Nordberg Fort 1/160

Når været eller årstiden gjør det vanskelig å være ute er det hyggelig med en hobby hvor man kan være inne. Post dine bilder, tips og råd.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Har holdt på med et til tider vanvittig, men likevel morsomt prosjekt de siste månedene.... Som overskriften sier, Nordberg fort på Lista i Skala 1/160! Området som dekkes er drøyt 350x350 meter, hvilket gjorde at jeg endte opp med en modell på ca 2,2 x 2,2 meter (!!)
Grunnen til skalaen er at det som kjent finnes en modelljernbaneskala som kalles "N-gauge" som er nettop 1/160, derav kan man få kjøpt en det halvfabrikat, samt detaljer og garnityr til å fiffe opp med :-)

"Step" 1 var å tilbringe en helaften med skjermdump fra Norkart.
Ved soloppgang var stua (til kattens og konas store forskrekkelse) mer eller mindre tapetsert med kart. Det man ser her er den ene halvparten, drøyt 30 stk A3 ark som er møysommelig puslet sammen.
Attachments
Nordberg01.jpg
Nordberg01.jpg (77.28 KiB) Viewed 740 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Mens det fortsatt var frost ute slet jeg litt med tanken på å skrape bil hver morgen.... Eneste stedet hvor jeg i det heletatt kunne gyve løs på dette var jo garasjen, så det ble et naturlig valg å starte med litt detaljer innendørs før Volvoen kunne kastes ut.

"Step 2" ble derfor å begynne på bygningsmassen på fortet.
Pr 1945 var det noe sånn som 22 "tyskerbrakker" på området, naturligvis snakker vi da om 22 forskjellige bygninger.
Satt lenge å grublet på en enkel men god løsning og må innrømme at et tosifret antall bygninger raskt fant veien i søppelbøtta.
Løsningen kom etterhvert den og de som vokste opp på 70-80 tallet vil kanskje huske "Napp-ut" sidene i Donald, hvor man fikk pengebingen til onkel Skrue som "brettemodell" :-)
Tanken slo meg at dette ville fått ethvert IPMS-medlem til å rynke på nesa, men med lavt budsjett, dårlig tid og utslitt tolmodighet gikk jeg i gang:
Tegninger av brakkene fikk jeg oversendt fra Farsund kommune, her kom kona inn i bildet og fikk æren av å gjenskape alle bygninger utbrettet i 1/160
Attachments
Nordberg01a.jpg
Nordberg01a.jpg (88.32 KiB) Viewed 738 times
Last edited by Erik E on 31 May 2009 19:52, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Deretter var det for meg å scanne hver tegning og legge inn tekstur, fager og detaljer. Dører og vinduer er hentet fra fotografier, mens kledning og takpanner er hentet fra tilsvarende bygninger, da Norberg har fått en runde med eternittplater i nyere tid...
Attachments
Nordberg02.jpg
Nordberg02.jpg (69.25 KiB) Viewed 736 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Etter noen dager... Eller var det uker? Ihvertfall tok selv dette vanvittig mye tid! Trodde jeg hadde en rask og enkel løsning, men likevel var jeg på en effektiv økt oppe i to bygninger i døgnet og jeg er vel ikke første mann som går i seng heller....
Her er ihvertfall et utvalg av brakker og Würzburg`en. Bare radaren tror jeg tok to kvelder..... PDT_Armataz_01_09
Attachments
Nordberg03.jpg
Nordberg03.jpg (61.3 KiB) Viewed 735 times
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

en fantastisk ide med "donald duck" hus, men 1/160 er ikke store skalaen, finnes det kanoner og lignende i den skalaen?

Mener Tromøy leir hadde vært fantastisk i den størrelsen, men den hadde blitt litt større enn 2X2 M, er Radaren laget på samme måte?

kan vel nevne at Tromøy leir hadde ca 200 byggninger med stort og smått.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Imponerende. Håper du legger ut bilder av fortsettelsen også, og ikke minst sluttresultatet. :)
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Utrolig spennende og kreativt Erik PDT_Armataz_01_11

Takk for at du tar oss med gjennom prosessen på en slik måte du har gjort til nå. Forteller i detalj om hvordan du gjør de forskjellige tingene, og viser fremdriften step-by-step...

Meget inspirerende!


Gleder meg virkelig til å se fortsettelsen, og lykke til videre :D


Kai
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Flott :D :D :D gleder meg til fortsettelsen!!

Du har tydelig talent for modellbygging PDT_Armataz_01_18
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

kreativt.. imponerende! jeg digger dette.. husker jeg selv satt og bygget donald duck byggninger på hurtigruta da jeg var 4 år gammel! skulle gjerne ha funnet "gutten i meg" på nytt jeg også!

E
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Imponerende PDT_Armataz_01_13
Denne ender kanskje opp på Nordberg når den er ferdig?

Et alternativ til papp som husbyggermateriale er MDF-plater (2-3mm). Dette materialet kan laserskjæres med stor presisjon, og man kan lage utrolig fine 3D-detaljer. Jeg har ikke erfaring med det selv, men vet at det benyttes til bla. store/profesjonelle jernbanemodellanlegg (sjekk f.eks. det gigantiske anlegget LOXX i handlesenteret Alexa i Berlin: http://www.loxx-berlin.de/ ). Er dessverre ikke så stødig i tysk, men jeg vil tro det står noe der om hvordan de produserer bygningsmodeller fra scratch (har sett reportasjer om dette i diverse modellmagasiner).
Laserskjæring krever muligens noe mer avansert utstyr enn hva en kan forsvare å investere i på et privat budsjett, men det finnes kanskje firmaer med som kan gjøre jobben hvis man stiller med tegninger?).
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Var hyggelig at det falt i smak :-)
Denne ender kanskje opp på Nordberg når den er ferdig?
Joda... Overlevering nå til uka ifm. åpningen av det nye museet på Nordberg! Har vært borti slike laserskårne 3D modeller gjennom jobben, men det blir alt for kostbart, ihvertfall med de budsjettene jeg opererer med...

Erik
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

"Step 3" ble startet opp når frosten hadde flydd sin vei og jeg fikk permanent utendørsparkering :-)
Skaffet to store plater og noen pakker 10mm isoporplater.
1 plate blir ca 2 meter terrenghøyde, så da var det egentlig bare å sette i gang..... Skar da ut plate for plate etter høydekurvene fra kartet! Ble jo litt "av og på" med dette kartet, da modellen strekker seg fra 70 m.o.h. til 110 m.o.h.
Attachments
Nordberg04.jpg
Nordberg04.jpg (50.53 KiB) Viewed 670 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Etter mye om og men, samt 4 turer på byggmakker for å kjøpe de siste 5 platene som alltid manglet er toppen nådd....
Attachments
Nordberg06.jpg
Nordberg06.jpg (61.73 KiB) Viewed 669 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Og på avstand ser det da slik ut
Attachments
Nordberg05.jpg
Nordberg05.jpg (46.52 KiB) Viewed 668 times
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

En ting jeg lurer på er det enkelt å skjere i isoporen?Ka type isopor bruker du? :)
Post Reply

Return to “Modellbygging”