Bjørnejakt med ubåt

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Kom over disse spesielle bildene av U-601: :)
Attachments
u601 4.jpg
u601 4.jpg (85.13 KiB) Viewed 620 times
u601 3.jpg
u601 3.jpg (84.44 KiB) Viewed 620 times
u601 2.jpg
u601 2.jpg (70.51 KiB) Viewed 620 times
u601en1943.jpg
u601en1943.jpg (93.3 KiB) Viewed 620 times
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Utrolig morro bilder :)
C. Hoff
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

ja, det ble vel fersk kjøtt noen dager! :D stakkars bjørnen ..

lurer på om tyskerne jaktet i norge.. elg? har liksom ikke sett noen bilder som indikerer elg.. bare masse tyskere som fisket etter laks etc.

Erik H
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

U-711 har også vært på jakt! Dette er forresten ubåten som ligger i Harstadsområdet.
Attachments
u711.jpg
u711.jpg (22.62 KiB) Viewed 576 times
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Husker og ha sett et bilde av en tysker som har skutt en hare.
C. Hoff
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Vet ikke om dette er jaktbytte akkurat..
Attachments
Flekkefjord-064.jpg
Flekkefjord-064.jpg (49.23 KiB) Viewed 559 times
RoarP
Posts: 113
Joined: 17 Apr 2006 16:52
Location: Bergen
Contact:

Erik H wrote:ja, det ble vel fersk kjøtt noen dager! :D stakkars bjørnen ..

Erik H
Ifølge Huset oppe på Svalbard så må Isbjørn kjøtt mørne 2-3 mnd'er før det kan spises.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

RoarP wrote:
Erik H wrote:ja, det ble vel fersk kjøtt noen dager! :D stakkars bjørnen ..

Erik H
Ifølge Huset oppe på Svalbard så må Isbjørn kjøtt mørne 2-3 mnd'er før det kan spises.
ok.. fersk blodpudding da... leverpostei.... Hjertestek... lungemos... :D

E
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Det er vel en historie om en Isbjørn som rak i land ved Ekkerøy i Finnmark på et isflak under krigen.Bjørnen tuslet rundt i bebyggelsen og truet noen og enhver og folk var engstelige for å bevege seg utendørs.
Til slutt var det visstnok en tysk avdeling som holdt til i nærheten som tok mot til seg og avlivet den.Bjørnen virket naturlig nok forstyrrende på tyskernes virksomhet i området.Ikke nok med trusselen om en alliert invasjon og så skulle man i tillegg ha en diger Isbjørn rekende rundt de tyske stillingene?Nei vet du hva.
Vet ikke om denne historien er sann men sånn er den ihvertfall(fritt etter hukommelsen PDT_Armataz_01_18 )
dolmen
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Har lest et sted at en tysk ubåt som hadde vært oppe på Svalbard med folk eller utstyr til en værstasjon, mens den var oppe på øya skøt mannskapet to reinsdyr. Disse la de på dekk i flåd tilstand, men på vei ned til Norge måtte de dykke ned. Vel fremme i Norge ble kjøttet tilberett, å det var hvis mørt og nydelig. Så de konkluderte med at dykket og vanntrykket hadde mørnet kjøttet veldig godt!
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Godt mulig, i en episode av Mythbusters testa de om sprengstoff kunne gjøre kjøtt mørt. Det ble så mørt at det ikke gjorde utslag på mørhetsmåleapparatet. :)
KriEik
Posts: 25
Joined: 07 Jun 2011 18:10
Location: Herøy M&R

Erik H[/quote]

Ifølge Huset oppe på Svalbard så må Isbjørn kjøtt mørne 2-3 mnd'er før det kan spises.[/quote]

Har selv spist isbjørnkjøtt på Huset i Longyearbyen og har Polar Bear Certificate no. 344. Det kjøttet var ikke mørnet i månedsvis, men marinert i kefirmelk og eddik. Var en skikkelig god og eksotisk middag.
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

problemet er at det kan være trikiner og fskap i isbjørnkjøtte. Mannskapet på en tysk værstasjon skjøt en isbjørn og spiste den. da nordmennene kom fram for å hente dem var alle døde. unsatt legen i besetningen som var vegetarianer. PDT_Armataz_01_18 dette var vist mitt innlegg nr:500 PDT_Armataz_01_14
ow
KriEik
Posts: 25
Joined: 07 Jun 2011 18:10
Location: Herøy M&R

ole w wrote:problemet er at det kan være trikiner og fskap i isbjørnkjøtte. Mannskapet på en tysk værstasjon skjøt en isbjørn og spiste den. da nordmennene kom fram for å hente dem var alle døde. unsatt legen i besetningen som var vegetarianer. PDT_Armataz_01_18 dette var vist mitt innlegg nr:500 PDT_Armataz_01_14
Må bare si at dette tror jeg er et grunnløst byssetelegram Ole W. Er spesielt interessert i krigen i Arktis og dette er helt nytt for meg. Besetningen på de stasjonen som nordmennene hentet inn var høyst oppegående. De på stasjon "Haudegen" på Nordaustlandet hadde sogar 70 liter konjakk til overs.
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

kan, være de. leste det i vi menn tror jeg? men i alle fall så kan isbjørner inneholde trikiner. og muligens at jeg blander sammen noen artikler her. jeg mener å huske at det var engelskmennene som hentet ut en besetning fra grønnland? Nå ble det mye rot her men jeg tror det var sånn. bra at vi har folk her som er bedre enn meg på dette feltet da jeg ikke er så stø i de nordligere strøk, som kan rette på det jeg sier :bra:
ow
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”