Da kommer nok noen flere til TKIN via den veien.

mvh
KOS
(som fant deg lett på FB ;-) )
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Ok, dette var både raskt og enkelt. Nå er det også opprettet en gruppe som kalles "kystfort"..
det var også enkelt å finne Folehavna og selvsagt skal jeg melde meg inn i den gruppa.

Vi jobber jo for samme sak.. jo flere jo bedre! PDT_Armataz_01_36

Erik H
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Som Benjaminsen nevner, er betingelsene for å bruke stedet ganske håpløse, i det alt du legger ut kan brukes fritt av facebook-makthaverne som de selv finner for godt. En annen ting er at det ikke er mulig å slette seg totalt fra systemet, men bare "deaktivere" kontoen.

Så lenge man er fornuftig med hva man legger ut, burde det jo være greit, om man virkelig godtar de betingelsene.
Sindre
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Før jeg registrerte meg på facebook snakket jeg med flere venner som har vært på FB en stund. Begge er journalister og jeg regner med at de ville ha fortalt meg hvis dette var uspiselig. Skjønner at betingelsene hever noen øyenbryn, men selv velger jeg ikke å ta alt bokstavelig.

Erik H
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Neida, det er sant. Man bør uansett være litt bevisst på hva man legger ut på internett, uansett om det er Facebook eller ei.
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Har benyttet FB i en periode men fant ut at dette ikke var noe for meg i lengden. Har deaktivert min konto og tviler på at den noen sinne blir aktivert igjen.
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

om noen vil ha de bildene av meg på fest eller de andre bildene jeg velger å legge ut der så får de slite de med helsa hehe..
MVH

Roar Handberg
_________________
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

^^^ Litt kjipt om en potensiell arbeidsgiver har sett bildene dine og kommenterer de når du er der på jobbintervju, eller kanskje det bare er meg.... PDT_Armataz_01_14
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

vel, den potensielle arbeidsgiveren hadde nok vært mer forundret om det hadde vært bilder av meg sittende å strikke eller lakkere tåneglene osv. de fleste ser vel på festglade folk som normalt vil eg tro, men det er min mening hehe. (ikke at jeg bedriver de to øverste aktivitetene :P)
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

I likhet med deg Erik H satt det langt inne å melde seg inn i FB, men jeg ville liksom prøve å få en slags gruppeside for min forening, dermed voila:
http://www.facebook.com/profile.php?id= ... 3805953766

Har allerede 15 medlemmer, og tror det blir flere. Enkelte mener det er for mange lokale lag, at Kystfort.com rekker, men ærlig talt.
Jeg for min del satte stooooor pris på turen til Tarva, men å være med på dugnad der ville blitt ekstremt vanskelig. Slik tror jeg det er for de som bor i Trondheims distriktet også. Jeg har en forening som skal prøve å holde kontakt med kommune/stat/grunneiere slik at ikke flere av våre "fine" betongklosser blir borte, eller murt igjen.

Drfor mener jeg at vi trenger lokale lag, men selvfølgelig er forumet et glimrende sted å dele informasjon av all slag.

Det var den ene og alene grunn til at jeg meldte meg inn i FB, og jeg stopper alle invitasjoner av effekter/duppedingser/games også videre. Jeg svarer kun ja på invitasjoner av venner og grupper jeg vil støtte.

Mvh
Carsten G
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Da har jeg faktisk børstet støvet av min Facebook konto og meldt meg inn i Kystfort gruppen.... :D

Nydelig!
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

For de som ikke har Facebook så går dere egentlig ikke glipp av så mye på denne kystfort gruppen, iallefall ikke noe informasjon som man ikke kan lese her på forumet. Gruppen ble opprettet for å markedsføre seg på andre kanaler.. (men; borte er bra men hjemme best.)

Erik H
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Borte bra men hjemme best - sant det, men profilering på andre kanaler hjelper og kanskje rekruttering av en eller to nye bunkerjegere til forumet?
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”