Operasjon polar bear 6east

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det er absolutt ikke mangel på bøker som omhandler den andre verdenskrig i Norge. Og det kommer flere og flere. Dessverre har man ikke råd til å kjøpe alle, men når temaet inneholder noe fra kysten og særlig kystfort, blir boken raskt tatt med til kassa! Siste skudd i bøker er ´Operasjon polar bear 6east´ av Petter R Johannessen og Lars Aker som handler om å berge noen slepebåter i Østfold før de evt. ble sprengt i lufta av tyskere (som var redde for en alliert invasjon). Boken beskriver først tilstanden til den tyske hærmakt i Norge, og her kommer det sentrale for mitt tema. Det skrives på side 13 at fra grense Jakobs elv til Svinesund var det 300 kystfort!

Jeg har ikke vane for å heve øyenbrynene til tall jeg leser i bøker, de er ofte feil. Men siden vi har kystfort som tema må vi klare å bli enige om hvor mange kystfort det var, og hva man definerer som et kystfort. Man må anta at når en bok skriver om et emne, tar svært mange av leserne utsagnet for god fisk. Dermed har vi det gående. 300 kystfort er et høyt tall, og det er ikke riktig. Skal vi prøve å komme fram til et korrekt antall tyske kystfort fra krigen? Hadde vært greit, kanskje nye forfattere er innom forumet og blir oppdatert!?
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 20:00, edited 1 time in total.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Herregud for en for en jobb å telle alle disse!
Mulig jeg tenker på rene kystfort hvor vi har MKB på den ene sida og større HKBér på den andre siden.

Jeg vet at det f.eks i gruppe 507 på ørland er det et "fort" med 4x88mm flak batteri, men jeg regner ikke disse med som kystfort. Tar jeg feil her? Eller skal også flakk batteri regnes inn? Er litt opptatt av å ikke blande inn flakbatteri som et kystfort selv om jeg ser disse på denne lista. Hva med batteri som er flyttet? telles disse 2 ganger?
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 20:00, edited 2 times in total.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Da er det vel ikke tall vi skal diskutere men hva vi betegner som et kystfort. Selv vil jeg "degradere" flakk-batteri til 'tyske installasjoner'. Men hvis man ser på enkelte HKBér så var ikke det store greier. De fleste HKBér kunne vel ikke skyte mot bevegelige mål men hadde rollen som sperreild og kommer kanskje svakt ut som et kystfort. Kanskje vi kunne gradere et kystfort basert på klasser. Vet ikke om dette er blitt diskutert før i andre forumer?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Min mening om den saken er at alle batterier som tilhørte et HKAR eller MAA er et kystfort...Intet mer eller mindre :)
Ganske så ofte hadde de tunge flakbatteriene langs kysten dobbelt formål, da de ble plassert slik at de også kunne beskyte sjømål, men det gjør dem ikke til et kystfort. Derimot ble noen HKB oppsatt med 88mm Flak(r), primært for bruk mot sjømål. Stort sett var disse batteriene beregnet mot mindre farføyer som MTB og landgangsfartøy.
Slik jeg ser det er det ikke størrelsen det kommer an på, men hvillken avdeling det tilhørte......

I boka klar til "strid" står følgende:
Høsten 1942 hadde marinen 72 batterier klare eller under oppføring, mens det tilsvarende tallet for hæren var 221. Målt i antall batterier hadde nå det tyske kystartilleriet nådd høyden.
Altså 293 batterier... Deretter gikk det nedover.
Det finnes jo også flere måter å telle på... den mest riktige ville jo vært antall operative batterier som gjengitt over.
En annen måte er jo å telle antall stillinger, altså de som flyttet kan telles både 2 og 3 ganger...men det blir heller ikke rett liksom.

For min del liker jeg best tanken om å bruke antall operative batterier, ihvertfall der tallet brukes for å fortelle litt om tilstanden langs kysten her....
Du kan liksom ikke si at du har 2 hus, bare fordi du flyttet en gang :wink:

Mvh
Erik E
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 20:00, edited 2 times in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

For all del, fortene er jo der så jeg skjønner godt tanken!

Resonerer bare på hvordan tallene brukes, f.eks i boka som startet diskusjonen. Tallet som oppgis bør gjenspeile den tiden det forteller om....

Snakker man om 1942, så bør det oppgis 293 fort...
Snakker man om frigjøringen, var tallet ganske mye redusert...
Snakker man om i dag kan jo alt brukes... Men da er det desto viktigere å opplyse om hvilket tall som brukes!

Slik jeg skjønner utifra det Erik H skrev innledningsvis, er tallet 300 oppgitt i forbindelse med en aksjon våren 1945, og da var det ikke 300 operative kystfort....
Men derimot var det var bygget mange flere enn 300 (hvis man inkluderer de nedlagte og flyttede)

Så her har man tydeligvis brukt styrkeforholdene fra 1942, uten å opplyse om det?
Beklager om jeg misforstår inlegget, for jeg har ikke lest boka :)

Mvh
Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jeg skulle vært litt mere presis i min beskrivelse av hva jeg mente med innlegget, men når det er sagt er det er flott å se at temaet engasjerer. Med svært mange faktorer å ta hensyn til, blir det kanskje vanskelig å finne tall for eksakt antall installasjoner for hvert år. Boken beskrivet situasjonen vinteren 44/45, og den forteller om 300 kystfort og 350 000 godt trente og rutinerte soldater som avventet en mulig invasjon.

Det er kanskje ikke nødvendig å finne noe korrekt nummer da vi alle er enige om at det var mye aktivitet rundt alle tyske installasjoner. Tidligere tyske installasjoner og like pene uansett byggeår og funksjon :wink:

Jeg liker for min egen del å dele de inn i grupper (MKB, HKB og mindre installasjoner), men innser at det blir vanskelig å argumentere for hvor mange kystfort vi har/hadde til enhver tid. Men virkelig glad for at vi tok opp diskusjonen.
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”