bunker ved befals skolen

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Befalsskolen er lagt ned i Trondheim og den tilhørte hæren.
Luftkrigsskolen er luftforsvarets skole og den er lokalisert på Kuhaugen.

Med "den store bunker" regner jeg med at du mener Kristiansten - og da må du se lengre oppe på siden. Det er den som er markert med rødt og vises i bildene Kristiansten 1 og Kristiansten 2.
Bygningen/bunkeren var sambandsbunker for radio og hadde i følge en lokal sambandsoffiser jeg har kontakt med, såkalte omkastere for hurtig å vende om linjene fra dagdriftslokaler til kampstasjoner ved angrep.
Omkasterne var store håndtak som ble dratt over fra posisjon A til posisjon B. Denne var mao et knutepunkt for kablingen.
Bunkeren hadde linjer til bunkeren i Dr. Sands vei (telefon/fjernskriver) og til Steinan radiostasjon.

Om dette er DFMZ Drontheim vet jeg ikke (hva står D for?), men kanskje leter du etter den jeg kjenner som FMZ Bock Solberg.
FMZ Bock Solberg hadde linjer inn fra flere andre sambandsstasjoner/-bunkere, og lå sannsynligvis på ringkabelen.
JornN
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej,
Der er noget der ikke stemmer. Jf teksten skulle bunkeren have en etage under og en over jorden og være 31 x 12 m, det passer ikke med billedet.
"D" står for Division. DFMZ Drontheim betjente F.FüH 4, der havde GefStd her:
http://www.gyges.dk/Gefechtsstand%20bun ... h%20NW.htm
men den viste bunker er for lille til også at huse en FMZ.
mvh
SES
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

SES wrote:Hej,
Der er noget der ikke stemmer. Jf teksten skulle bunkeren have en etage under og en over jorden og være 31 x 12 m, det passer ikke med billedet.
DFMZ Drontheim betjente F.FüH 4, der havde GefStd her:
http://www.gyges.dk/Gefechtsstand%20bun ... h%20NW.htm
men den viste bunker er for lille til også at huse en FMZ.
SES
Hvorfor passer ikke det med bildet? Nå er det i alle fall slik at bunkeren ER ca 30 x 12 m, og det vet jeg siden jeg har skrittet den opp selv. Jeg mangler sikkert litt på det lengste målet siden det er lettest å få inn feil med større avstander.
Bunkeren har også en etasje under bakken og ytterveggene er 1,1 m tykke.
Jeg synes det skulle passe bra med beskrivelsen...

Ellers er det litt merkelig at bunkeren skulle betjene Fligerführer på Lade spesielt, siden leiren som lå tett inntil var en marineleir med Seekommandant Drontheim som øverste befal.
I den andre lenken om Ladehammeren nevnt lengre oppe i denne, så har jeg merket inn en radiostasjon som lå ved Sleipnes vei. Man skulle tro at denne var sendestasjon for flyplassen/Fliegerführer.
Men nå betjente kanskje denne FMZ flere brukere, jeg har ikke satt meg inn i den tekniske siden her, men i alle fall var den som nevnt koblet opp mot sambandsanleggene på både Steinan og Tyholt (Dr. Sands vei).



Når det gjelder Fliegerführer på Lade, så eksisterer det motsetninger i kildene om det var Fliegerfüher 4 eller 5 som hadde sete på Lade på slutten av krigen. Jeg legger med en oversikt fra og med Fliegerführer Nord West for å gi best mulig innsikt i hva jeg snakker om.
Tall bak klamme ( eks: (1 ) henviser til kilde angitt etter teksten.

Fliegerführer Nord (West)
Kilde 1: Dannet 12.41 i Trondheim (Lade) fra deler av Stab/Fliegerführer Nord Tidsrom: 12.41 - 6.44 (1
Trolig kjent som Fliegerführer Nordmeer, mellom 3.44 og 6.44 (1
Kilde 2: 12.41 - 10.3.44 i Sør-Norge (2
Kilde 3: 4.42 - 3.44 på Kjeller. FPnr: 42694 (3

Fliegerführer Nord (West) blir omdøpt til Fliegerführer 4:
Kilde 1: Omdøpt til Fliegerführer 4 i 6.44; 6.44 - 5.45 på Kjeller (1
Kilde 2: Fliegerführer 4, 20.04.44 - 09.05.45 på Lade (2

Fliegerführer Nordmeer (se under Fliegerführer Nord West)
10.03.44 - 20.04.44 (2
3.44 - 6.44 (1

Fliegerführer Lofoten (se under Fliegerführer 5)
3.44 - 7.44 på Lade med FPnr. 31717 (3
Omdøpes til Fl.Fü. 5 i 6.44 etter opplysning av (1, og feltpostnummeret stemmer overens.

Det hersker videre uoverenstemmelse i kilder angående hvilken Fliegerführer som virker på Lade resten av krigen:

Fliegerführer 4
6.44 - 5.45 på Kjeller (1
20.04.44 - 09.05.45 på Lade (2
7.44 - 5.45 i Trondheim (Lade) med FPnr: 42694 (3

Fliegerführer 5
7.44 - 12.44 på Bardufoss med FPnr: 31717 (3
Dannet 6.44 i Trondheim (Lade) fra Fliegerführer Lofoten (1
Tidsrom: 6.44 - 5.45

(1: Michael Holm; www.ww2.dk/air
(2: Hafsten, Larsstuvold, Olsen, Stenersen: ”Flyalarm”
(3: Erik Lørdahl: Tyske militære avd. og feltpostnumre tilknyttet Norge 1940 - 1945


Så her hersker det grobunn til forvirring. Michael Holm skal så vidt jeg vet ha basert seg på tyske papirer, på den annen side så skulle ikke feltposten med sine numre komme frem hvis de var feil.

Her trengs avklaring.

Ellers kjenner jeg bunkeren på Lade svært godt og har normalt ikke noe problem med å få tilgang til den.
Bunkeren ble aldrig 100% ferdig siden gassdørene aldrig ble montert. Jeg regner med at byggingen ble planlagt/startet ifm opprettelsen av ny Fliegerführer.
Regner med at dette er den eneste som eksisterer av denne typen regelbau - sannsynligvis en L49? (490-serie). Men hvilken?
Egentlig et emne for en ny streng.
JornN
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Smetter inn et bilde til for om mulig å gi et bedre inntrykk.
Tilbygget til venstre er ikke tatt med i målene.
Attachments
Bunker Kristiansten.jpg
Bunker Kristiansten.jpg (65.92 KiB) Viewed 476 times
JornN
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

jaja, da reiser jeg tilbake til Bergen og overlater diskusjonen om hva som er stort nok til ekspertene. Her tror jeg at LN ekspertisen tar feil og bør ta en titt i sitt kildemateriale. Kristiansten er forøvrig som Jørn nevner for KM.
mvh
Paul S.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Paul
Jeg lurer på hvilken bok/trykksak du hentet teksten fra?
Denne teksten er kanskje lengre - siden en stor del av marineleiren ikke er tatt med...?
JornN
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej,
Det der forvirrede mig med bunkeren var, at jeg syntes jeg kunne se to etager over jorden, ikke kun en, og den så ikke ud til at være over 30 m lang, men jeg bøjer mig selvfølgelig for dem der har været på stedet PDT_Armataz_01_18

Jeg var ikke klar over, at der var tale om en KM lejr, så min teori om DFMZ må nok forkastes.

Jeg vedhæfter uddrag af tysk dokument hentet fra en anden tråd her på forum vdr FlFüh 4.
Attachments
flieger4lade_199[1].jpg
flieger4lade_199[1].jpg (35.95 KiB) Viewed 378 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Teksten er fra St.mld nr 9 1949. Om den er komplett vet ikke jeg. Skal se om der er mer.

Når det gjelder FMZ heller jeg mer til Solberg foreløbig. Hvis SES titter på den verteiler fra 1944 så kan det se ut som der er en noe økt aktivitet på Solberg som passer for en FMZ.
mvh
PAul S.
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Paul S. wrote:Hei

Hvis SES titter på den verteiler fra 1944 så kan det se ut som der er en noe økt aktivitet på Solberg som passer for en FMZ.
mvh
PAul S.
Verteiler fra 1944 ????
mvh
SES
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Paul S. wrote:Hei
Teksten er fra St.mld nr 9 1949. Om den er komplett vet ikke jeg. Skal se om der er mer.

Når det gjelder FMZ heller jeg mer til Solberg foreløbig. Hvis SES titter på den verteiler fra 1944 så kan det se ut som der er en noe økt aktivitet på Solberg som passer for en FMZ.
mvh
PAul S.
Takk, det hadde vært fint.
Når det gjelder Solberg så ikke bare heller jeg mot den, men vet fra tysk kabelkart jeg har, at den var en FMZ.
Hit gikk det kabler fra/til Tiller, Øysand/Melhus, Gråkallen/Fagerlia, Tyholt og Charlottenlund. Desverre er kartet udatert.
Attachments
Solberg bygg 2.jpg
Solberg bygg 2.jpg (68.42 KiB) Viewed 330 times
Solberg bygg.jpg
Solberg bygg.jpg (46.74 KiB) Viewed 330 times
FMZ Solberg.jpg
FMZ Solberg.jpg (69.91 KiB) Viewed 330 times
JornN
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej,
Mange radarstationer havde en FMZ tilknyttet, men man finder ikke en station med navnet BOCK. Se:
http://www.gyges.dk/Ln%20Org%20Norge%202.pdf
og her er ikke en FMZ med navnet BOCK, måske er den blevet nedlagt før befrielsen.

Jorn kunne du evt poste resten af kortet evt i en PM?
mvh
SES
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Denne (Solberg) hadde i følge kartet ikke noen linje til radarstasjonen (WR) på Lian, og radarstasjonen (Freya) på Granåsen ved Dragvoll er ikke merket på kartet.
Lian hadde linje over til østsiden av byen hvor den gikk sammen med linjen fra radiostasjonen ved sjøflyhavna på Jonsvannet. Disse var koblet videre til Lade.
Solberg har blitt brukt av det norske forsvaret svært lenge etter krigen, så man skulle tro de tok over et anlegg som var i operativ drift i mai 1945...?
JornN
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Verteiler fra 1944 ????
Den du henviser til ang Fl.Fü.4 på Lade ? Er fra en Kriegsverteiler til LW pr nov 1944.
mvh
Paul S.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Bygningen på bildet er noe jeg kunne tenkt meg å fått litt nærmere info om. Vedlagt grunnmuren til FMZ på Fløyen. Omtrent samme grunnriss som den på Solberg. Legger også ved kommentaren om AFMZ Bodø(gyges) "The building is a pre-war farm building" Muligheten er der, tydeligvis for Bodø og andre.
mvh
Paul S.
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

JornN wrote: radiostasjonen ved sjøflyhavna på Jonsvannet.
Hvor lå denne stasjonen, spør på vegne av min søster som bor på Jonsvannet, og har interesse av krigshistorie rundt dette vannet :)
Post Reply

Return to “Trondheim”