Høytorp fort

For de med interesse for norske fort og festninger hovedsakelig før 1940. Mange av de gamle festninger er fremdeles i forsvarets tjeneste.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Var en tur på Høytorp fort i dag. Var et strålende vær, og mye å se.
Attachments
Nede i gravflankeringsverket
Nede i gravflankeringsverket
_DSC5314_sm.jpeg (141.79 KiB) Viewed 661 times
Indre fort
Indre fort
inngangen.jpeg (160.5 KiB) Viewed 661 times
Kommandobunkeren inne på Reduiten
Kommandobunkeren inne på Reduiten
kommandobunker.jpeg (160.61 KiB) Viewed 661 times
"Ringmur"? ;)
"Ringmur"? ;)
ringmuren.jpg (157.92 KiB) Viewed 661 times
Last edited by TommyG on 26 Sep 2009 23:21, edited 1 time in total.
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Fra Wikipedia:
Høytorp fort ved Mysen i Østfold ble påbegynt i 1912 og var ferdig i 1918. Den fremste talsmann for etableringen av Høytorp fort var Georg Stang som mente at man måtte ha en offensiv etablering – bare å ligge bak Glomma var for passivt. Dette fjellfortet, sammen med Trøgstad fort, brogalleriene ved Fossum bro og Langnes jernbanebro dannet Fossumstrøkets festning og var en del av Glommalinjen. Høytorp fort var en sperrefestning og det skulle kjempes til siste mann eller til hæren var oppmarsjert. Det var datidens største og kraftigste innlandsfestning.

KONSTRUKSJON
Hovedanlegget, Réduiten, ble sprengt inn i fjellet med en grav med mitraljøser på tre sider. I tillegg var fortet oppsatt med 17 kanoner, hvorav fire i pansertårn. Rundt anlegget var det kanonstillinger, skyttergraver, lyskasterstillinger og luftvern. Til sammen består anlegget av over 1100 meter ganger, tunneler, rom og trapper fordelt på tre etasjer. Telefonsentralen inne i anlegget hadde over 1000 linjer. Ved mobilisering skulle ca. 800 mann møte frem.
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

En av kaponierene i det sør-østre hjørnet av fortet.
Attachments
Armen nedover på bildet, inn i fjellanlegget
Armen nedover på bildet, inn i fjellanlegget
kaponier_innvendig_inn_i_fjellet.jpg (128.03 KiB) Viewed 649 times
Armen til venstre
Armen til venstre
kaponier_innvendig_til_venstre.jpg (118.9 KiB) Viewed 649 times
Innvendig i armen mot toppen/til høyre
Innvendig i armen mot toppen/til høyre
kaponier_innvendig_mot_toppen.jpg (141.56 KiB) Viewed 649 times
kaponier.jpeg
kaponier.jpeg (320.14 KiB) Viewed 649 times
--
Tommy
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

I boka om DKØs historie sto det at Høytorp fort var planlagt brukt som krigshovedkvarter for Østre Oslofjord Forsvarsdistrikt FDI 1 (på 1990-tallet Østfold Regiment), i hvert fall på 1980-tallet. Var det noe fjellanlegg el.l. som var modernisert for slik bruk?
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Jeg så ikke noen tegn til noe slikt, men det var jo selvsagt bare små deler av fjellanlegget som var tilgjengelig, så hva som ev befinner seg inne i fjellet er jeg ikke sikker på.
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Fjellanlegget har jo tydeligvis vært i bruk opp til nyere tid. Det kan man jo bla. se på dører og luker.
Attachments
fjellanlegg2.jpeg
fjellanlegg2.jpeg (176.94 KiB) Viewed 622 times
fjellanlegg1.jpeg
fjellanlegg1.jpeg (105.4 KiB) Viewed 622 times
--
Tommy
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

FDI 1, fra 1993 til nedleggelsen i 2002 Østfold Regiment (ØR), hadde ansvar for planlegging og eventuell ledelse i krig av landforsvaret i Østfold og sydligste del av Akershus. Fredshovedkvarter var Fredrikstad, men ved mobilisering skulle staben altså flyttes til Høytorp. Oppsetning ville (hvis det var lik andre FDI) bestå av det meste av fredsstaben + mobtillegg av offiserer, et stabskompani og et sambandskompani til å drifte hovedkvarteret og sørge for samband med de underlagte avdelinger fra hæren og HV.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

7,5 cm Cockerill L/50 tårnkanonene som kom fra Storøy i sommer, i deler.
Blir vel en tur tilbake når disse kommer på plass :D
Attachments
cockerill1.jpeg
cockerill1.jpeg (329.95 KiB) Viewed 581 times
cockerill2.jpeg
cockerill2.jpeg (298.95 KiB) Viewed 581 times
cockerill3.jpeg
cockerill3.jpeg (270.37 KiB) Viewed 581 times
--
Tommy
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Når det gjelder bruken av Fjellanlegget på høytorp i nyere tid, er det jo spennende å tenke seg hvordan dette MÅ ha blitt tilpasset til ny bruk. Jeg og har hørt de samme tingene om at Høytorp ville bli brukt som hovedkvarter ved mob. i Østfold, og det er stor sansynlighet for at en del endringer måtte gjøres for dette. Hva som er virkelig har blitt gjort burde kansje de som er i "foreningen for Høytorp fort" vite om. Er litt rart at ikke HELE fjellanlegget er åpnet for omvisning i tilfellet, siden fortet nå skal være 110 % i sivile hender.
Slik jeg ser det, må det ha blitt gjort noen endringer;

Med tanke på at Høytorp har hatt 4 faste tårnkanoner med dype brønner, så regner jeg med at disse har vært forseglet på en rimelig bombesiker måte hvis en ikke skal få et fjellanlegg fullt av vann, samt at det er ment brukt i en stridssituasjon. Da holder det vel ikke med planketak over hullene :) . Kan jo hende dette er gjort allerede, kansje til og med av tyskerne når de fjernet artilleriet. har ikke vært der, men har planer om å komme meg ned dit om ikke alt for lenge. hadde vært spennende.

Når det gjelder fjellanlegget ellers, skulle en tro at dette sikkert har blitt forsterket med nye skillevegger her og der, og dette tyder bildene i denne linken på. Om forsvaret hadde planlagt å bruke HELE eller bare en liten del av fjelanlegget er ikke godt og si. Er jo mulig de bare brukte en mindre del av anlegget, og forsterket dette så det tålte litt mere moderne våpen.

Rent teknisk går jeg ut fra at det er/har vært en betydelig mengde moderne sambandsmidler i form av radioutstyr, telefoner og telefonsentraler i anlegget. Om dette var ferdig oppkoblet med antenner osv i fredstid vet kansje andre enn meg.
Det oprinnelige sambandsmateriellet og telefonlinjer har nok vært skiftet ut mere enn en gang :) .

Ellers regner jeg med at elektriske anlegg og ventilasjon/avfuktning har vært av nyere dato, i allefall der forsvaret skulle oppholde seg.

Så det siste jeg lurer på; Hvorfor er det slik at kun deler av fjellanlegget er åpnet? Er resten i dårlig stand? Har forsvaret noen form for "klausul" pga mulig gjenbruk i fremtiden? Noen som vet?

Håper jeg kan få en skikkelig omvisning den dagen jeg får rotet meg ned dit.
Noen som vil være med?

Hilsen Marius på Skarnes. :)
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

marius wrote: Med tanke på at Høytorp har hatt 4 faste tårnkanoner med dype brønner, så regner jeg med at disse har vært forseglet på en rimelig bombesiker måte hvis en ikke skal få et fjellanlegg fullt av vann, samt at det er ment brukt i en stridssituasjon. Da holder det vel ikke med planketak over hullene :) . Kan jo hende dette er gjort allerede, kansje til og med av tyskerne når de fjernet artilleriet. har ikke vært der, men har planer om å komme meg ned dit om ikke alt for lenge. hadde vært spennende.
Har noen bilder av kanonstillingene. Usikker på om det er stillingene for 7.5cm kanonene eller 12cm kanonene.
marius wrote: Håper jeg kan få en skikkelig omvisning den dagen jeg får rotet meg ned dit.
Noen som vil være med?
Det blir nok definitivt en tur nedover dit til neste sommer ja. Nå er det jo ingen faste omvisninger før til våren igjen. Er jo alternativt om man fikk med nok folk til å få en egen omvisning ;-)
Attachments
kanonfundament2.jpg
kanonfundament2.jpg (309.67 KiB) Viewed 556 times
kanonfundament.jpg
kanonfundament.jpg (316.79 KiB) Viewed 556 times
--
Tommy
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

TommyG wrote:
marius wrote: Med tanke på at Høytorp har hatt 4 faste tårnkanoner med dype brønner, så regner jeg med at disse har vært forseglet på en rimelig bombesiker måte hvis en ikke skal få et fjellanlegg fullt av vann, samt at det er ment brukt i en stridssituasjon. Da holder det vel ikke med planketak over hullene :) . Kan jo hende dette er gjort allerede, kansje til og med av tyskerne når de fjernet artilleriet. har ikke vært der, men har planer om å komme meg ned dit om ikke alt for lenge. hadde vært spennende.
Har noen bilder av kanonstillingene. Usikker på om det er stillingene for 7.5cm kanonene eller 12cm kanonene.
marius wrote: Håper jeg kan få en skikkelig omvisning den dagen jeg får rotet meg ned dit.
Noen som vil være med?
Det blir nok definitivt en tur nedover dit til neste sommer ja. Nå er det jo ingen faste omvisninger før til våren igjen. Er jo alternativt om man fikk med nok folk til å få en egen omvisning ;-)
Er brutalt å se stillingene slik. De ble vel pigget opp fort og gæli når tyskerne ville ha seg no skyts så. Rart at de ikke er tettet enda bedre. ikke sikkert at denne delen av fjellanlegget har vært brukt til noe av forsvaret etter krigen, så da spiller det vel ingen rolle.

En privat omvisning hadde vært litt greit da, hvis det gikk ann. Da får en mere tid med guiden også. Vi er jo litt i særstilling med vår spesielle hobby PDT_Armataz_01_11
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

marius wrote: En privat omvisning hadde vært litt greit da, hvis det gikk ann. Da får en mere tid med guiden også. Vi er jo litt i særstilling med vår spesielle hobby PDT_Armataz_01_11
I følge skiltene på området, så kunne man få omvisning etter avtale. Ingen formening om hvor mye de ev. tar for dette etc.
--
Tommy
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

TommyG wrote:
marius wrote: En privat omvisning hadde vært litt greit da, hvis det gikk ann. Da får en mere tid med guiden også. Vi er jo litt i særstilling med vår spesielle hobby PDT_Armataz_01_11
I følge skiltene på området, så kunne man få omvisning etter avtale. Ingen formening om hvor mye de ev. tar for dette etc.
ok. jeg får sende dem en mail når jeg vet hvem dag det blir og høre med dem. er verdt å betale noen kroner. :)

er da enda bedre med privat omvisning enn felles guidet tur. lettere å spøre og grave litt da.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Jeg blir gjerne med en tur jeg, dersom prisen ikke er alt for avskrekkende.
Edit:
Ev. kikke på http://www.forthoytorp.com/doks/omvisninger.html
Priser for omvisning 2009 / Prices, guided tours 2009 Priser / Prices:
Skoleklasser:
Barneskole og ungdomsskole NOK 400,-
Videregående skole NOK 500,-
Bestilte omvisninger utenom de faste søndagene / Booked
Minstepris, minimum 10 personer / Minimum 10 persons NOK 500,-
Opp til 50 personer / Upp to 50 persons NOK 50,- pr. pers / p.p.
Over 50 personer / Over 50 persons NOK 40,- pr. pers / p.p.
Søndagsomvisninger juni-august / Sundays June-August
Voksne / Adult NOK 50,- pr. pers / p.p.
Barn 6-18 år / Children 6-18 years NOK 30,- pr. pers / p.p.
Familie (foreldre + barn) / Family (Par. + Children) NOK 120,-
Barn under 6 år / Children under 6 years Gratis / free
Attachments
tlfnummer.jpeg
tlfnummer.jpeg (70.42 KiB) Viewed 526 times
--
Tommy
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Dette hørs interessant ut, mulig jeg kunne få med meg en gjeng herfra også.

Litt avhengig av når dette blir, Jeg er ikke helt ferdig med Høytorp enda jeg :-)


MVH Morten C.
MVH Morten C.
Post Reply

Return to “Norske festninger før 1940”