HKB 68./977 Tropp «Kvala»

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

INFO: ARTILLERIGRUPPE HAUGESUND HKAA V/977 | HKB 68/977 Züg Storøy og Züg Kvala

Fjørtoft wrote:HKB 68/977 var det taktiske nummer til to tropper som bemannet
hvert sitt 7.5 cm tarnkanonbatteri. Tropp «Storøy»
med to 7,5 cm tårnkanoner fra grensefestningen på Trøgstad,
skuddvidde 10000 meter, og tropp «Kvala» med samme
bestykning
. Begge anleggene var klare i desember 1943.
De ble etablert som HKB 68/977 i august 1944. Tidligere
var de underlagt andre batterier i nærheten.
Bør vel få på plass noen bilder herfra også, ettersom "Storøy" er på plass med noen bilder.
«Kvala» batteriet er egentlig ganske "tilstede" ennå, selv om nordre kanon i dag har byggefelt kloss inntil. Det er vistnok bare en bunkers som hittil er berørt av utbyggingen.
Ennå regjerer de "brekende bunkersbeboere" bakkene, noe som også kan sees (og luktes) inne i byggverkene. Jaja, er det beitemark så blir det ikke utbygd ennå...

mvh
KOS
Attachments
Under &amp;quot;turret&amp;quot; på kanonen lengst mot nord. (32 V 286884 6594778).<br />Klart best holdt av disse to, ihvertfall innvendig.
Under &quot;turret&quot; på kanonen lengst mot nord. (32 V 286884 6594778).
Klart best holdt av disse to, ihvertfall innvendig.
20070623_026_5.jpg (180.57 KiB) Viewed 1001 times
Taket på &amp;quot;leitstand&amp;quot; er forsterket med en kraftig stålplate, og kunne derfor bygges lavere en en ren betongkonstruksjon for samme styrke.
Taket på &quot;leitstand&quot; er forsterket med en kraftig stålplate, og kunne derfor bygges lavere en en ren betongkonstruksjon for samme styrke.
20070623_023_4.jpg (177.17 KiB) Viewed 1001 times
Her er &amp;quot;Leitstand&amp;quot;<br />32 V 286857 6594748
Her er &quot;Leitstand&quot;
32 V 286857 6594748
20070623_021_3.jpg (171.29 KiB) Viewed 1001 times
Sørste kanon (32 V 286839 6594667) sett fra &amp;quot;Leitstand&amp;quot;.<br />I bakgrunnen HKB 68/977 &amp;quot;Storøy&amp;quot;, der nordre kanon befinner seg som vist med pilen.
Sørste kanon (32 V 286839 6594667) sett fra &quot;Leitstand&quot;.
I bakgrunnen HKB 68/977 &quot;Storøy&quot;, der nordre kanon befinner seg som vist med pilen.
20070623_022_2.jpg (180.38 KiB) Viewed 1001 times
Batteriet sett fra sjøen (vest). Begge kanontårn viser i bildets ytterkanter.<br />&amp;quot;Leitstand&amp;quot; nærmest den venstre.
Batteriet sett fra sjøen (vest). Begge kanontårn viser i bildets ytterkanter.
&quot;Leitstand&quot; nærmest den venstre.
20070616_047_1.jpg (136.19 KiB) Viewed 1001 times
Last edited by KOS on 23 Mar 2009 14:23, edited 5 times in total.
kalle
Posts: 23
Joined: 12 Jun 2007 22:28
Location: Haugesund

Flotte bilder!
For de som er interesert så ble både Kvala og Storøy lagt under Heimevernet etter krigen.
Storøy tilhørte Nord Karmøy HV-område,og Kvala tilhørte
Haugesund HV-område.
Kvala batteri var oppsatt med begge kanoner,88mm kanon,og 20 mm flak.Jeg har ett bilde fra kvala med 20mm og mg-34 montert oppå denne.
Kvala battari ble vel nedlagt slutten av 50 tallet eller begynnelsen på 60 tallet.Hvis noen vet noe mer om dette er jeg takknemlig for opplysninger.Er også interesert i bilder fra da HV hadde batteriet.
Kalle
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hei Kalle, og takk for sist !

Kjekt med flere Haugesundere på forum ! Du må gjerne legge til bilder også (helst m/litt kommentarer) både på denne og de andre trådene på kjente batterier og annet i traktene våre. (Jeg pleier å nedskalere kopien jeg laster opp til 640x480 punkter).
Det trengs økt bevisthet på bevaring av historiske minner i traktene våre - slik at de rette steder kan bevares.
Med slike nettsteder som dette forumet kan vi dele det vi lærer etterhvert med andre Haugalendinger
(etterhvert som de finner veien hit :D )

mvh
KOS
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Kalle, museets arkiv har ett eller annet sted et hemmeligstemplet dokument til HV avsn. sjefen som viser til beslutning om å nedlegge Btt. Kvala og Btt. Storøy. Dette finner vi, og da vet vi dato for nedleggelsen. Nå avdøde Kapt. Rolf K. Oftedal var områdesjef i oppbyggingen av Btt. Storøy (HV08312 Torvastad/Utsira) og en del av disse stabasene har vi på lyd - kassett (kan vi spille kassetter mere?). Vi har også noen bilder fra HV tiden, der ett viser pansertårnet på Storøy under HV skyting (gjengitt i Årbok for Arquebus for 1996). I tillegg til de to tårnkanonene fikk hvert av HV batteriene tildelt 2 stk. tyske 60cm. lyskastere med bensindrevne aggregater og 4 stk. 2,0cm. FLAK (tildelt fra Bergen Festning). Batteri Storøy ble bemannet av fiskere fra Utsira Feøy og Røvær. Btt. sjef på Storøy var Lt. Høie.

Nedleggelsene av Btt. Storøy og Kvala skapte heftige protester i distriktet, og bl. a. daværende forsvarsminister Handal og sjefen for Bergen Festning ble hentet til distriktet, sammen med sjef for IR9 (den gang sorterte Haugalandet taktisk under Sunnhordland Forsvarsavsnitt). Senere forsvarsminister Gunnar Hellesen var også engasjert i kampen mot nedleggelse av batteriene.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei Arquebus
Velkommen til forumet og takk for nyttig informasjon. Håper dere fortsetter tråden!
Det er ikke mye aktivitet på forumet, men det er summer time og alle er vel ut å tar bilder av krigsminner... (håper jeg PDT_Armataz_01_11 )

Mvh
Erik Hårberg
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Utdraget under tar for seg utplassering av Luftvern i Haugesund 1-6/42.
Dette er over ett år før disse tårnkanonene ankom, men allerede her er "H.K.Bttr Kvala" nevnt....
Ganske sterk indikasjon på at det stod noe annet her allerede tidligere i krigen. Hvem vet mer??

Mens vi er inne på dette utdraget:

- Tungt luftvern mellom Kvala - Haugesund
- Lett luftvern på Salhus ved Karmsundet

Noen som har mer info om disse?
Finnes det noe å se i dag??

Erik
Attachments
Karmsund 1 juni 1942.JPG
Karmsund 1 juni 1942.JPG (23.82 KiB) Viewed 929 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Har vært borti det samme ang flak i det området, .." fähre Salhus" bei Haugesund.
Men da bare som diverse 2 cm flak.
Ganske sterk indikasjon på at det stod noe annet her allerede tidligere i krigen. Hvem vet mer??
Det er en mulighet for at det har stått 3X21 cm på Kvala før disse tårnkanonene kom.
mvh
Paul S.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det er en mulighet for at det har stått 3X21 cm på Kvala før disse tårnkanonene kom.
Den som leter finner...... Her er en liste over infanteri som er tildelt kystfortene for nærforsvar.
Kvala (Vorl. Skaaredal) stemmer bra med 3 x 21cm!

Kort sagt ser det ut som Skåredalen opprinnelig var en vekselstilling for Kvala.
Attachments
Kvala Vorl.Skaaredal.JPG
Kvala Vorl.Skaaredal.JPG (62.57 KiB) Viewed 922 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik E wrote:
Det er en mulighet for at det har stått 3X21 cm på Kvala før disse tårnkanonene kom.
Den som leter finner...... Her er en liste over infanteri som er tildelt kystfortene for nærforsvar.
Kvala (Vorl. Skaaredal) stemmer bra med 3 x 21cm!

Kort sagt ser det ut som Skåredalen opprinnelig var en vekselstilling for Kvala.
For det første, jeg tviler sterkt på at 3X21 har stått på Kvala - av flere grunner:
1) Der er ikke "spor" etter disse såvidt jeg vet.
2) Krumbanevåpen(Haubitsere) i vannkanten er meningsløse (og utsatte).
3) Lokale kilder, såvidt jeg har kjenner til, har aldri nevnt dette - kun de STORE kanonene i Skåredalen.

Men at infanteri kan være forlagt i Skåredalen og samtidig ha ansvar for batteriforsvar ved kysten (Kvala) er tenkelig - det er ikke langt borte.

Når det gjelder FLAK er der flere posisjoner på høydedragene øst for "gamle Haugesund" - t.o.m. rett nord for mitt barndomshjem var der en FLAK-stilling den "lokale bonden" ba min far fylle i av hensyn til beitende kyr, her: N 6592381 / E 289780
Også 70m nord for anviste punkt var der flere stillinger, men en må opp med GPS for å lokalisere disse i dag pga. skogvekst.

ps. Erik: Hva står der øverst i dokumentet ?
ps/2: Ifølge min millitære forståelse er "vekselstillinger" alternative plasseringer for frontlinjeforsvar. 21cm haubitsere vil kunne betjene alternative fronter ved rotasjon snarere enn forflytting. Skåredalen er en "skjermet lokasjon" - fra alle kanter.

mvh
KOS
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
2) Krumbanevåpen(Haubitsere) i vannkanten er meningsløse (og utsatte).
De(tyskerne) fant jo også ut det, men nå er nå det engang slik at i begynnelsen så bygget de bla. ut mörser stillinger helt i vannkanten.
Så man skal ikke henge seg for mye opp i beliggenheten.
mvh
Paul S.
RasmusTerne

Hei!
Som et apropos;de 3 21 cm.Mørser 18 på HKB 3/983 Rollnes ble i -41 plassert ca.1km fra strandlinjen i dekningsområdet.De ble senere flyttet enda 6-700 m.lenger fra stranden.Skinnstillingene lå imidlertid bare 100-150 m fra sjøen.
Hilsen Sigfred R.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Det lå 4 stk. FLAK36 (8,8cm.) på en luftvernføåte i Haugesund. Det kan være denne de mener. Jeg har et øyenvitne som har sett denne der politikammeret ligger i dag, men jeg har ikke bilder av denne. Kan det være denne de mener???
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Paul S. wrote:Hei
Har vært borti det samme ang flak i det området, .." fähre Salhus" bei Haugesund.
Men da bare som diverse 2 cm flak.
På salhus stod følgende: 3 stk. FLAK 38 einselschuss. 3 stk. FLAK38 vierling, og litt sørenfor påMoksheim stod 3stk. 3,7cm. FLAK. Stillingene på Karmøysiden ble aldri satt opp med våpen.

mvh,
SFVL
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Erik E wrote:
Det er en mulighet for at det har stått 3X21 cm på Kvala før disse tårnkanonene kom.
Den som leter finner...... Her er en liste over infanteri som er tildelt kystfortene for nærforsvar.
Kvala (Vorl. Skaaredal) stemmer bra med 3 x 21cm!

Kort sagt ser det ut som Skåredalen opprinnelig var en vekselstilling for Kvala.
Arquebus har en del bilder av 21,ocm. Mrs.8 kanonene, og jeg er ganske sikker på at de ble satt opp langs kysten etter at de kom med båt til Haugesund. Dette kan være av flere årsaker: f. eks. var ikke stillingene i Skaaredal ferdige, og uten et prøvet/utbygd ildobs. system hadde de ingentig i Såredalen å gjøre. Jeg har vitner som bekrefter at de ble satt opp i kystomr. ved Kvala, men jeg husker ikke hvem dette var (skal sjekke notater i arkivet). Det skal bli spennende å se om bildene viser det. Det var 8t. KM.m11 som satte vognene på plass. Arquebus har en halvbeltebil av denne typen, men største kaliber rør vi har er dessverre bare 15,5cm. Største restaurerte kanon er 12,7cm. SKC34. (jeg må finne utav hvordan vi vedlegger fotografier her på forumet...)

mvh,
SFVL
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Arquebus wrote:
Erik E wrote:
Det er en mulighet for at det har stått 3X21 cm på Kvala før disse tårnkanonene kom.
Kort sagt ser det ut som Skåredalen opprinnelig var en vekselstilling for Kvala.
Arquebus har en del bilder av 21,ocm. Mrs.8 kanonene, og jeg er ganske sikker på at de ble satt opp langs kysten etter at de kom med båt til Haugesund. Dette kan være av flere årsaker: f. eks. var ikke stillingene i Skaaredal ferdige, og uten et prøvet/utbygd ildobs. system hadde de ingentig i Såredalen å gjøre. Jeg har vitner som bekrefter at de ble satt opp i kystomr. ved Kvala, men jeg husker ikke hvem dette var (skal sjekke notater i arkivet). Det skal bli spennende å se om bildene viser det. Det var 8t. KM.m11 som satte vognene på plass. Arquebus har en halvbeltebil av denne typen, men største kaliber rør vi har er dessverre bare 15,5cm. Største restaurerte kanon er 12,7cm. SKC34. (jeg må finne utav hvordan vi vedlegger fotografier her på forumet...)

mvh,
SFVL
I de opprinnelige listene som ble satt opp våren 1941 da man planla utbyggingen ble batteriet benevnt Kvala og var fysisk planlagt der. Jeg finner ingen beviser på at batteriet stod på Kvala, bortsett fra et bilde fra våren 1941 som visere Mørser 21 i en ren feltstilling med utsikt til vannet. Allerede sommeren 1941 finnes det en rapport over en befaring av batteriene som henviser til at batteri Kvala foreløpig står i Skåredalen, og at det snart vil bli approbert å bygge ut denne stillingen. Dette er analogt med tilsvarende "problemer" rundt hele kysten. Den opprinnelige rekognosering ble iverksatt før alle opplysninger forelå, og det er gjennomgående at plasseringene av batteriene med 22 cm polsk mørser M28 og 21 cm Mrs 18 vandret litt frem og tilbake før endelig lokalisering skjedde. Alt tyder på at lokale militære myndigheter i distriktet relativt raskt innså at plasseringen av denne type skyts på Kvala var håpløs.
Ellers skal man ikke ha for høye tanker om ildledningen på hærkystbatteriene før medio 1942. De kom med samme utrustning som hvilket som helst feltbatteri. Ordreoverføring fra ildleder til kanoner skjedde med ropert, og man kunne i prisippet kun skyte sperreild (områdemål).
JEF
Post Reply

Return to “ROGALAND”