Tyske kystfort i Norge

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

MKB 3/506
Posts: 3
Joined: 11 Mar 2006 1:42
Location: Agdenes

Er det mulig å oppdrive boka Tyske kystfort i Norge av Jan Fjørtoft idag? Hadde selv en kopi i gamle dager, men nå er den borte.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei og velkommen.

Tror du må stille deg i en lang kø der, fjørtoft solgte de siste bøkene for 3 år siden, er på utkikk etter et eks selv, du må nok i brukt foretninger eller lignende for å få tak i en slik en.

Fjørtoft har snakket om å gi ut et redigert opplag, men kostnadene er store, og i tilleg legge inn noen kapitler til ang radarer, vet enda ikke om det blir noe av, men håper forsatt.

Werner
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Vet at de siste eksemplarene gikk for 800Kr pr.stk på Qxl, og de ble revet bort....

Dersom denne boka dukker opp, vil den nok raskt komme opp i lignende pris! Listene over batterier osv. finnes på nettet, men det blir liksom ikke det helt samme :?
Jeg sjekker nettauksjoner nesten daglig + antikvariater med jevne mellomrom på jakt etter bøker, men må si at denne boka faktisk aldri har dukket opp....

Et alternativ er boka "Klar til strid" hvor Fjørtoft har skrevet kapittelet om annen verdenskrig. Her har han nok brukt mye av manuset fra "Tyske kystfort i Norge", men desverre er batteiene i Finnmark utelatt, da listene er utarbeidet fra statusen i 1945.
Til gjengjeld er det mye annet bra stoff i boka, spesielt om kystfortenes kamp under Weserübung og gjenbruk av Tysk materiell etter krigen.

Mvh
Erik E
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

fant en i Oslo for ca 6 mnd siden på nettet, skulle inn uka etter og da var den borte, et pent brukt eksemplar går for ca 500,-

Werner
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

noen som vet hvor mange bøker det ble produsert? Håper er at det var mange! Det er sikkert ikke sååå dyrt å lage et opplag nr.2, men det blir mye dyrere hvis man skal rette på ting/legge inn nye kapitler. Håpet er at det kommer et opplag nr.2!
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Mener å huske det var 3000 bøker som ble trykket, men dette var jo 24 år siden så det tallet er nok ikke reelt lenger!

Så den siste auksjonen på Qxl endte på 1150 Kr......
Ganske høy pris etterhvert når man tenker på hvor mye av denne boka som ligger tilgjengelig på nettet etterhvert.

Erik E
User avatar
GUNSOFWAR
Posts: 76
Joined: 03 Feb 2007 1:11
Location: Arendal

Jeg har et eksemplar tilsalgs. Er i meget god stand, kun litt slitt i topp/bunn av ryggen på permen.

Tar imot bud, evnt kan jeg bytte i skarpe våpen ifra WW1-WW2 eller annet militaria etter forslag.
User avatar
GUNSOFWAR
Posts: 76
Joined: 03 Feb 2007 1:11
Location: Arendal

Ligger på QXL. Bud på 800 kr mottatt

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=417903030

Image
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

nå er det virkelig på tide å trykke opp opplag nr. 2 :wink:

Erik H
User avatar
GUNSOFWAR
Posts: 76
Joined: 03 Feb 2007 1:11
Location: Arendal

Kanskje det ja, bud på 1050,- er mottatt, 6 dager igjen.
User avatar
GUNSOFWAR
Posts: 76
Joined: 03 Feb 2007 1:11
Location: Arendal

Solgt for 2800 kr
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Et godt alternativ er å låne den på biblioteket, noe jeg selv har gjort. Så skriver man ned den informasjon man vil ha, eller skanne til pdf.
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik Hårberg wrote:nå er det virkelig på tide å trykke opp opplag nr. 2 :wink:

Erik H
Enig, jeg driver og låner et eksemplar :D

Men nå har vi jo JEF på forumet - så kanskje han har noe å fortelle om hva som skal til for å sette et opplag til - eventuelt hvorfor det ikke lar seg gjøre, eller er hensiktsmessig.

Den boken er jo tross alt en av de viktigste historieformidlerene om Tyske Kystfort for nye generasjoner.

Internett er jo bra, men "stykkevis og delt" blir det ofte.


mvh
KOS
Andre Aga
Posts: 43
Joined: 14 Jun 2007 22:00

MKB 3/506 wrote:Er det mulig å oppdrive boka Tyske kystfort i Norge av Jan Fjørtoft idag? Hadde selv en kopi i gamle dager, men nå er den borte.
Heisann,

Jeg har denne boken, men den er dårlig i permene... Ser at perfekte eksemplarer går for kr 2800:- på QXL... Er du intressert så kan du kontakte meg direkte på e-mail : andre_aga@hotmail.com

Mvh Andrè Aga
Andrè Aga
JEF
Posts: 39
Joined: 17 Jul 2007 20:04
Location: Oslo

KOS wrote:
Erik Hårberg wrote:nå er det virkelig på tide å trykke opp opplag nr. 2 :wink:

Erik H
Enig, jeg driver og låner et eksemplar :D

Men nå har vi jo JEF på forumet - så kanskje han har noe å fortelle om hva som skal til for å sette et opplag til - eventuelt hvorfor det ikke lar seg gjøre, eller er hensiktsmessig.

Den boken er jo tross alt en av de viktigste historieformidlerene om Tyske Kystfort for nye generasjoner.

Internett er jo bra, men "stykkevis og delt" blir det ofte.


mvh
KOS
Tja.
Hadde en avtale med Forsvarmuseet om utgivelse av en lettere revidert utgave midt på 1990-tallet. Det "kokte bort i kålen".
I 1999 kom boken "Klar til Strid" ut. Den inneholder tekstdelen, samt en batterilisting relevant for det som skjedde etter krigen. Bildene som var i den originale boken er stort sett hentet fra Bundesarchiv, og utgiver ville ikke ta kostnaden med å bruke disse (betale avgift).
Jeg holder på med en komplett batterihistorikk. Dette går i rykk og napp, ettersom kildematerialet er volumiøst og detaljer er vanskelig å finne. Spesielt for 33. korps.
De av dere som har vært bort i tyske arkiver vet at krigsdagbøker og papirer for batterier, bataljonsstaber og regimenter er så godt som ikke-eksisterende. Laveste nivå med noe særlig overlevert kildemateriale er infanteridivisjonene, og i beste fall går det frem til 31. desember 1943. For korpsene er det noe bedre, de går frem til 30. juni 1944. Kun på overkommandonivå og sentralt nivå finnes dokumenter som går frem til mai 1945. Hva som finnes bevart spriker også sterkt. Værst er situasjonen i 33. armekorps (Midtnorge).
For Marinen er det for såvidt noe bedre, ettersom de fleste krigsdagbøker går frem til februar 1945 - men i enkelte områder er det bortimot intet om kystbatteriene . Saksarkiver mangler stort sett, unntatt for Admiral der norwegische Westküste der situasjonen er litt bedre.

Med mindre noen kommer og tilbyr seg å utgi boken, har jeg ingen intensjoner om å pushe på for å få et opplag 2.
En revisjon og utgivelse forsåvidt mulig, men da må et forlag ta kostnaden ved å kjøpe bildene fra Bundesarchiv samt at manus, spesielt batterilistingen, må revideres.

JEF
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”