Bunkere i Trondheimsområde som er noenlunde bevart?

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Enig med deg.. du måtte være godt kjent i området for å finne denne bunkeren. det var en spennende sak, som nå er history.

E
mikke
Posts: 144
Joined: 22 May 2008 17:33

hvem er ansvarlig for dette da? vår alles kjære skifte (ødelegg) eiendom?
eller hytteforeningen?
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det er flere ansvarlige i denne sammenheng. disse "sikrings" pengene kommer fra forsvaret.. hvor vet jeg ikke, men det er vel skifte som har slike fullmakter og oppgaver. deretter så er det agdenes kommunen som tar stilling til om det er noe som er av historisk verdi før man får lov til å rive... og det var det jo tydligvis ikke. Grunneier får gratis opprydding av området og er bare glad.

hva sier man i usa? "follow the money?"

e
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik E wrote:Tror dette er nyeste versjon som også er sikret mot rystelser. (Fra torpedobatteriet på Kaholmen)
Erik H wrote:Senger fra Kråkvåg kystfort. Disse er ikke sikret på noen måte.. De fant vel ut at når det først skulle regne bomber at det ikke hadde noe å si :D
Skikkelig OT, men opdaget denne tråden først nå...
Ved 120mm anleggene var hele anleggskonstruksjonen sikret mot grunnsjokk (hvilte på store "gummiklosser"), i motsetning til der man gjenbrukte gamle fjellanlegg (f.eks. Kaholmen) hvor køyene er hengt opp i fjellet (evt. i betong som står på fjell).
Det kan i denne forbindelse nevnes at IDA-anleggene baserte seg på å innrede rom (herunder forlegning) i stålkontainere som ble kjørt inn i fjellanlegget og "sjokksikret" vha. lignende kjettingoppheng (ble for øvrig erstattet av "fjærfundament" på anleggene som fulgte etter Herdla og Kornes).
lwgf
Posts: 19
Joined: 13 Sep 2008 23:36
Location: sørtrødelag

bunkeren ved charlottenlund skolen mye av inventaret er bevart og er med i fredningsplane til forsvaret :)
ps. ovnen fra løkhaug er jeg som har tat. årsaken var da jeg hentet den , jobbet jeg med å få fredet offisersmessa (soldathjemet) på melhus. Hadde tenkt å lage et historisksenter der. Men det ble avslag fra fylkesmann om fredniga, så bygget ble revet. ovnen står nå på lager
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Det kan i denne forbindelse nevnes at IDA-anleggene baserte seg på å innrede rom (herunder forlegning) i stålkontainere som ble kjørt inn i fjellanlegget og "sjokksikret" vha. lignende kjettingoppheng (ble for øvrig erstattet av "fjærfundament" på anleggene som fulgte etter Herdla og Kornes).
Illustrert i denne posten:
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 513#p45513
Post Reply

Return to “Trondheim”