XU papirer Vestfold

Egen kategori for originale kilder. Har du liggende dokumenter, bilder, tegninger osv. som samler støv i ditt arkiv så er dette plassen for deg som ønsker å dele disse med andre. Husk: "Information not shared is lost"

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 18:18, edited 1 time in total.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Du må nok til hjemmefrontmusset på Akershus for å finne disse, de sitter i hvertfall på Etteretningsrapporter for store deler av landet, siste versjon er stort sett fra 1/2 halvår 1944, mulig de har noe utover dette men da må du nok inn til dem.

Du får ta en telefon inn til dem, spør etter Frode Færøy (ffaroy@mil.no) så kan nok han hjelpe deg videre.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 18:18, edited 1 time in total.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Jeg vil nok vaere litt forsiktig med aa kalle de standard etteretningsrapportene for XU-rapporter. Det virker som de e-rapportene som er paa NHM er konsentrater av baade maanedelige "Intrepetation reports" (IRB) og noe som hette "APIS" som jeg er usikker paa hva betyr . XU-rapportene er utfra det som jeg har sett, mer snakk om enkeltstudier av steder med fotografier med piler og forklaring. Her faar heller noen korrigere meg.

Dateringene varierer veldig ogsaa, for Vest-Agder stopper de fleste rapportene sommeren 1944, mens det for Telemark gaar til rundt febr. 1945. Det beste er nok aa besoke NHM fysisk selv; da jeg var inne paa NHM sist saa jeg iallefall minst en perm merket Vestfold.

Her er noen kontaktpersoner, betjeningen er ganske hyggelige og hjelpsomme til tross for underbemanning, ser at hun som hjalp meg er paa permisjon.

http://www.mil.no/felles/nhm/start/Museet/


Even H wrote:Noen som sitter på XU papirer for Vestfold eller vet hvor man kan få tak i dem? Jobber med å få tak i disse fra annet hold, men det går tregt. Har fått noe fra Sandefjord og omegn, men ønsker mer. Gjerne fra de andre Vestfoldbyene. Betaler selvfølgelig for materiell og deler evnt. på det det har kostet å hente inn info. Deler selvfølgelig det lille jeg har fra Sandefjord om du ikke har dette fra før.

PS. Send PM om dere ikke vil publisere det på forumet.
Mvh
Tormod
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Post Reply

Return to “Arkiv- og dokumentasjonskategori”