Lade Flyplass (trondheim)

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

For endel år siden var jeg inne hos et firma på Lade. Husker ikke hvilket eller hvor det lå nøyaktig. Men saken er den at på veggen der hang det et bilde ovar flyplassen på lade.

Er det noen som har noe informasjon om denne? Hvor den lå, når den var bygd og når den var nedlagt?

Finnes det noe rester etter denne flyplassen?
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Mener du ett av disse 2?
Den ene er bare en kartskisse og overhodet ikke nøyaktig, men den forteller en del om hva som var der.
Jeg har også kopier av kartoppmålingen fra 1952 som viser svært mye av flyplassen rett etter krigen.
Ja det er en del rester igjen. Flystripa lå på den flata som i dag er okkupert av fotballbanene/firmaene og Haakon den VIIs gt.
Haakon den VIIs gt går på kanten av stripa i hele lengden, det er derfor den er så rett.

På området fra Coop City Lade til Sirkustomta ved Lade gård, lå vestre oppstillingsområde, med 13 splintvoller for jagerfly. En av disse vollene er der enda. Under det nord-østre hjørnet av City Lade fantes et par voller som må ha vært for Luftvern. På nord-østre side av Ladesletta lå 8 små hangarer, flere oppstillingsplasser og amoo-/drivstoffdepoter. Disse kan man finne flater og tilførselsveier etter i form av stier.
Den store hangaren på sør-østre hjørnet er fortsatt der, sammen med en verkstedsbrakke og et sidespor av jernbanen med perrong. Her kunne man f eks kjøre ut LV-kanoner via jernbanen til Smedstrand ved Være hvor vedlikeholdsverkstedet ligger.

Flere av veiene i området er gamle taxebaner, og man kan fortsatt se betongplater ett par steder.
Veien som går hele veien rundt Ringve var taxebane og langs den lå det også flere splintvoller.
En del nærforsvarsbunkere står igjen både på Ringve, Devle, Leangenbukta og vest for Lade kirke.
Bakerst på haugen vest for Lade kirke, står en PAK-bunker R612, som skulle skyte langs flystripa i tilfelle uønsket besøk.

På det vestlige hjørnet av Ringve Museumsområde, stod en telefonsentral-brakke og ved siden av en stor bunker som fortsatt er der.
Dette var nok flyledingskommandoen for flyplassen. Bunkeren har 33-34 rom + korridorer, hvis man tar med stort og smått, og dekker (utvendige mål) 707 kvm. Innvendig rommål: ca 430 kvm.
Så denne er diger! Brukes i dag av brannvesnet til røykdykking.

Hver enkelt av de store gårdene bortover (Ringve, Devle og "dragehuset") var brukt til offiserskvarterer, stabskontorer og stabshovedkvarter. Og disse har alle sine bunkere i hagen.

Rett sør for Devle gård stod en større mannskapsbrakke som er borte i dag, og på nord-siden av gården finner man mellom 2 MG-bunkere, en større flate med trappeparti hvor det har stått brakke(r).

Det er også en bunker under parkeringen på Ringve Museum, vist under lenken med L- og S-diskusjonen.

Ellers var det jo mye annet på Lade med 2 tunge Flak-batterier (12,8 cm og 10,5 cm), ett stort batteri med lett Flak og lyskastere, mineverksted, fangeleir, verksteder oa.

Flytypene som var brukt her var: Me 109 T, F-2, G-2, G-4 (antaklig flere utgaver), Me 110 C, D og G, samt Fw 190. Det var også en Fi 156 Storch her ved slutten av krigen og transportfly var nok nedom jevnlig.
Det første flyet som landet ufrivillig her før det var skikkelig flyplass, var en Ju 52 som hadde snudd på vei til Værnes pga luftvern, og buklandet på Ladesletta den 9. april 1940. Se bildet.

Flyplassen var i drift for ruteflyging etter krigen, frem til 1956, deretter brukt av flyklubber til den ble nedlagt i 1965.

Hele Lade-halvøya var et meget viktig og tungt befestet område under krigen, som man må se i sammenheng med Nyhavna og Dora I og II.
Dette gjelder ikke minst mineverkstedet som egentlig er en forlengelse av Nyhavna-anlegget, men som ligger såpass langt ute pga sprengningsfaren.
Dette var selvfølgelig noe representanter for kommunen ikke innså/forstod da de besluttet å rive verkstedbygningen i 2007, for å lage park... Her måtte det da ha kunnet gå an å innrede bygningen for samlinger og/eller krigshistorisk museum, og ryddet vekk det som stod rundt. Men nei - om nye 40 år kommer nok noen til å riste på hodet av dagens politikere/byråkrater på samme måte som vi i dag rister på hodet over at de i sin tid greide å rive "Hjorten" (en variteteaterbygning i dragestil på Ila).

Det er nok flere detaljer som jeg sikkert har glemt i farten, men det kan sikkert dukke opp ifm spørsmål.

Husker du hvilket firma du var innom?
Skulle vært artig å vite om det er samme kart som jeg allerede har.
Attachments
Flugplatz Lade.jpg
Flugplatz Lade.jpg (109.41 KiB) Viewed 1254 times
Flyplass Lade eng etterretning.gif
Flyplass Lade eng etterretning.gif (27.23 KiB) Viewed 1254 times
Lade flyplass.jpg
Lade flyplass.jpg (129.16 KiB) Viewed 1254 times
Lade flyplass flyfoto 1949.jpg
Lade flyplass flyfoto 1949.jpg (182.07 KiB) Viewed 1254 times
Lade flyplass, feb 1944, 1.jpg
Lade flyplass, feb 1944, 1.jpg (55.02 KiB) Viewed 1254 times
Lade flyplass, feb 1944, 2.jpg
Lade flyplass, feb 1944, 2.jpg (44.05 KiB) Viewed 1254 times
FTTF.SCH.V.003381.01 Hangarer, Jørgen B Lysholms vei.jpg
FTTF.SCH.V.003381.01 Hangarer, Jørgen B Lysholms vei.jpg (75.4 KiB) Viewed 1254 times
FTTF.SCH.V.003381.03.jpg
FTTF.SCH.V.003381.03.jpg (100.38 KiB) Viewed 1254 times
Lade flyplass, splintvoll for fly 01_resize 26.JPG
Lade flyplass, splintvoll for fly 01_resize 26.JPG (136.62 KiB) Viewed 1254 times
Lade flyplass, hangar 02_resize 28.JPG
Lade flyplass, hangar 02_resize 28.JPG (75.35 KiB) Viewed 1254 times
Lade flyplass, verkstedbrakke bak hangar 03_resize 29.JPG
Lade flyplass, verkstedbrakke bak hangar 03_resize 29.JPG (95.14 KiB) Viewed 1254 times
Lade flyplass, perrong bak hangar 04_resize 30.JPG
Lade flyplass, perrong bak hangar 04_resize 30.JPG (167.83 KiB) Viewed 1254 times
Ladehammeren 2, PAK-bunker R-612_resize 10.JPG
Ladehammeren 2, PAK-bunker R-612_resize 10.JPG (189.01 KiB) Viewed 1254 times
Lade, Ringve gaard, stor kommandobunker_resize 23.JPG
Lade, Ringve gaard, stor kommandobunker_resize 23.JPG (167.35 KiB) Viewed 1254 times
Lade, Ringve gaard, MG-bunker 2 - 2_resize.JPG
Lade, Ringve gaard, MG-bunker 2 - 2_resize.JPG (194.69 KiB) Viewed 1254 times
Lade, Ringve, MG-bunker_resize 22.JPG
Lade, Ringve, MG-bunker_resize 22.JPG (210.75 KiB) Viewed 1254 times
FTTF.67305 Lade 1940.jpg
FTTF.67305 Lade 1940.jpg (30.14 KiB) Viewed 1254 times
JornN
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Hei

Det var nok Lade flyplass flyfoto fra 1949 som jeg så. Men klarer dessverre ikke koble hvor jeg så det.

Angående bunkere rundt Ringve gård, da spesielt kommandobunker. Finnes det noe dokumentasjon på denne og bunkeren i område her på forumet.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Jeg har en ikke-standardisert grunntegning på den og bilder innvendig, men har foreløpig ikke gravd frem annen dokumentasjon. Dette er jo den største bunkeren jeg vet om på Lade-halvøya, mye større enn ammobunkeren ved Ladehammeren f. eks. Det er kanskje en bitte liten sjanse for at det kan ligge noe nedgravd under et hus i denne kategorien, men jeg tror ikke det.
Skulle nok ha hørt om det i tilfelle.
Øvrige bunkere: Det er en del av dem, både tilhørende flyplassen, stabskvarterene til flyplassen og ringvernet. Men også batteriene og verkstedet som sagt. Jeg vet hvor de er og har de som en del av en større liste jeg holder på med. Sannsynligvis var det også noe som er overfyllt eller fjernet som jeg ennå ikke har registrert.
Hele Lade-halvøya henger på en måte sammen militært sett, flak-batteriene f eks var jo der både for å beskytte Nyhavna, mineverkstedet og flyplassen - og det samme med flystyrken, selv om den hadde litt større virkefelt.
En rask summering på hva som står igjen uten å sjekke lista, i farten:
Ringve: 8 bunkere, hvorav 4 ringvern og 1 KO-bunker
Devle: 2 ringvernbunkere
Dragehuset: 1 stabsbunker av ukjent type
Leangenbukta: 2 ringvernbunkere, 1 mannskapsbunker
Devlebukta: 1 ringvernbunker + 1 ukjent rest
Østmarka, nesset: 2 fjellanlegg, hvorav ett tilfluktsrom
Østmarkhaugen: 5 bunkere, hvorav 4 mannskapsbunkere og ett fjellanlegg
Ladehammeren: 12 1/2, hvorav 4 mannskapsbunkere, 1 ildledningsbunker (under bakken), 4 1/2 tobruk, 2 marinestandard ringvernbunkere og 1 ammobunker. Samt ett fjellanlegg (fyllt igjen foran inngangen).
Haugen v kirka: 1 R612 + 4 tobruk og ett tilfluktsrom i fjell
Østamarkneset: 11 div småbunkere som mannskap-/generator-/minelager- og ammobunkere. Samt 1 betongbygning (de 3 ved mineverkstedet er borte), 2 1/2 luftvernstilling for 4 cm/lyskaster, og noen sokler for lyskastere og 2cm luftvern.

Nedenfor Ladehammeren mot Nyhavna var det også flere bunkere/brakker, men det meste er borte, bortsett fra observasjonsbunkeren for KOet som holdt til i sykehusanlegget. Men da er vi nede mot Nyhavna.

Ellers har jeg ikke tatt med andre bygg/anlegg som du ser.

Får heller komme tilbake til flere detaljer.
Noe spesielt område du tenkte på?
JornN
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Jada, jeg er godt kjent med denne - Jafü Lade, eller flyledingsbunker for Fliegerhorst Lade.
Bilde nr 4 (fra toppen) i strengen lengre oppe er et bilde av bunkeren utvendig.
Men bunkeren er nok ikke en SK men snarere en regelbau, sannsynligvis i L490-serien (L49?) i henhold til Peter Heijkoop. Dette er trolig den eneste av sitt slag. Skulle vært interessant å vite om det eksisterer flere og om det skulle finnes noen originaltegning med regelbau-nr.
Bunkeren er meget stor, den dekker 772 kvm + tobruk + MG-rom på flanken, altså en total over 780 kvm. 33 rom med stort og smått og 3 lange korridorer.
Har en god del bilder innvendig fra denne.
JornN
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej JornN,
Tak for svaret.
Der er helt sikkert tale om en kommando bunker og ikke en FlH Gefecht Stand. Flyveledelsen havde ikke en bunker, de stod af gode grunde i et kontrol tårn.
mvh
SES
Frode L.
Posts: 1
Joined: 14 Aug 2008 12:58
Location: Trondheim

Hei
Vet dere om det er skrevet noe om flyplassen og forsvarsverkene rundt? Tenkte å lage en fotodokumentar om det som er igjen og sende det til Militærhistorisk tidsskrift. Jorn K: hadde det vært mulig å sett på de dokumentene du har, ev. tatt noen kopier? Forresten, vet ikke om det ble nevnt, men en av hangarene står faktisk enda, rett over veien for Forsyningslager Trøndelag.

Frode L.
Frode L.
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

Frode L. wrote: Forresten, vet ikke om det ble nevnt, men en av hangarene står faktisk enda, rett over veien for Forsyningslager Trøndelag.

Frode L.
og som du ser av bildene ovenfor, ei av verkstedbrakkene står fortsatt rett bak hangaren også :)
MVH

Roar Handberg
_________________
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Skal være en Gefechtstand for LW luftvern som er tilknyttet luftvernet ved Lofjord, Fættenfjord, Hopplafjord(elven) og Åsen m.m.
Denne lå på Lade. Er usikker på om bunkeren er navngitt som Nero, elller om den ligger på noe som heter Nerø ved Lade.
Noe ide om hv asom er riktig ?
mvh
Paul S.
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej Paul,
Har du en kilde der dokumenterer en FlaGRUKO funktion?
mvh
SES
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Har du en kilde der dokumenterer en FlaGRUKO funktion?
Henvisningen til Gef.Stand Lade(Nero) kommer fra ett anlage som viser oversikt over de forskjellige flakavdelinger i de nevnte områder oa.
Bla styrkeforhold, kommandolinjer m.m.
På ett linjekart er der bla linjer fra vermittlung Aasen til Lofjord
(bla Fluko Lofjord), Hoppla-Elven, og Fættenfjord.
Av andre linjer som ligger utenfor disse er der listet opp 12 linjer. 4 Marine Vermittlung, Fluko, Fluka/Fluwa 52(mener denne er nevnt i en spesielll sammenheng her på forumet), og Gefechtstand Lade(Nero).
Kan Ikke si om denne Gefechtstand hadde noen flakgrukofunksjon utifra opplysningene.
Er der noen fra området som kan si om der er en plass ved Lade som heter Nerø ? Hvis ikke så skulle man tro at det var Gef.Stand "Nero" som er benevnt.
mvh
Paul S.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Her er dere inne på et av mine absolutte prioritetsområder - Lade-halvøya med Lade flyplass. Alt som kommer opp av opplysninger om dette området er for meg svært interessant.

Det eneste navnet som jeg greier å koble på, er Nobø fabrikker som lå rett bak Foki preservering. Disse to fabrikkene eksisterte lenge før krigen, og lå rett nordøst for Lade Gård. Foki er i dag REMA Lade, men Nobø er borte. Under krigen var det så vidt jeg vet verksteder for flyplassen i Foki-bygget. Nobø har jeg ingen opplysninger om for perioden 1940-45, men disse byggene lå tett innpå flyplassen og var sikkert begge i tysk bruk.
Byggene vises oppe til venstre for enden av flystripa på flyfotoene/kartene lengre oppe i lenken.

Kan det ha vært en Gefechtstand i Nobø-bygget?

Når det gjelder Flagruko, så var Fl331-bunkeren på Kuhaugen Flagruko for i hvert fall de tunge marineflak-batteriene i byen. 10,5-batteriet på Ladehammeren og 12,8-batteriet på Østmarkhaugen var to av disse. Det stod jo en del 2-4 cm Flak rundt Lade flyplass og ellers nær mineverkstedet på Østmarkneset - ytterst på Ladehalvøya. Disse har jeg foreløpig litt for lite opplysninger om desverre.

Jeg ser følgende Flak-avd. med tilhørighet i Trondheim til forskjellige tider, ut i fra feltpostnumre: Flak Rgt. 611, Flak Abt. 223 Sch, Flak Abt. 302 Gem, Flak Abt. 332 Gem, Flak Abt. 352 Gem, Flak Abt. 421 Gem, Flak Abt. 425 Sch, Flak Abt. 426 Gem, Flak Abt. 502 Sch, Flak Abt. 504 Sch, Flak Abt. 511 Gem, Flak Abt. 726 Lei, Flak Abt. 823 Lei - Stab, Flak Abt. 823 Lei. (v) - 2. Bttr, Flak Abt. 824 Lei - Stab.
Trondheim kan her være et relativt vidt begrep. Alle disse var Luftwaffe.

Så kommer de som er stedsspesifikke:
Flak Abt. 823 Lei. - 4. Bttr, 4. und 5. Zug på Lade.
Flak Abt. 823 Lei. (v) - 1. Bttr, 1. und 4. Zug på Lade.
Flak Abt. 823 Lei. (v) - 2. Bttr. på Åsen
Flak Abt. 502 Sch - 2. Bttr. på Frosta
Flak Abt. 502 Sch - 4. Bttr. på Frosta og Åsen
Flak Abt. 425 Gem - 2., 4. og 5. Bttr. på Åsen
Flak Abt. 421 Gem - 3. Bttr. på Åsen
Alt dette var Luftwaffe. Husk at det tunge luftvernet på Lade var Marinens.

Kan noen av de som kun er benevnet som Trondheim i rekken over, være lokalisert til Lade i de papirene du har Paul S?
Relasjonen mellom Lade og Åsen i kommando- og linjeføring er ukjent for meg.
Skulle gjerne ha hatt kopier av de papirene/kartene som er nevnt...?

Til de som ikke kjenner forkortelsene:
Abt = Abteilung (avdeling)
Bttr = Batteri
Gem = Gemischt (blandet)
Lei = Leicht (lett)
Rgt = Regiment
Sch = Schwere (tungt)
Zug = Direkte oversatt et trekk/tog. Litt usikker på den militære betydningen.
Attachments
Nobö 1949.jpg
Nobö 1949.jpg (45.72 KiB) Viewed 792 times
Foki 1949.jpg
Foki 1949.jpg (39.83 KiB) Viewed 792 times
JornN
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

JornN wrote:Zug = Direkte oversatt et trekk/tog. Litt usikker på den militære betydningen.
Jeg er nok den siste som bør prøve meg på oversettelser av tysk, men jeg har alltid oppfattet "Zug" i betydningen tropp (evt. underavdeling el.)...?
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Det stemmer nok bra. Takk.
Jeg sjekket til sammenlikning hva JEF skrev i boken sin om HKB Vinjeøra som ble redusert til et Zug, men fortsatt med 4 kanoner. Der står det faktisk en oversettelse i parantes; tropp.
JornN
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”