Renaulttårn, Risør

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
krievensen
Posts: 9
Joined: 22 Jan 2008 12:22
Location: Arendal

Fant dette godt gjemt i risør PDT_Armataz_01_06
Attachments
tårn risør.jpg
tårn risør.jpg (122.36 KiB) Viewed 441 times
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

dette tårnet er faktisk det eneste gjenværende tårnet i Aust-Agder, kan vel ikke akkurat kalle det en godt bevart hemlighet, men det ligger forsatt på forsvaret sin eiendom.

Håper på at de som driver Urheia "museum" kommer til å pusse litt rust på denne slik at den forsatt kan fremstå som orginal i lang tid fremover.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
belkin
Posts: 9
Joined: 11 Jul 2009 19:27
Location: arendal

Hva er det dette tårnet gjør??
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

dette var tårn fra utrangerte F17 franske panservogner, en overlevning fra 1 verdenskrig, og tatt i krigsbytte av tyskerene når de invaderte Frankrike.

De var stort sett brukt til nærforsvar, enten med orginal kanon, eller ombygd til Mg stilling. Tårnet i Risør har en litt underlig plassering etter min mening, rett i en av kanonstillingene. ellers så var der plassert i hvertfall 3 av disse i Lillesand.

du kan se bilder av delevis restaurert F17 her, før den ble ramponert.
http://www.kystfort.com/2008_kongsfjord ... 17_web.pdf

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
kjetilr
Posts: 4
Joined: 26 Oct 2015 22:11

Min kjentmann som er sønn av offiseren som var fast starsjomer her, sier: Denne ble satt opp av starsjonsjefen Gustavsen (luftforsvaret) i1947 for å være skilderhus til vaktposten på radarantennen. Luftforsvaret brukte radaren til 1955 og deretter overtok Sjøforsvaret til den ble nedlagt i 2004. Denne lå under kystradar SØR.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Vet kjentmannen din noe om hvor tårnet stod opprinnelig?
kjetilr wrote:Min kjentmann som er sønn av offiseren som var fast starsjomer her, sier: Denne ble satt opp av starsjonsjefen Gustavsen (luftforsvaret) i1947 for å være skilderhus til vaktposten på radarantennen. Luftforsvaret brukte radaren til 1955 og deretter overtok Sjøforsvaret til den ble nedlagt i 2004. Denne lå under kystradar SØR.
Mvh
Tormod
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

At dette trange tårnet ble brukt til vakthus har jeg ingen tro på. Utsynet er meget begrenset og man hører jo nesten ingen ting inni der.
Attachments
2-DSC00666.JPG
2-DSC00666.JPG (818.89 KiB) Viewed 139 times
Mvh
Yngvar
Post Reply

Return to “AGDER”