Vokste du opp med krigsminner i nærheten?

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Vokst opp nært krigsminner?

Ja
111
80%
Nei
12
9%
Hadde feriested med krigsminner
15
11%
 
Total votes: 138
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Hadde selv deler av oppveksten min midt i tidligere HKB Florø, tror dette i stor grad gjorde at interessen for denne epoken økte med tiden. Hvordan er det med dere andre?
Last edited by KGJ on 19 Feb 2009 20:45, edited 1 time in total.
Flora krigshistorielag
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Fra barndomshjemmet så hadde jeg utsikt mot ett Renaultårn med bunker (nå ødelagt) 3x MG-bunkere, 2x MG-stillinger, en Flugwache og en lengre skyttergrav.
Mvh
Tormod
User avatar
John J.
Posts: 37
Joined: 25 Sep 2007 18:50
Location: Bodø/Steigen

Jepp, hadde og har for den saks skyld, MKB Dietl på Engeløya i Steigen Kommune ikke langt unna. Besøkene av denne festningen som barn gjorde dype inntrykk, og er helt klart en medvirkende årsak til den interessen jeg har i dag.
[i]The value of the unpleasant as a memorial[/i]
User avatar
funx
Posts: 7
Joined: 14 Feb 2009 23:20
Location: Nord-Trøndelag

Vokste opp med Fættenfjorden i nabolaget, gikk på Solhaug skole (http://www.kystfort.com/forum/topic2132.html), her referert til som "Solbakken", og har ofte fisket i Lofjorden.
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

vokste selv opp i trondheim, og med hytte på fosen med 2 kystfort og et torpedobatt. som nabo. ble lite utforsking der i mine yngere dager da, igmed at de ennå var operative hehe.
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg hadde alle mine ferier på hytta vår på Larkollen i Østfold. Tok båten og kjørtet til Teibern, et området med Campingplass (senere Larkollen Camping fra tvserien). Tidlig på 60-tallet var det fremdeles områder i skogen, mot sjøen med piggtrådnett 30 cm over bakken, nede i lyngen og løpegraver med skytestillinger og en gruve der tyskerne tok ut glimmer eller kråkesølv som det også heter.
Fant en Luger med mange skarpe skudd pakket inn i oljelerret, nedgravd i skogen en gang, dersverre tok jeg ikke vare på den, men vi skjøt ut alle skudda.

Mvh
Yngvar
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Yngvar wrote:Fant en Luger med mange skarpe skudd pakket inn i oljelerret, nedgravd i skogen en gang, dersverre tok jeg ikke vare på den, men vi skjøt ut alle skudda
Hadde dette skjedd i dag hadde det vel blitt både politi og barnevern, og de hadde kalt inn minekommandoen for å sprenge hele skogen.
mikke
Posts: 144
Joined: 22 May 2008 17:33

vokste opp med tyskbygd tilfluktsrom 20 m fra huset.masse piggtråd og annet oppe i skogen ,og bare 1 km fra dora .Det ble en del turer til dora i mine yngre år ja.
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Besteforeldrene mine har hytte på Agdenes ikke langt unna MKB 3/506 Løkhaug. Var på hytten ofte i helgene og sommerferiene så det ble en del turer for å se på bunkers. Batteriet på Hamborra ligger også i samme området. Husker vi hadde piknikktur dit :)
Dette har nok uten tvil fått fart på interesssen vil jeg si.
C. Hoff
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Morsom tråd. Jeg hadde kystfortet 16/975 Hovde på Ørland som min nabo da jeg var ung. Det var ofte turer bort til batteriet for å gå rundt i tunnellene.. det var mye gjenstander som lå og fløt, mest tomme amo kasser og piggtråd. husker at det var strukket et camo nett i tykk wire over bunkerne med heisene. Det gikk ann å lure seg ned til døra som idag er fylt over. døra gikk inn til heisen og da måtte man være forsiktig så man ikke datt ned 6 meter ned. hulen var også litt spesiel da den gikk i sirkel der nede. det var "manndomsprøven" å gå alene rundt der uten lommelykt. Husker det som det var igår (men 30 år siden).

Legger med et kart. Batteriet hadde 5 kanoner pent fordelt på 3 mindre hauger. Hovdetåa (helt til venstre) var det satt opp lyskaster.

Erik H
Attachments
oppvokst_hovde.jpg
oppvokst_hovde.jpg (74.25 KiB) Viewed 710 times
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Røstadbakken ved Jonsvatnet er jeg vokst opp.
Er vel midt i Estenstadmarka,men nærmeste er vel Sjøflyhavna og Engelsåsen.
RasmusTerne

Hei.
Vokste opp med MKB 5/511 Trondenes på den ene siden og Grøtavær (HKB 12/983) og Elgsnes (HKB 13/983) på den andre.
Se ellers http://www.kystfort.com/forum/topic678.html
Hilsen Sigfred R.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Hei. Omflakkende tilværelse med en far som offiser i luftvern, men fra tidlig 1960 tallet og noen tiår utover var det Stavern og Solplassen og Rakke Camping med skytefeltet på Rakke som tomleplass, 2-3 måneder hver sommer. Har masse gode minner derfra fra skarpskytinger etc.
Last edited by Jon-Vegard on 20 Feb 2009 9:06, edited 1 time in total.
Mvh.
Jon-Vegard
cepe
Posts: 147
Joined: 11 May 2006 19:21
Location: Oslo
Contact:

Jeg bodde noen barneår på Hisøy, nær Sandvigen og en kompis bodde inntill fortet der. Det var en del lek i skyttergraver der.

Eller var det mange sommerferier på båt langs sørlandskysten med et vaktsomt blikk mot unaturlige siluetter på land.

--cepe
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Vokste opp med HKB 48/ 973 Kabelvåg som tumleplass samt alle støttefortifikasjoner rundt om i Kabelvåg ellers. HKB 47/ 973 ble oppdaget etter hvert "når vi fikk lov til å ta bussen" til Svolvær alene, var kanskje 11-12 år den gangen. PDT_Armataz_01_18
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”