MFB 4./802 Blåman (Bergen)

Allerede 9. april 1940 var de første tyske luftvernbatteriene på plass i Norge. utover i krigen vokste antallet dramatisk, men med størst fokus rundt de største flyplassanleggene.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Noen bilder av fundamentene på stedet der dette "fünkstellet" lå (under der den store masten står i dag).
Attachments
Stort fundament, rundt 8m i diameter.
Stort fundament, rundt 8m i diameter.
mini-DSC_0188.JPG (184.38 KiB) Viewed 892 times
mini-DSC_0191.JPG
mini-DSC_0191.JPG (174.77 KiB) Viewed 891 times
mini-DSC_0189.JPG
mini-DSC_0189.JPG (175.84 KiB) Viewed 891 times
Lite fundament vest for masten.
Lite fundament vest for masten.
mini-DSC_0190.JPG (185.4 KiB) Viewed 891 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Legger ved to bilder. Det ene fra ammobunkeren på Løvåsen, det andre fra ammobunkeren på Ostereneset. I den siste går buene på tvers.
mvh
Paul S.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Bildene viser de tre vanlige fundamenter du finner der det har vært en lyskasterstillling. Leuchtgruppe 2 lå der bildene er tatt.
Legger ved noen utsnitt av bilder tatt fra Rundemanen. Der fantes diverse innstallasjoner for Kriegsmarine(sender) og Luftwaffe, bla Fluko. I tilegg lå der litt utenfor området, bla radar osv.
Paul S.
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Syntes nok det luktet lyskaster av disse fundamentene ja. Underlig at de ikke er merket av på etteretningskartet. (Står jo vitterlig W/T der hvor fundamentene ligger.)

Noen forslag til hva S.D er forkortelse for? (Sound detector?)
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:) Var det noe slik?
Det er ikke noen også som har bilder med innhold (ammo kasser osv)?
Erling
Attachments
ammo_bunker_1.jpg
ammo_bunker_1.jpg (49.32 KiB) Viewed 627 times
zwentzen
Posts: 49
Joined: 19 Nov 2008 10:40
Location: Bergen
Contact:

Fra bergenskart.no, ved å legge kart fra 50-tallet over flyfoto :)
Attachments
Kart over batteri Blaaman (Blåman Blaamanen Blåmanen Blaamannen Blåmannen)
Kart over batteri Blaaman (Blåman Blaamanen Blåmanen Blaamannen Blåmannen)
blaamanen.jpg (212.89 KiB) Viewed 670 times
Hva kan ha stått her ?
Hva kan ha stått her ?
CIMG3234.JPG (368.38 KiB) Viewed 105 times
Last edited by zwentzen on 02 Apr 2009 14:32, edited 1 time in total.
zwentzen,
Bergen
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Dette er den tredje tråden om Blåmanen/Rundemanen i Hordalandskategorien. Klarer Moderator å fusjonere de tre og kalle dem for Blåmanen/Rundemanen? Alternativt må vi apellere til forfatterne og be dem utdype tittelen litt...
zwentzen
Posts: 49
Joined: 19 Nov 2008 10:40
Location: Bergen
Contact:

Tarjei wrote:Dette er den tredje tråden om Blåmanen/Rundemanen i Hordalandskategorien. Klarer Moderator å fusjonere de tre og kalle dem for Blåmanen/Rundemanen? Alternativt må vi apellere til forfatterne og be dem utdype tittelen litt...
My bad. Jeg mente å trykke "reply", men traff visst "new" ...
Når det er sagt: Hvis det lar seg gjøre å ha Blåmanen (flak) uten bilder fra Rundemanen (radiomastene) og omvendt, ELLER begge under samme tema (haugene ligger ikke mange hundre metrene fra hverandre, og var jo strengt tatt del av samme installasjon - det er før- og etterkrigshistorien som er "delt") - så er det toppers :)

Ketil
zwentzen,
Bergen
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Dette er den tredje tråden om Blåmanen/Rundemanen i Hordalandskategorien. Klarer Moderator å fusjonere de tre og kalle dem for Blåmanen/Rundemanen? Alternativt må vi apellere til forfatterne og be dem utdype tittelen litt...
Personlig synes jeg at moderatorene på forumet gjør litt for mye av seg, og at trådene bør ligge slik de er. Rundemanen er noe annet en Blåmanen, og det andre inlegget dreier seg om andre ting enn dette.
mvh
Paul S.
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Paul S. wrote:Personlig synes jeg at moderatorene på forumet gjør litt for mye av seg, og at trådene bør ligge slik de er. Rundemanen er noe annet en Blåmanen, og det andre inlegget dreier seg om andre ting enn dette.
mvh
Paul S.
Jeg er delvis enig, men dersom forfatterne i det minste kunne utvidet/endret titlene så fikk vi i alle fall avklart hvilke tråder som omhandler hva.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Tarjei wrote:Jeg er delvis enig, men dersom forfatterne i det minste kunne utvidet/endret titlene så fikk vi i alle fall avklart hvilke tråder som omhandler hva.
Jeg er delvis enig PDT_Armataz_01_18 , men det postes her under "TYSKE KYSTFORT FRA NORD TIL SØR" - selv om det er opprettet egen seksjon for "Tyske luftvernbatterier".

mvh
KOS
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Jeg er delvis enig , men det postes her under "TYSKE KYSTFORT FRA NORD TIL SØR" - selv om det er opprettet egen seksjon for "Tyske luftvernbatterier".
Trenger vel ikke ta denne diskusjonen under dette temaet, men sier nå mitt.
Forumet er bliitt uoversiktlig med inndelingen, og den stadige flyttting/redigering av tråder. Har man fylkesvis inndeling så må det være nok. Blir littt for mye røre slik det er nå. HKB Leirvik kan postes under Hordaland. En lokal flakstiling rett ved fra KM, plasseres under luftvern. En enslig mg stilling kan plasseres under Haugalandet om man vil regne Leirvik under det, eller Hordaland om man vil. Slik det er nå er det en fordel at Bergen ikke har noe eget :-) For å gjøre det komplett så driver man å fylle opp seksjonene med sticky/prioritert. For meg blir det så "ordnet" at det blir uoversiktlig. Men slik er det når man begynner å bli gammel, vi tar ikke ting like lett.
mvh
Paul
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

med over 20 000 innlegg fordelt på x antall kategorier så er det vanskelig å følge med på hvor alt skal ligge, men kystfortene har prioritet. skjønner at det blir vanskelig å følge med på tråden når det er så mange kystfort som ligger på toppen.

jeg kan love at det blir en løsning på "problemet", men det krever alltids litt arbeide. Derfor er det bra å ha noen moderatorer som hjelper til.

luftvernbatterier bør selvsagt flyttes. etc.

alle kystfortene skal ha status som prioritet under hvert fylke.. til jeg finner på en annen løsning.

Erik H
ragnvald
Posts: 36
Joined: 20 Oct 2008 17:31
Location: Sandnes

Ja, her er et bilde jeg kjøpte på ebay, viser Løvstakken i bakgrunnen, brakken på bildet var vel en av dem som ble demontert etter krigen og satt opp nede i byen, en av dem havnet hos fotballklubben Varegg, ved Mulebanen.
Attachments
Blaamannen under krigen.jpg
Blaamannen under krigen.jpg (63 KiB) Viewed 556 times
Ragnvald
Post Reply

Return to “Tyske luftvernbatterier”